Hoito-ohje tulppaaneille

Selailin tammikuun Avotakka-lehteä ja sieltä osui silmiini oivallinen tulppaanien hoito-ohje. 

DSC05218.JPG

Ostovaiheessa tulppaanin on hyvä olla vasta nupullaan, kuitenkin niin että nuppu on värillinen. Kotona varsiin tulee leikata uusi imupinta. Kukat asetetaan pakkauskääreeseen tai sanomalehteen käärittynä viileään veteen tunnin ajaksi. Tämän jälkeen kimpusta poistetaan ylimääräiset lehdet ja se asetetaan maljakkoon. Jotta tulppaanien varret eivät venyisi pituutta, maljakkoon kannattaa laittaa vain 5-10 cm vettä. Kukat säilyvät hyvänä pidempään, jos ne nostaa yöksi viileään. 

Ihan uusia vinkkejä ainakin itselleni tuo sanomalehtikääreessä veteen laittaminen ja varsien venymisen estäminen niukalla vesimäärällä! Täytyy kokeilla seuraavalla kerralla, sillä tämä violetti kaunistus rehotti muutaman päivän kuluessa venyneenä melkein pitkin pöytää. 

Koti Sisustus

Tulppaaneja ja kaappien kätköistä kaivettua

Kukkakaupassa ei tule kauhean usein käytyä, paitsi silloin jos on jotain ihan erityistä tiedossa. Mutta ruokakaupan kassojen läheisyyteen on aseteltu Pirkka-kimppuja sen verran houkuttelevasti, että niitä tulee silloin tällöin ostettua viikonlopun kunniaksi. 

Viimeksi kotiin päätyi kimppu violetteja tulppaaneja. 

DSC05194.JPG

Aloin sitten etsiskelemään violetin kimpun kanssa yhteensopivia juttuja kaappien kätköistä. Löytyihän niitä! Boysenberry cassis -tuoksukynttilän olen saanut lahjaksi jostain, ja musta kynttilänjalka löytyi vanhempien kellarikomerosta, kun siskon kanssa joululomalla raivasimme vanhaa kampetta 🙂 Tulppaaneille valikoitu maljakko on ennenkin kuvissa näkynyt, Tapio Wirkkalan Rosenthalille muotoilema Paperbag. Kirkas tuikku on tuttuakin tutumpi Iittalan Kivi, ja violetti pahvirasia Ikeasta.

violettikombo.jpg

DSC05195.JPG

Samoja sävyjä löytyy vielä Svenskt Tennin Hawaii -tyynystä. Kohta puoliin meille on tulossa yksi uusi sisustustyyny, siitä lisää sitten kun se kotiutuu. 

DSC05193.JPG

Joku tarkkasilmäinen ehkä huomaa, että ikkunalaudalla on edelleen pöytäkuusi ja vitriinikaapin päällä jouluvalot. Siitä taitaa olla useampi viikko kun sanoin hankkiutuvani niistä eroon… Kuusi alkaa olla parhaat päivänsä nähnyt ja neulasia varisee 🙁 Se taitaa saada lähtöpassit heti huomenna.

DSC05199.JPG

DSC05191.JPG

Sellaista meidän olohuoneessa tällä hetkellä.

Taitaa muuten olla kaikki huoneet läpikäytynä remontin osalta ennen ja jälkeen -kuvien kera, kodinhoitohuonetta lukuunottamatta. Ja parveketta ja wc:tä, joille ei ole tehty mitään 🙂 Kevään mittaan voisin postata tulevista suunnitelmista. Tänä vuonna on nimittäin tarkoitus jatkaa remontointia. 

Koti Sisustus