Ekasta urheiluvammasta, ideapulasta ja morjens postausluonnosten hautausmaalta

No on se samperivitsi: juuri kun lenkki-innostus olisi vähän orastellut, puuttui karma peliin. Karmalla tarkoitan tässä erään pienen pohjoiskarjalaisen kunnan tieliikennelaitosta (tai-mikä-taho-lieneekään), joka levittää tussauttelee soraa maanteille – tuskin pelkästään sitä varten, että minä pääsisin niissä irtokivissä kieriskelemään, motiiveja lienee muitakin maar – mutta kyllä siitä huolimatta ketuttaa, sillä voisinpa muutoin olla vaikka juuri nyt lenkillä.

 

Nonniin, ja samma på finska:

Lomaviikon kolmannella lenkillä töräytin rähmälleni maantiellä, kun nilkka taittui hassusti irtokiviin. Ei, ei mitään vakavaa. Hiekkaa kämmenissä ja nilkassa taas pientä arkuutta ja lievää turvotusta. Juuri sen verran, ettei uskaltais kauheasti lenkkeillä muttei oikein malttais olla paikallaankaan. Pikkujuttu, ei siis keskitytä siihen. Koska tämä on pohjavireeltään positiivinen blogi, todettakoon, että tämä taitaa olla ensimmäinen urheiluvammani, mikä on meriitti sekin! Lasketaanko tämmöiset tapaturmaiset toheloinnit?

IMG_2390.jpg

Kuva eräästä lähellä sijaitsevasta tiestä, joka ei varsinaisesti liity tapahtumaan, mutta löytyi kätevästi meikän Kuvat-kansiosta.
 

Tämän urheiluvamman, maalla vietetyn loman rajalliset urheilumahdollisuudet (muuten kyllä, mutta sää…) ja työkiireisen lomaltapaluun kombon myötä ei ole oikein kirjoitettavaa. Annan kanssa perjantaina kuvattu pesäpallovideokin, eli Koululiikuntatraumoja-jakso nro 2, on vielä leikkauspöydällä.

Katsoin läpi luonnokset-kansioni otsikointeja; olisiko niissä mitään inspiroivaa? Mitä olette mieltä?
 

VIHATREENAAMISEN ABC
Tämä idea syntyi taannoin kirjoittaessani tekniikan tärkeydestä. Ongelmana on se, että olen ollut ihan liian hyvällä tuulella viime aikoina, eikä vihatreenaamiselle ole ollut tilausta. Syksyllä varmasti taas oikein ajankohtaista.

PERSEET OLALLE – joogatunneista
Tämmösen epähengellisen ja näsäviisaan röyhtäilijän suhteesta joogaan kyllä varmaan saisi ihan näpsäkän tekstin, mutta en ole vielä kehdannut, kun olen käynyt joogassa ehkä kolme kertaa. No, siinähän sitä tulisi käytyä, jos päättäisi siitä kirjoittaa..?

LÄÄH, NNGGHH JA PUUH – ääntelystä treeneissä
Saako Lilyssä upotettua äänitiedostoja tekstiin?

RANTEETKIN AUKI – niistä lämmittelyistä, jotka yleensä unohtuvat
Olisikohan nilkkojen pyörittely ennen lenkkiä muuten estänyt tuon taannoisenkin urheiluvamman? Voiko kirjoittaa aiheesta, jonka tietää tärkeäksi, mutta johon ei osaa ottaa faktojen tasolla kantaa? Tai voiko kirjoittaa (taas) vaan jostain, johon keksii heheheh-näppärän otsikon?

…ja näitä näppäriä otsikoitahan riittää:

NO SHIT, SHERLOCK – ummetuksesta

17aoup.gif

 

Haluaisitteko nähdä jonkin yllä olevista toteutettavan? Äänestä kommenttiboksiin! Tai vaihtoehtoisesti, heitä jokin oma villi idea!

Rakkautta ja terveyttä,

Anni

P.S. Juu, näin se on, olen seonnut giffeistä.

Puheenaiheet Höpsöä

Leikkilenkki

Muistatteko, kun kirjoitin peruskuntolenkistä? Semmoisesta vähän tylsästä hitaan hölkän tai reippaan kävelyn lenkistä, jolle on vähän vaikeaa lähteä ja jolla on hieman tympeä olla? Jaan teidänkin lenkkipöksyjenne takataskuun pari kikkakolmosta: tässäpä lenkkileikkejä sunnuntai-iltojenne iloksi, toteutettavissa kahden tai useamman atleetin peruskuntolenkeillä! (Nimet on pohjoiskarjalloo koska siellä ne keksittiinkin. Pelien ideat eivät omia, mutta itse mukailtuja.)

