Ketodieetti – tilannekatsaus

Tämä on nyt taas tällainen ketoosiruokavaliopäivitys. Meneillään neljäs päivä, eli ihan alussa ollaan.

Tarkoituksena on siis testata, olisiko ketoosista apua  ME/CFS -sairauteen (vakavasti elämää haittaava neurologinen, molekyyliaineenvaihduntaan vaikuttava sairaus, joka aiheuttaa muun muassa ääretöntä uupumusta pienenkin rasituksen jälkeen, lihasheikkoutta, pyörrytystä, päänsärkyjä, kipuja, aivosumua ja kognitiivisia ongelmia).

Yritän nyt siis kaikkeni, jotta pääsisin parempaan kuntoon. Jos se nyt mitenkään on mahdollista omin avuin.

Mutta siis huh tätä rasvan määrää. Nyt vasta olen tajunnut, miten vähän on aiemmin tullut syötyä rasvaa. Ehkä liiankin vähän? Jossakin ohjeissa sanottiin, että varsinkin ketoositilaan pääsemiseksi olisi hyvä käyttää mahd. paljon rasvaa ensimmäisinä päivinä, jopa pelkkää rasvakahvipaastoa suositellaan alkuun.

Mun ruokavalio on mennyt siis täysin päälaelleen. Eilen söin aamupalaksi paprikamunakkaan ja kahvia mustana, lounaaksi kaksi avomaankurkkua, viisi pikkutomaattia ja jälkiruuaksi kolme itsetehtyä ketokorvapuustia (mantelijauhoista ja mozzarellasta), iltapalaksi lohta ja hapankaalta, semirasvaista kreikkalaista  jugurttia, kuituvalmisteita ja muutamia mustikoita. Oli muuten ihan mahtavia nuo kanelipullat! Melkein parempia kuin tavalliset korvapuustit, eikä ihme tuolla rasvamäärällä. Ei uskoisi, että juusto sopii pullataikinaan!

Tänään aloitin heti aamulla rasvakahvilla, johon lisäsin jonkun ohjeen mukaan macaa, lucumaa, vähän voita ja MCT-öljyä (ihan hirveää kuraa, ehkä siihen tottuu?) Oon juonut vuosia latteni kauramaidolla ja hunajalla, niin kestää kyllä tottua tähän. Ehkä parempi ratkaisu voisi olla, että syö öljyt ruuan seassa ja juo kahvin mustana. Lounaaksi söin tänään kana-avokaadosalaatin uitettuna oliiviöljyssä plus join elektrolyyttijuoman. Ärsyttää ja ahdistaa tuo kanan syöminen, mutta soijaa en pysty syömään ollenkaan ja kauravalmisteissa ja pavuissa on liikaa hiilareita. Pähkinät, jos niitä syö vähänkin enemmän taas pistävät mahan kuplimaan. En ole harmillisesti vielä keksinyt kanan tai kananmunan korviketta proteiinin lähteenä. Maitotuotteitakaan ei viitsisi ylenmäärin syödä.

Tänään kävin ostamassa joitakin tuotteita auttamaan tätä prosessia: elektrolyyttijauhetta ja joitakin VHH-jauhoja ja kuituvalmisteita sekä muutamia antioksidantteja, joita suositellaan ME/CFS -kanavalla tästä sairaudesta kärsiville.

Olotilasta. Nälkä ei ole ollut neljän päivän aikana kertaakaan. Joitakin mielitekoja kylläkin: lähinnä se karviaishillo, kaikenlaiset smoothiet ja raikkaat mehut, salmiakki ja laku, jäätelö ja miehen eilen tekemä vegejauhelihakastike (kaura-herneproteiinista). Pullanhimo täyttyi, kun tein niitä kanelipullia eilen.

Eilen hieman oksetti tuo rasvan määrä ja refluksi on alkanut oireilla. Koko illan oli hikka. En kyllä jatkossa pysty syömään ihan noin paljoa rasvaa, ettei refluksi pahene. Kolme ekaa päivää väsytti ihan hirveästi ja eilen illalla tosiaan pyörrytti ja oksetti. Tänään on ollut ehkä hitusen parempi ja jopa pirteämpi olo. Päätä meinaa särkeä edelleen elektrolyyteistä huolimatta. Paino näyttää putoavan. Varmaan alkaa olla  nesteet kropasta vähenneet. Paino voi pudota siksikin, kun ei näitä rasvaruokia pysty ylenmäärin syömään ilman ällötystä. Ja sokerin jättäminen pois tietty.

Eiköhän tällä dieetillä pysty toistaiseksi jatkamaan, jos vaan saa tuon refluksin jotenkin pysymään aisoissa. Mielenkiinnolla odotan, miten käy.

hyvinvointi terveys
Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *