Illanistujaiset fonduen merkeissä

Saimme lainaan fondue-padan ja innostuttiin tarjoamaan fondueta jo kaksissa illanistujaisissa. Se oli oikeasti tosi helppo valinta tarjoiluiksi, kun ei tarvita paljoakaan esivalmisteluita.

DSC04932.JPG

Olen fondue-iltamista kirjoittanut kerran aikaisemminkin, mutta silloin en maininnut reseptistä mitään. Nyt se jakoon siis.

Fondue tehtiin seuraavasti:

  • 2 kpl valmiita fonduesekoituksia
  • 200 g Gruyère-juustoa
  • 1,5 dl valkoviiniä
  • 2 tl sitruunamehua
  • 1 tl maizenaa

Laita kattilaan valkoviini ja sitruunamehu. Vispilöi joukkoon maizena ja kuumenna kiehuvaksi. Pienennä lämpöä, ja lisää raastettu juusto vähitellen niin että se sulaa nesteen joukkoon. Lisää fonduesekoitus samalla tyylillä. 

DSC04929.JPG

DSC04935.JPG

Kun juustoseos on valmis, se kaadetaan varsinaiseen fonduepataan. Padan voi ensin hieroa halkaistulla valkosipulinkynnellä, jotta juusto ei niin herkästi tartu kiinni. 

Sitten dippailemaan! Meillä oli leipäpalojen lisäksi tarjolla paprikaa, herkkusientä ja hillosipuleita. 

DSC04931.JPG

DSC04937.JPG

Seuraava, mitä tekisi mieli testata, olisi raclette. Harmi vaan kun näihin tarvitaan kaikkiin omat välineensä… Keittiöstä loppuu tila kesken jos alkaa joka ruokalajille omia patoja ja pannuja hommailemaan. Ehkä täytyy koittaa saada raclettevälineistö lainaan ja kokeilla sillä ensin että kannattaako moista ostaa. 

 

Suhteet Ruoka ja juoma Ystävät ja perhe

Viikonloppu menossa

Teimme tänä viikonloppuna pienen pyrähdyksen kohti pohjoista sukulaisia tapaamaan. Junassa ja autossa istumista on ollut ihan riittämiin, mutta kannatti lähteä! Menomatka Ouluun sujui jouhevasti InterCityn leikkivaunussa. Perillä tuntui kuin lomalla olisi; poika touhusi pikkuserkkujen kanssa, saimme istua valmiiseen ruokapöytään, sauna lämpesi lauantai-iltana ja laiskottelimme sohvalla Putouksen pyöriessä telkkarissa. Parasta! 

Tänään vuorossa oli toinen kyläpaikka synttärikahveineen. Päivä oli niin täydellisen aurinkoinen, että paikan päällä oli uhmattava reilun parinkymmenen asteen pakkasta ja käytävä vähän kävelemässä ja kuvaamassa talvimaisemia. Nyt kökötellään Pendolinossa kotimatkalla, vielä on vajaa pari tuntia matkaa taitettavana kun juna on myöhässä :/ Voi olla että huomenna väsy painaa kun herätyskello hälyttää. 

brunssi2.jpg

 

 

Koti Ruoka ja juoma Sisustus