TARINANHUASTAMISPELI

Pelin kulku
Aloittava pelaaja sanoo minkä tahansa sanan, jolla lause voi alkaa. Seuraava pelaaja sanoo aloittajan sanan ja yhden omansa, jatkaen aloittajan sanaa kohti lausetta. Seuraavana vuorossa oleva pelaaja sanoo kaikki jo sanotut sanat ja yhden omansa perään. Näin sanoista muodostetaan yhdessä tarina, seuraavaan tapaan:

Kerran
Kerran, kun
Kerran, kun vanha
Kerran, kun vanha mies
Kerran, kun vanha mies lenkille
Kerran, kun vanha mies lenkille lähti…

Jos pelaaja sanoo jonkin tarinan sanoista väärin, käyttää väärää sanajärjestystä tai unohtaa, miten tarina jatkuu, joutuvat kaikki pelaajat suorittamaan yhdessä sovitun rangaistuksen, kuten 
– yhden lyhtypylvään välin sprintin
– 
kymmenen kyykkyhyppyä (ks. gif alla)

 

 

173cpn.gif

– polvijuoksua tms.,
mukaellen väärinteon vakavuutta.

Tämän pelin mahtavuus piilee sen seuraavissa ominaisuuksissa:
– rangaistukset lisääntyvät (eli lenkki rankentuu) loppua kohden
– lenkkikumppanisi voi suolata sinua kummallisilla sanajärjestyksillä tai höperöillä sanoilla, jos muuten meinaa laiskottaa
– tarina toimii aika vängällä logiikalla (loppua kohden yhä vängemmällä ja vängemmällä), ja sen muistaa kutakuinkin ikuisesti, kun sitä on toistellut kyllästymiseen asti.

Tässä on minun ja Sasun torstain lenkin tarina:
Kenraali-kuvernöörin edesottamukset, osa 1

Kenraali-Kuvernööri Gustafsson lähti matkoihinsa lauantaina. Mukaansa hän otti pienen rasian, jossa oli hänen arvoikkain muistonsa sota-ajoilta. Tämä pinssi oli saatu kuvernöörin vaimolta silloin, kun ohjus juuri osui Suomen Pietarsaareen. ”Voi kauhistus”, päivitteli viestintuoja. ”Mitenköhän teille nyt käy, kun perheenne on kadonnut kesken evakuoinnin?” ”Minä lähden etsimään heidät”, totesi kuvernööri. ”He ovat varmasti kunnossa, sillä tämä pinssi muistuttaa minua heidän neuvokkuudestaan.”

Oli myöhä. Taivaalta kimmelsi tähtijäniksen käpälä. Kuvernöörin määränpää siintäisi horisontissa vasta aamulla, mutta yhtäkkiä ilmestyvät tummat, hopereunuksiset… (jatkoa seuraa seuraavalla kerralla)
 

YHESTÄ KYMMENNEE

Pelin kulku
Pelissä luetellaan numeroita vuorotellen yhdestä kymmeneen (tai miksei pidemmällekin, etenkin pitkällä lenkillä). Se pelaaja, jolle osuu numero kymmenen, saa päättää haluamalleen numerolle säännön. Seuraavalla kierroksella kyseinen numero jätetään sanomatta, ja se korvataan päätetyllä säännöllä. Pelaaja voi siis esimerkiksi päättää, että kolmosen kohdalla pelaaja joutuu tekemään 20 X-hyppyä.

Jokaisella kierroksella päätetään uusi sääntö, kunnes kaikilla numeroilla on oma sääntönsä. Sen jälkeen numero kymmeneen osunut pelaaja saa muuttaa jonkin numeron sääntöä tai jättää jonkin säännön pois. Mikäli pelaaja ei muista jotakin sääntöä tai tekee virheen, aloittaa hän uudestaan alusta numero ykkösestä. 

Tässä esimerkkinä minun ja Sasun pelin säännöt. Ihan loppuun asti ei päästy koska mulla meni hermot siihen, että alituiseen otettiin alusta (…kun en muistanut).

1 – tyhjä
2 – sidestep takapuoli matalalla, yhden lyhtypylvään väli (puolen vaihto puolivälissä)
 

173cvy.gif

 

3 – kahden jalan parihyppy, 3 kpl
4 – neljä tasajalkahyppyä kyykystä
5 – juoksu seuraavalle lyhtypylväälle ja takaisin, kovaa
6 – yksi lyhtypylvään väli takaperin juosten ja samalla viheltäen jonkin laulun yksi säkeistö
 

173d54.gif

7 – seitsemän askelta kyykkykävelyä
 

173d7t.gif

 

8 – tyhjä 
9 – tässä oli myös joku sääntö, mutta sitä en enää muista.
10 – tyhjä

 

Toimii muuten niinku häkä – kun pelihybrikseen pääsee, ei edes muista lenkkeilevänsä! (Tai ainakin ärsyttävät ihan muut asiat kuin se itse lenkkeily.)

Upeita parisuhdelenkkejä ja -leikkejä kaikille toivottaa

Anni

 

(Giffit tehty imgflip.com/images-to-gif -palvelussa)

Hyvinvointi Hyvä olo Liikunta