Miksi isot häät?

Välillä sitä pahimmassa hääsuunnittelustressissä alkaa miettimään, että miksi me oikein edes järjestetään häitä, varsinkaan ulkomailla? Yhtä hyvin voisi järjestää ihan pienet häät koto-Suomessa vain läheisimpien ihmisten seurassa ja päivä olisi varmasti unohtumaton. Miksi haluamme julistaa rakkauttamme kaikkien nähden ja vielä käyttää niin paljon rahaa tähän lystiin?

Häät ovat lempijuhlani, sillä ne huokuvat onnellisuutta. Rakkaiden ihmisten kanssa kerääntyminen, hyvä ruoka ja juoma – mitä enemmän voisi toivoa. Pääsyy isojen häiden järjestämisessä on hauskojen juhlien pitäminen. Kyllä, se tulee kalliiksi, mutta onneksi kustannuksissa voi säästää, jos häälainan maksaa takaisin ajateltua nopeammin. Ja on se sen arvoista, kun se päivä koittaa.

Ihmiset usein tarvitsevat syyn juhlia. Näin ollen kun kerrankin on se syy, kyllä se pitää käyttää!

Perhe Tapahtumat ja juhlat

Buffet vai pöytiin tarjoilu?

Jatketaan ruokalinjalla! Ruoka aiheuttaa valinnanvaikeutta häissä, mutta miten ruoka tarjoillaan on myös hankala päätös. Iso kysymys häissä on buffet vai pöytiintarjoilu. Buffetissa on omanlaisensa tunnelma ja vieraat voivat ottaa mielensä mukaan ruokaa niin paljon kuin haluaa. Haittapuolena on ruoan mitoitus – riittääkö ruoka vai onko sitä liikaa. Toisaalta pöytätarjoilu on hienostuneempaa ja tekee häistä vielä vähän spessumman. Miinuksena ihmiset eivät voi valita annoskokoaan ja mahdollinen odottelu. 

Häissämme pidetään ns. cocktail hour, josta olen joskus aikaisemminkin maininnut. Tämän aikana tarjoilijat tuovat eri naposteltavaa vieraille. Pääruoan haluaisin myös pitää tarjoiluna buffetin sijaan. Olisi ehkä helpompaa pyytää vieraita valitsemaan ruokansa etukäteen laajemmista vaihtoehdoista (esim. vegaani, vege, liha, kala), jolloin ruoka-allergiat voisi myös ottaa helpommin huomioon. Jos järjestäisimme häät Suomessa, saattaisin päätyä buffetin puoleen, mutta nyt tuntuu luonnollisemmalta valita pöytätarjoilu Kreikassa oleviin häihin. 

Jälkiruokapöydän haluan kuitenkin pitää buffettityylisenä. Jos pääruoka ei ollut riittävä, voi jälkiruoalla täyttää vajaan vatsan. Kahvin ja teen voi tarjoilla pöytään. Ja tietysti hääkakku kruunaa kaiken!

Perhe Ruoka ja juoma Tapahtumat ja juhlat