Mitä tehdä jos kampaajalta tullessa ei hymyilytä?

Alohair

Aina välillä törmää siihen että jonkun kampaamokäynti ei vastannut odotuksia ja lopputuloksena on keventynyt lompakko sekä mielipaha mutta tyytymättömyyttä ei uskallettu kampaajalle ilmaista.No onhan se kieltämättä vaikeaa teilata toisen kädentyö vaikka omaa silmää ei miellyttäisikään ja vielä vaikeempi on soittaa liikkeeseen reklamoidakseen asiasta.Mutta syitä siihen miksi lopputulos ja mielikuva uudesta hiuksesta ei kohtaa,on monia!

*Kaikki hiusmallit ei toimi kaikissa hiuslaaduissa,joskus jokin piilevä pyörre saattaa tehdä tepposet uudessa mallissa ja hius vaan ei asetukaan niinkuin sinä ja kampaajasi ajattelitte.Tälle ei valitettavasti mahda mitään jos sakset kerkesivät jo viuhahtaa.

*Kuva on hyvä olla mukana jos haet jotain täysin uutta, sanallinen ilmaisu (ja ymmärtäminen) ei aina kohtaa.Sinulle termit kerrostus, ohennus ja vuolenta ei välttämättä ole samoja kuin kampaajalle.Kuvakaan ei takaa sitä että hius näyttäisi samalta kuin mallikuvassa mutta kuitenkin olette samalla aaltopituudella mitä haetaan.Jos hiustenlaitto tuntuu sinulle vaikealta ja epäilet että tulet pärjäämään uuden tyylin kanssa, kerro se rehellisesti kampaajallesi jotta aikaan saataisiin sinulle se leikkaus,jonka kanssa sinulla on hyvä fiilis.Kampaaja ei suosittele tiettyjä tuotteita pelkästään lisämyyntinä vaan helpottaakseen hiuksesi laittamista kotona.Ammattilainen osaa katsoa hiuksellesi oikeat hoito-sekä muotoilutuotteet, joilla olet askeleen lähempänä unelmiesi hiusta.Kampaajat monesti mielellään opettavat käyttämään myös muotoilulaitteita,eli jos tunnet olevasi kömpelö suoristusraudan kanssa ja toivot vinkkejä(tai vaikka ihan kädestä pitäen-opetusta)pyydä rohkeasti!

*Tuliko väristä erilainen kun ajattelit,vaikka näytit kuvan ja katsoitte mallitupsuja hiusvärikartasta?Hiusvärit käyttäytyvät jokaisessa hiuksessa hieman eritavalla,hiuksen huokoisuus-paksuus sekä aiemmat käsittelyt ,vaikuttavat lopputulokseen joskus radikaalistikin.Kampaaja ei välttämättä tiedä hiuksesi historiaa joten kerro aiemmista käsittelyistä reilusti.Nuo mallikuvat joihin ihastutaan on monesti upeita, paksuja sekä kiiltäviä hiuksia ja vaikka omaan perussuomalaiseen hiukseen saataisiin tismalleen sama sävy ei se välttämättä näytä yhtä upealta kun kuvassa.

*Kun löydät vakkarikampaajan, pidä hänestä kiinni.Mitä enemmän sama ihminen pääsee tutustumaan hiukseesi, sitä paremmin hän osaa sitä työstää.

Mikäli kuitenkin käy niin että väri on väärä,mitta liian lyhyt tai pitkä tai tukka ei muuten tyydytä,sano se reippaasti kampaajallesi kun olet vielä penkissä.Katsokaa yhdessä voiko jotain tehdä toisin,joko samalla kertaa tai varataanko uusi aika korjaukseen.Myös myöhemmin voit tehdä reklamaation,tiedustelin asiaa ja useimmissa kampaamoissa on kaksi viikkoa aikaa ilmoittaa tyytymättömyytensä.Siinä ajassa pyritään korjaamaan veloituksetta hius ja yleensä käytäntö on että sama kampaaja sen tekee.Tietenkään kaikkea ei pysty korjaamaan,esim.liian lyhyt hius ei pidemmäksi kasva ja liian tumma hius ei vaurioitta vaalene.Rahoja ei lähtökohtaisesti palauteta mikä on mielestäni täysin kohtuullista.Eri firmoilla(ja saman liikkeen sisälläkin itsenäisistä yrittäjistä johtuen) on eri käytäntöjä mutta pääsääntöisesti reklamaatioihin vastataan ja asiakas koitetaan saada pidettyä tyytyväisenä ja varmistaa asiakkuus jatkossakin.

