Ohio driving license

Viime viikolla kävin BMV:ssä (Bureau of Motor Vehicles) suorittamassa teoria- ja ajokokeen amerikkalaista ajokorttia varten. Luulimme pitkään, etten saa ajokorttia ennen kuin minulla on social security number, jonka voin saada vasta kun saan työluvan. Mutta näin ei kuitenkaan ollut, joten pystyin hankkimaan kortin jo ennen työluvan saamista. Tähän asti ajelin siis suomalaisella ajokortilla. Ilmeisesti olisin saanut ajaa suomalaisella kortilla ainakin puoli vuotta, mutta mm. vakuutusta varten tarvitsin ajokortin nopeasti. Lisäksi suomalainen kortti ei täällä aina kelpaa henkkarina niin onhan se mukavampaa omistaa paikallinen kortti, kuin raahata passia joka paikkaan. 

Ajokorttiprosessi oli muuten todella näppärä! Olin yhdeksältä aamulla BMV:ssä ja iltapäivällä minulla oli jo ajokortti kädessä! Saman päivän aikana suoritin näkötestin, teoriakokeen, ajosimulaattiorilla ajamisen, oikean ajokokeen ja jonotin korttia toimistolla. Teoriakoetta varten luin pari kertaa läpi n.60 sivuisen vihkosen Ohion liikennesäännöistä ja tein netissä muutamia harjoituskokeita. Ajokoetta varten en harjoitellut yhtään. Täytyy kyllä myöntää, että olin kuitenkin aikamoisessa paniikissa ennen koetta! Ajokorttia varten tarvitsin muutamia dokumentteja mukaan, nimittäin passin, viisumin, suomalaisen ajokortin, max 60 päivää vanhan kirjeen miehen työpaikalta todistaen, että hän on töissä siellä ja todisteen siitä, että asun Ohiossa (esim. vuokranmaksutosite). 

Prosessi alkoi siten, että annoin kassalla olevalle virkailijalle tarvittavat dokumentit, vastailin muutamiin kysymyksiin (esim. olenko saanut sakkoja Amerikassa) ja suoritin näkötestin. Näkötestissä tarkastettiin värinäkö, kaukonäkö ja sivuttainen? näkö. Testi suoritettiin laitteella, jossa oli riveissä punaisia ja vihreitä erikokoisia numeroita. Virkailija pyysi luettelemaan tietyiltä riveiltä värit ja numerot. Lisäksi kummaltakin puolelta tuli valovälähdys ja puoli piti kertoa. Todella yksinkertaista. Tämän jälkeen oli teoriakoe, joka tehtiin tietokoneella. Monivalintakysymyksiä oli 40, ja 75% piti saada oikein. Vastausvaihtoehtoja oli 4. Koe loppuu automaattisesti, kun saa tarvittavan määrän oikein, eli 30 kysymystä. Aikaraja taisi olla 30 minuuttia. Kysymyksiä pystyi myös skippaamaan loppuun, minä käytin tätä toimintoa hyväksi niin en joutunut vastaamaan ollenkaan vaikeimpiin. Sain lopulta kaikki oikein, eli vastasin vain tasan 30 kysymykseen. Ollilla meni 4 väärin 🙂 tosin hän ei lukenut kokeeseen kuin 15 minuuttia. 

Teoriakokeen jälkeen ajoin hetken ajosimulaattoria, jonka idea jäi minulle epäselväksi. Sitten pääsin ajokoejonoon, jossa jonotin tunnin. Täällä ajokoe suoritetaan omalla autolla. Alussa testattiin auton turvallisuus, eli katsottiin vilkut ja torvi. Muuta ei onneksi tarvinnut näyttää, sillä minulla ei ole hajuakaan, mistä esim. pitkät saadaan päälle tässä uudessa autossa. Sitten alkoi varsinainen ajokoe. Täällä Ohiossa ajokoe koostuu kahdesta vaiheesta, eli ohjattavuudesta (maneuverability) ja ajamisesta (driving). Kummastakin osuudesta saa tulla -25 pistettä, 0 on siis paras. Ohjattavuuskoetta jännitin aika paljon. Auto piti aluksi ajaa neljän tolpan läpi ja viidennen tolpan sivulle. Olli sai päättää kummalle puolella ajaa, minä jouduin ajamaan vasemmalle. Tämän jälkeen piti peruuttaa takaisin samaa reittiä ja ajaa vielä kerran läpi. Pisteitä vähennetään esim. jos auto ei ole suorassa, jarruttaa kesken peruutuksen tai osuu tolppaan. Tolpat olivat muuten todella kapella, auton ja tolpan väliin jäi vain senttejä, minulla ehkä n. 20 senttiä. Pääsin kokeen läpi, tosin sain -6 pistettä, kun jarrutin kesken peruutuksen. Onneksi autossani on peruutuskamera, muuten olisi ollut vaikeampaa!

