Kodinhoitohuoneessa

Kodinhoitohuone tulee olemaan seuraava remonttikohde. Tällä hetkellä huoneessa on toinen seinusta tyhjillään, ja toisella seinällä on samantyyppistä Elfa-säilytysjärjestelmää kuin makuuhuoneen liukuovien takana. 

Tyhjälle seinustalle olisi tarkoitus laittaa pari korkeaa kaappia, alakaapit joihin tulee pesukone ja kuivausrumpu sekä työtaso altaineen ja hanoineen. Viime kesän remontin yhteydessä huoneen lattia laatoitettiin, eli jäljellä olisi kaapistojen kiinnitys ja tarvittavat sähkö- ja putkityöt. Piirustukset on jo olemassa. 

DSC05213.JPG

Vaikka ei kodinhoitohuone ole huono nytkään, tyhjään tilaa mahtuu hyvin pyykkiteline, silityslauta, parvekevaunut… Eli oikeastaan se ”tyhjä” tila, johon kaapistot tulisivat, ei ole koskaan tyhjillään. 

DSC05209.JPG

Laitoin kodinhoitohuoneen ikkunaan pojan huoneen vanhat verhot. Totesin, että on ihan kiva ettei meidän etupihalta näy suoraan sisään kun tuolla hääräilee. Kuvassa näkyvä seinä on se puoli, johon kaapistot tulisivat. Kvik on tällä hetkellä todennäköisin vaihtoehto kaapistoiksi. Kävimme keittiön valinnan yhteydessä katsomassa Kvikin valikoimaa, ja vaikka emme kyseiseen keittiöön päätyneetkään, jäi se mieleen hautumaan tätä kodinhoitohuoneasiaa silmällä pitäen.

DSC05210.JPG

Valkoisten kaappien kanssa olen ajatellut valkoista tasoa (laminaattia?) ja mustaa allasta. Hana tulisi olemaan krominen, kuten keittiössä. Tason yläpuolelle ei tule ollenkaan kaappeja, vaan mahdollisesti avohyllyä. Keittiöön en avohyllyä halunnut, kun pelkäsin että siihen kertyy helposti kaikkea ylimääräistä roinaa ja siitä tulee sotkuisen näköinen. Mutta nyt olen alkanut lämmetä avohyllyille. Näin se mieli muuttuu äkkiä 🙂

Toivoisin että meillä olisi syksyn alussa kodinhoitohuone valmiina. Eli vielä on hyvin aikaa suunnitella ja muuttaa mieltään uudestaankin.

 

Koti Sisustus

Design-haaveita

Pitkästä aikaa inspiraatiokollaasia vuorossa! Olen täällä blogissa käynyt läpi miltei jokaisen meidän kodin huoneen, ja siinä sivussa aina maininnut kyseiseen huoneeseen liittyvistä sisustushaaveista. Tässä hieman visiota niistä huonekaluista ja etenkin valaisimista, joita mielelläni joskus näkisin tässä tai tulevissa asunnoissa. 

sisustushaaveita_kollaasi.jpg

Bianco Carrara -marmori, Louis Poulsen Doo-Wop valaisin, senkki

Knoll Bertoia side chairLouis Poulsen PH5-valaisin, Vitra Aluminum chair

Louis Poulsen Panthella-lattiavalaisin, Woodnotes matto harmaa-vaaleanharmaa, Louis Poulsen AJ-lattiavalaisin

Marmoria, klassikko! Kylpyhuoneeseen tai pienesineisiin. Tai olen jopa miettinyt sopisiko olohuoneen pienen sivupöydän päälle marmorilevy. Keittiöstä puuttuu kattovalaisin. Pienikokoinen Doo-Wop valaisee muotonsa ansiosta sekä suoraan alas että ylös, ja voisi siksi sopia hyvin keittiön yleisvaloksi. Olohuoneeseen senkki. Tästä olen puhunut jo niin monta kertaa ettei varmasti tarvitse enää kertoa 🙂 

Eteisessä on hyvä olla tuoli, johon istuutua kenkiä pukiessa ja riisuessa. Nyt siellä majailee vanha keittiön nahkatuoli, mutta Bertoian tuoli toisi eteiseen ”sitä jotain”. Poul Henningsenin suunnittelema ja Louis Poulsenin valmistama PH5-valaisin on jo pitkään ollut yksi suosikeistani, mutta juuri nyt ei tule mieleen paikkaa johon se sopisi nykyisessä kodissa. Eli yksi näistä pidemmän aikavälin haaveista. Charles ja Ray Eamesin työtuolin ottaisin mihinkäs muualle kuin työhuoneeseen. Juuri nyt istun samanlaisella nahkatuolilla, joka löytyy myös eteisestä. 

Olohuoneeseen kaipailisin myös lisää valoa. Jalkavalaisimista eniten tällä hetkellä miellyttää Verner Pantonin suunnittelema Panthella, sekä Arne Jacobsenin AJ. Eteisen Ikea-muovimaton ajattelin kevään tullen siirtää parvekkeella, ja sen tilalle toivottaisin tervetulleeksi esimerkiksi Woodnotesin kapean maton. 

Aika klassisia haaveita…(ja myös hintavia, myönnetään). Mutta jos jotain näistä joskus päädytään meille hankkimaan, tulevat ne olemaan käytössä varmasti useamman vuosikymmenen! Ja koska remonttisuunnitelmia on myös, edetään sisustusjuttujen kanssa erittäin harkiten. Paitsi tuota Doo-Woppia ollaan sentään jo käyty katsomassa liikkeessä asti 🙂

Kertokaa onko teillä itsellänne mielessä sisustushaaveita? Kuolaako joku muu siellä ruudun toisella puolella tanskalaisten suunnittelijoiden valaisimia? Onko suunnitelmissa jotain uutta kotiin lähestyvän kevään kunniaksi?

 

(Kuvat lainattu: Finnish Desing ShopLouis Poulsen, Knoll, Bukowskis MarketVitra, Loimaan Kivi)

 

Koti Sisustus