Tänä päivänä sosiaalisessa mediassa on helppo hehkuttaa elämäänsä ja yhtä helppoa tuntuu olevan myös ylireagointi ja olen ikäväkseni nähnyt näitä kampaajani pilasi hiukseni-kirjoituksia eri formaateissa.En jaksa uskoa että mikään olisi pilalla,aika monta kohtaa saa korjattua kun on avoin ja tietää että kahden viikon aikana moni kampaaja enemmän kun mieluusti korjaa sen mikä ei onnistunut aivan täydellisesti!

 

Kommentit

Minnea
Minnean muruja

Mulla on varmasti aikaisemmin ollut harhaisat kuvitelmat siitä, mitä mun huiksista saa, ja joskus olen ollut vähän tyytymätön lopputulokseen. En ehkä niinkään sen vuoksi, että kampaaja olisi tehnyt mitään väärin, vaan siihen, ettei lopputulos vastannutkaan kuvitelmia :D

Samalla luottokampaajalla käyminen (jo varmaan jotain 8 vuotta) on kyllä auttanut ihmeesti! Hän osaa jo suorilta sanoa, jos toiveeni ei onnistu. Yleensä myös annan hänen ehdottaa ideoita, sillä hän tuntee hiukseni ja tyylini.

Luottokampaaja <3

Alohair
Alohair

Suurin syy pettymyksiin on nimenomaan ne kuvitelmat omassa päässä,itse haihattelun maailmanmestarina ootan kampaajalta välillä ihmeitä ja ajatustenlukutaitoa:D

Kampaajatar (Ei varmistettu)

Toku pitää muistaa, että reklamaatioaika koskee vain todettavissa olevia virheitä työssä. Se ei tarkoita ilmaista uusintaleikkausta tai värjäystä, kun asiakas tuleekin katumapäälle tai haluaakin lisää pituutta pois tai muutaman.raidan lisää.
Virheet tietenkin korjataan aina.

Alohair
Alohair

Olet oikeassa ja jätin tarkotuksella tämän pois tekstistä.Naisella toki on oikeus muuttaa mieltään mutta se ei oikeuta ilmaista työtä teettämään.

JenniMK77 (Ei varmistettu)

Vuosien varrella on sattunut kohdalle kaikenlaista. Vaikeinta on löytää niin taitavaa kampaajaa, että osaa leikata ja värjätä. Värien kohdalla taistelin pitkään sen kanssa että täytyy olla jokin välimuoto ruskean ja valkoisen välissä (moni poltti hupsis hiuksen ihan valkoiseksi kun puhe oli vähän vaaleammasta sävystä). Ja sitten kun on ohut, suomalainen vähän kihartuva hiuslaatu, vaatii taitoa leikata hiukset niin että itsekin saa ne kotona näyttämään hyvältä. Mutta ikinä en ole somessa nostanut meteliä. ☺️ On vaan pakko hyväksyä jotain realiteetteja hiuksissaan.

Alohair
Alohair

Kihartuva hius on kyllä kinkkinen kaveri, ikinä et tiedä mihin suuntaan se asettuu,saati sitten kun sitä vähänkään lyhentää.Itsellä vaikea hyväksyä sitä että oma hius muuttuu oljenväriseksi pikkuhiljaa raidoituksen jälkeen, mutta pikkuhiljaa alan arvostaa tätä ei niin viileää vaaleaa.

eelihminen

Itsellä on pääosin hyvät kokemukset parturikäynneistä, mikä johtunee siitä juuri, että olen aina osannut huomioida että jokaisen kuontalo on erilainen eikä siis lopputulosta aina voida täysin ennustaa.

Itsellä reklamaatiotilanteet ovat olleet aina sellaisia, joissa selkeästi on kampaaja tehnyt virheen.

