Tiina Lymin uusi sarja ärsyttää, hämmentää ja ahdistaa
Nyt tulee mielipide, josta ei kannata vetää herneitä nenään, enkä yleensä halua jakaa tällaisia. Mutta tuskinpa mielipiteeni sarjan suosiota romuttaa, eikä se toki ole intentionikaan. Mutta siis, mitenkähän tuo Tiina Lymin uusi sarja Queen of Fucking Everything onnistuukin olemaan jotenkin niin hemmetin kökkö, suorastaan vastenmielinen? Joku siinä vaan tökkii, luultavasti käsikirjoitus ja ohjaus. Kliseistä, yksinkertaistettua, osoittelevaa, alleviivaavaa ja jotenkin katsojaa aliarvioivaa.
Minulla tuli sama olo, kun luin aikoinaan Tiina Lymin esikoisromaanin, se oli jotenkin kuin lapsille suunnattu vaikka kertoi muistaakseni syömishäiriöstä. Sama ärsytys tuli myös edellisestä sarjasta Sisäilmaa; kenelle tätä oikein tehdään? Huikean Elina Knihtilän takia katsoin pari jaksoa.
Ja olen sitä mieltä, että taitavat pääosanäyttelijät yrittävät tässä uudessakin sarjassa kyllä parhaansa ja ovat melko hyviä. Mutta siinä vaiheessa, kun ”sossun” asiakas mylvi ja mölisi jotain ja edellisessäkin sarjassa työkkärin asiakkaat olivat ihan sekopäitä ölisijöitä jne…. Öö, mitä että. Miksi!? Miksi tällaista asenteellista suttua? No joo, ymmärrän, että se on kai se päähenkilön ”näkökulma” sossun asiakkaita kohtaan mut silti. Viimeinen tikki oli se ”ilkeä sossutäti”. Miksi!? Ihan kuin jostain harrastajateatterin sketsi-improsta. Jotenkin laiskaa ajattelua. Ei mitään uutta.
Köyhät ihmiset ovat tässä joko rikollisia, tyhmiä ja yksinkertaisia tai ”syrjäytyneitä alkoholisteja”. Ok. Päähenkilö on myös jotenkin tosi vastenmielinen, tekee todella outoja, eikä yhtään samastuttavia valintoja ja kuvaus hänen nostalgisista ”ihanista avioliittovuosistaan” on jotenkin täyttä klisettä ja höttöä. Hyvien näyttelijöiden takia olen nyt katsonut hieman tätä. Oman alani (näyttelijäntyön opettaja olen) takia minua myös kiinnostaa, että mikä Suomen kansaa näin kiinnostaa. Mustaksi komediaksi tätä on kai tituleerattu ja niin kai se pitää nähdä. Mutta minua eivät kyllä jotenkin väkivalta, vihaisuus, kökkö käsikirjoitus ja kliseiset hahmot naurata. Enemmänkin tämä sarja vain hämmensi ja ahdisti jakso jaksolta enemmän. En myöskään ymmärrä sitä, miksi pitää replikoida samat asiat, jotka on jo kuvin näytetty ja elein näytelty. Se on katsojien aliarvioimista.
Makuasioita toki ja saa todellakin olla eri mieltä. Ehkä sarjassa kiinnostaa ihmisiä tietynlainen groteskius, roisius, ylilyöty, jopa teatraalinen näyttelijäntyö ja ehkä hitusen yllättävä huumori ja ”rohkea naispäähenkilö”. Ylilyövyys ja komediakin voisi olla nokkelaa, älykästä, yllättävää, inhimillistä, lämmintä ja vivahteikasta. Ei riitä, että miespäähenkilön tilalle laitetaan nainen ja kaikki muu onkin sitten vanhaa kliseiden toistoa.
Kyllä tässä hieman potentiaalia ja viihdearvoa kuitenkin on. Hitusen on jopa naurattanut esim. päähenkilö joissakin kiperissä tilanteissa ja Kristo Salmisen hahmo. Laura Malmivaara tekee kyllä myöskin sarjan päähahmona ihan mainiota työtä ja Katja Küttnerin lapsuusystävän hahmo tuo hieman kaivattua lämpöä, inhimillisyyttä ja moniulotteisuutta sarjaan. Outoja valintoja hänkin kyllä tekee, mutta sitäpä kai se musta komedia vaatii.
Tässä sarjassa ongelmallisinta on ehkä juuri päähenkilön (ehkäpä ohjaajan?) vihamielinen asenne maailmaa ja ihan kaikkea ja kaikkia kohtaan ja yllättävän kliseinen käsikirjoitus. Päähenkilön vihamielisyyttä selitetään kylmällä ja etäisellä äitisuhteella. No, ehkäpä loppua kohti päähenkilöönkin tulee jotakin lämpöä, mutta valitettavasti en jaksa katsoa sarjaa sinne asti. Kolme jaksoa riitti.
Mummola-elokuva oli tosi hyvä! Ohjaaja: Tia Kouvo.