Lapsettomat häät, miksi?

Aihe, joka kuumentaa tunteita – lapset häissä. Osalle ihmisistä on aivan itsestäänselvyys, että lapset kirmaavat ympäri juhlia. ”Lapset tekevät juhlan”, on yleisin perustelu, jonka olen häitä järjestäessä kuullut. Kaasona toimiessani ystäväni häissä oli epämiellyttävä tilanne: lapsettomiin häihin pamahtikin neljän lapsen perhe, josta ainoastaan vanhemmat oli kutsuttu. Kutsukorteista ei voinut jäädä epäselväksi, etteivät lapset ole tervetulleita juhlahumuun. Nämä häät olivat todella alkoholipainoitteiset, joten tuntui kohtuuttomalta, että lapset raahattiin mukaan. Heille ei ollut järjestetty tietenkään mitään aktiviteettia, eikä edes ruokaa! Yllättäen perhe sitten poistui heti juhlan alkumetreillä, todella ikävää morsiusparille kun vanhemmat olivat heille kuitenkin läheisiä.

Meille oli alusta asti selvää, ettei häissämme tulla lapsia näkemään. Meillä ei ole omia lapsia tai kaveripiirissämme ei ole vanhempia – ainoastaan sukulaisten puolelta löytyy lapsia, emmekä koe heidän olevan meille kovin läheisiä. Pitkän välimatkan takia olemme nähneet lapsia vain muutaman kerran ja tuntuisi hassulta viettää railakasta juhlaa muutaman lapsen kera. Selkeintä oli jättää lapset kokonaan pois vieraslistalta. Tiedämme sukulaisillamme olevan paljon hoitopaikkoja, joten vanhemmat voivat lähteä huoletta pidennetylle viikonloppulomalle Euroopan lämpöön.

Pitää kuitenkin muistaa, että häät ovat aina parin näköiset – ei siis kritisoida (ainakaan ääneen) muiden päätöksiä! Jos lapsien jättäminen hoitoon tuntuu ylitsepääsemättömältä, kannattaa miettiä, osallistuuko häihin itse sitten ollenkaan. Me ainakin toivotaan, että häämme on vanhemmille hyvä irtiotto lapsiperhearjesta!

Perhe Ajattelin tänään

Alttarilla tavataan -blogi starttaa!

Tervetuloa matkaamme mukaan kohti alttaria! Espoolainen, kolmeakymppiä lähestyvä morsian, täällä kirjoittelee!

Kihloihin menimme syyskuussa 2019 ja häitä olisi tarkoitus viettää maaliskuussa 2021. Nämä häät eivät olekaan Suomen kamaralla, vaan suuntana on todennnäköisesti Italia tai Kreikka. Suunnitelmat ovat siis vielä todella auki, vinkkejä otetaan vastaan!

Nämä seikat ovat ainakin tiedossa:

  • vierasmäärä tulee olemaan noin 50 henkeä eli tiukkaa tekee saada kaveriporukat mahtumaan!
  • perinteisiä leikkejä ei häissämme tulla näkemään
  • varaamme vieraille majoituksen kahdeksi yöksi, eli etsinnässä paikka, jossa voi myös majoittua!
  • budjetti tulee olemaan noin 35 000 – 45 000 euron väliltä, huuh!
  • häämatka toteutetaan samassa maassa missä itse häätkin pidetään
  • vihkiseremonia pidetään kyseissä maassa, mutta virallinen vihkiminen suoritetaan maistraatissa

Tästä tämä lähtee – vinkkailkaa kommenttikentässä, jos on muita ulkomailla häänsä järjestäviä!

 

Suhteet Parisuhde Höpsöä