Esimerkiksi kerran värjätessä tapahtui kampaajalta kämmi, kun värjättiin kahdella värillä. Laittoi siis vaan värit väärinpäin eli ei sen suurempi kämmi, mutta tästä tuli kyllä hyvitys. Olisin saanut isommankin hyvityksen, mutta koska kampaaja heti hoiti reklamaation omatoimisesti ja oli oikeasti pahoillaan sekä muuten tehnyt aina todella hyvää työtä niin en nähnyt syytä isommille korvauksille, kun ihan hyvältä se tukka näytti vaikka lopputulos olikin erilainen kuin piti.

Toinen tapaus oli taas sellainen, että kampaaja ei suostunut leikkaamaan minulle haluamaani kampausta eikä kyse siis ollut siitä, että se olisi ollut ongelmallinen kuontalossani. Hän ei vaan suostunut leikkaamaan minulle niin lyhyttä kuin halusin, koska hänen mielestään katuisin sitä eikä tytöillä saisi olla lyhyt tukka ja mitähän muuta. Lopputulos oli siis todella kaukana toiveestani vain siksi, että se rikkoi kampaajan omia henkilökohtaisia näkemyksiä. Tällöin en suostunut maksamaan ollenkaan käynnistä, josta poistuin itkien ulos. En palannut tälle kampaajalle enää. Tosiaan, sen lisäksi ettei kampaaja toteuttanut työtä omien henkilökohtaisten mielipiteittensä takia niin osasi myös hyvin loukata ihmistä - asiakasta - jonka toivomus rikkoi hänen mielipiteitänsä. Minähän kun tietysti viimeiseen saakka yritin saada toiveeni läpi kampaajan lopettaessa työn tukan ollessa makuuni liian pitkä ja hän vastasi siihen ilkeyksillä.

Alohair
Alohair

Kauheeta!Tuohan on jo asiatonta käytöstä, vaikka kuinka olisi visio,näkemys ja visiot niin maksava asiakas menee kampaajalle toteuttamaan sitä omaa toivettaan, eikä saa joutua loukattavaksi!Itsehän kampaajana työskennellessä tein mitä asiakas pyysi mutta muutamia kertoa jouduin sanomaan oman ammattilaisen mielipiteeni mitä jokin käsittely tekisi hiuksille ja perustellut miksi en sitä suosittele(kyseessä kemiallinen käsittely jota hius ei olisi kestänyt) ja mielestäni tein asiakkaalle palveluksen.Tokihan kampaajalla mielipide saa olla mutta työnkuva on kuitenkin asiakaspalvelu ja asiakas tilaa tietyn työn jonka toteuttaja kampaaja on.Itku kurkussa lähtevä asiakas olisi pahinta mitä itse olisin voinut kampaajana kokea, saati jos itse olisi joutunut tuollaista kokemaan :/

eelihminen

Tämä juuri. Kyllä kampaajan kuuluu ammattilaisena kertoa asiakkaalle, jos toiveen toteuttamisessa on jokin oikea ongelma: hiusten kunto on liian huono ja kärsivät siitä liikaa tai vaikka ettei haluttu kampaus asiakkaalla toteudu kuten kuvassa hiuslaadun/pyörteen/tmv takia. Sellainen kuuluu asiaan ja olisi epäammattimaista olla kertomatta riskit, joita liittyy toiveeseen. Olen ollut aina iloinen, kun näistä on kerrottu niin ollaan voitu miettiä sellaista hiustyyliä, joka sopii omaa kuontalooni. Yleensä otankin kuvaa vain antamaan suuntaa, koska tiedän ettei kaikki toimi kaikilla niin yksiselitteisesti. Jokaisen kasvotkin on erilaiset, joten paras siis muuttaa sitä lähtökampausta itselle sopivaksi. Mutta onneksi vain kerran on käynyt niin, että kampaajalta poistunut itkien. Mutta kummasti karma kävi ja lopulta hän lopetti liiketoimintansa, kun ei riittänyt asiakkaita liikkeen pitoon. Jännä juttu.. Kunnalla oli kaksi kampaamoa, joten kaikki suuntasivat siihen kamliimpaan, jossa sai kunnollista asiakaspalvelua.

Kommentoi