Sieppaa.PNG

Varsinaista liikenteessä ajamista en jännittänyt läheskään niin paljon, mutta pääsin kuitenkin tämän osuuden vain nippanappa läpi! Sain nimittäin -20 pistettä, -25 olisi saanut tulla. Ajoimme siis pienen lenkin, ehkä n.15 minuttia. Outoa tässä on se, ettei koetta valvonut virkailija kertonut, missä kohtaa tein nämä virheet, vaan minulle on vieläki epäselvää, mitä tein väärin. Arvostelulomakkeeseen oli merkattu, että olin kääntynyt väärin vasemmalle, ajanut liian hiljaa, jarruttanut liian töksähtäen ja vilkuttanut liian myöhään 😀 Noh, ehkä minulle sattui vain super-tarkka virkailija. Olli ei nimittäin saanut yhtään miinuspistettä. Toisaalta Ollin ajolenkki oli muuten paljon lyhyempi, vain 5 minuuttia. Eikä hän joutunut suorittamaan ajosimulaattoria ollenkaan. Aika erikoista… 

Tämän jälkeen jonotimme vielä yli 2 tuntia varsinaisessa BMV:n toimistossa ajokorttia. Rekisteröimme samalla autoni. Ajokorttiin piti kirjata hiusten ja silmien väri, pituus ja paino. Hieman erikoista, sillä hiusten väri ja paino voi vaihdella runsaasti. Tosin amerikkalaiset joutuvat uusimaan ajokorttinsa kolmen vuoden välein. Ajokortti maksoi muistaakseni n. 20-30 $. Sain väliaikaisen paperisen ajokortin toimistolta mukaan ja oikea kortti pitäisi saapua pian postin mukana. Alla kuva uusista rekisterikilvistäni, eivätkös ole hienot 🙂

88c6e1fb-dcb1-4211-b871-fadd74d5eec4.JPG

 

Kulttuuri Matkat

Viikonloppu Chicagossa

Moikka! Pahoittelut pienestä blogihiljaisuudesta. Meidän Clevelandin reissu nimittäin venyi. Alunperin suunnitelmissa oli olla vain torstaista lauantaihin, mutta tulimme vasta eilen illalla kotiin. Postaus Clevelandista ja ensimmäisestä baseball-pelistä on tulossa myös! Tänään kuitenkin vuorossa on juttua Chicagosta. Olimme toissa viikonloppuna yhden yön Chicagossa perheeni kanssa, ennen kuin heidän lentonsa lähti takaisin Suomeen. Meille sattui todella kova helle, lämpötilat olivat +35 astetta. Vaikka helteestä tykkäänkin, täytyy myöntää että +35 astetta on kyllä liikaa kaupungissa pyörimiselle. 

A57C55DD-E462-48F5-A348-EE82BC163130.JPG

Olimme Chicagossa vain yhden yön, mutta ehdimme nähdä kaikki tärkeimmät nähtävyydet, eli Willis towerin, ostoskadun, Navy Pieren ja Millinium Parkin. Kaupunkina tykkäsin Chicagosta ehdottomasti enemmäin kuin New Yorkista. Chicago oli paljon siistimpi ja kaupungin keskellä virtaava joki luo mukavaa tunnelmaa. 

Willis Tower on Chicagon korkein rakennus, 108-kerroksinen pilvenpiirtäjä. Maisemia pääsee ihastelemaan 103-kerroksessa sijaitsevalta näköalatasanteella. Erikoisuutena on lasikopit, joissa myös lattia on lasia! Olimme paikalla pian skydeckin avautumisen jälkeen, emmekä joutuneet onneksi jonottamaan torniin. Tosin lasikoppiin joutui hetken jonottamaan, jotta sai insta-kuvat otettua 🙂

F7014EBB-FE47-435C-8818-FB28F796E502.JPG

Navy Pier oli kiva satama-alue, josta oli kaunis näköala kaupunkiin ja jokeen. Satamassa olisi ollut myös maailmanpyörä, mutta aikamme ei riittänyt siellä käymiseen. Kävimme myös piipahtamassa Millenium Parkissa, jossa sijaitsee Chicagon tunnetuin nähtävyys, eli Cloud Gate, maapähkinän muotoinen peilipintainen patsas. Chicagon ostoskatu oli myös kiva ja täynnä kauppoja, mutta todella ruuhkainen!

0FE1ADCC-B804-4F49-90FD-3879449D1DB1.JPG

Chicagoon täytyy syksymmällä tehdä pidempi reissu, varsinkin kun hyvä ystäväni asuu kaupungissa 🙂 Huomenna on juttua ajokokeesta täällä Amerikassa, sillä kävin inssiajossa viime viikolla! 

Kulttuuri Matkat