Seremonian kulku – mitä, missä ja monelta?

Häitä suunnitellaan jo täyttä vauhtia, vaikka vielä on onneksi reilusti yli vuosi aikaa!

Se mikä on mietityttänyt, on seremonian järjestäminen. Ystävämme vihkii meidät epämuodollisesti Santorinilla ja käymme ennen häitä maistraatissa. Haluaisimme, että juhlat olisivat mahdollisimman pitkät, mutta ongelmaksi muodostuu kuumuus. Haluamme ehdottomasti ulkoseremonian merenrantamaisemissa – monelta on siis sopiva aika vihkiä? Hääpaikan alustavassa ohjelmassa ehdotettiin kello neljän ja viiden väliä, mutta koen sen olevan liian myöhään. Toisaalta, onhan siinä koko yö aikaa juhlia…

Istumajärjestys on myös herättänyt mietteitä. Näin Pinterestissä mielettömän kauniin kuvan, missä tuolit oli aseteltu puoliympyrään. Vieraita on kuitenkin tulossa yli 50, eli ei ehkä käytännöllisin ratkaisu. 😀 Taidan päätyä perinteiseen järjestykseen, eli about viisi tuolia per rivi kummallakin puolella.

Seremonian kulku menee varmasti aika normien mukaan, mutta halutaan pitää itse vihkiminen mahdollisimman lyhyenä, etteivät vieraat paahdu aurinkoon. Ehkä koko homman saisi puristettua alle puoleen tuntiin?

 

Perhe Ajattelin tänään

Raha, raha ja raha – budjetti paukkuu taas!

No nyt on taas morsian seonnut! Hääpukuni tuli siis kustantamaan ”vain” 1800 euroa, joten kuvittelin tekeväni tässä ison säästön. Aloimme pohtimaan morsiusseurueen pukeutumista ja hintalappu siinä pompsahtikin aika suureksi. Koska järjestämme häät ulkomailla on smokkivuokraus suhteellisen hintavaa, sillä laina-aika on niin pitkä. Toisaalta best maneilla ei ole mitään tarvetta ostaa omia smokkeja, sillä ne eivät ole kovin juhlavat.

Miehellä on best maneja huimat viisi eli kustannus näille smokeille on tuhat euroa about + sulhasen smokki, joka teetetään. Morsiusseurueelle (kaasot ja 3 morsiusneitoa) ajattelin ostaa kultaiset pitkät mekot. Löysinkin aivan ihanat, mutta ne maksoivat 450 euroa KAPPALE! Kääk!

Vaikka kokonaisbudjettimme on iso, niin yllättäviä kuluja tuppaa joka suunnasta. Saimme esimerkiksi tietää, ettei hääpaikkamme kuvissa näkyvä valaistus kuulu hintaan ja jos haluamme koko komeuden iltaa koristamaan, lisäkustannus on 2400 €… Heh heh, onhan se kuitenkin sen arvoista!

Mietin, että mistä napataan nopeasti lisärahaa. Isompia luottoja olinkin jo kilpailuttanut kokonaisbudjetin maksua varten, mutta nyt lisärahoitukseksi päätyi (hääpuvun kohdalla, maksoin suoraan koko summan että sain 10 prossan alen hyödynnettyä) luottokortti. Viilasin puvun luottokortilla ja hoidan summan kokonaan seuraavasta palkasta! Nyt ei ole varaa jättää hoitamatta. 😀

Puheenaiheet Ajattelin tänään