Saako väärän mielipiteen sanoa?

hands-423794_1280.jpg

Olen jotenkin viime aikoina onnistunut törmäämään väitteeseen, että eri mieltä ei saa olla. Että erimielisyyttä ei hyväksytä. Että on olemassa joitain oikeita mielipiteitä, joita vastaan on vääriä mielipiteitä. Ja jos näitä oikeita mielipiteitä vastaan hyökkää, niin saa osakseen valtavaa lynkkausta. Juu, tämä ja kaikki muukin löytyy sieltä pahamaineisesta suomenkielisestä netistä. Muutama lainaus:

”Moni pelkää tässä maassa puhua avoimesti.”

 ”Ja ärsyttävintä on se, että on sananvapaus ja omassa blogissaan PITÄISI saada kertoa oma mielipiteensä. Ja sitten sut haukutaan pataluhaksi ja tehdään hyvin selväksi ettei sinulla ole oikeutta ”väärän mielipiteeseen”.”

”Mielestäni on surullista miten valtavirrasta poikkeavan mielipiteen esittäminen julkisesti omalla nimellä avaa väylän käydä sanallisesti toisen ihmisen kimppuun. Ei kai kukaan voi olettaa, että sulkemalla korvat eriäviltä mielipiteiltä saadaan kunnollista keskustelua aikaan.”

Hmmm…

Jotenkin tuo ensimmäinen kolahti. Voiko sananvapauden kärkimaassa pelätä ilmaista mielipidettä? Voiko keskustelukulttuuri todella olla niin alamaissa, ettei eriävää mielipidettä uskalla sanoa, vaan pitää hymistellä valtavirran mukana? Mikä oman mielipiteen ilmaisussa voi pelottaa? Sekö, että sen joutuu perustelemaan? Jos mielipide on etukäteen mietitty, pureskeltu ja varmasti perusteltu, eikä loukkaa toisen ihmisen olemassaolon oikeutta, niin kyllä sen nyt pitäisi uskaltaa sanoa. Aina on joku, joka on eri mieltä, mutta se ei ole mitenkään vaarallista.

Olen myös miettinyt, onko lopulta kyse siitä, että osa näistä mielipiteistä ei ole varsinaisia mielipiteitä vaan pikemminkin makuasioita. Tunnetusti makuasioista ei voi kiistellä ja silloin kirjallinen ilmaisu netissä on sellainen keskeneräinen päänsisäisen keskustelun lopputulos eli älämölöt ulos. Silloin sitä yllä mainittua kimppuu käymistä voi juuri odottaakin. Jos vaan päästää mojovan aivopierun. Tai tekee liiallisia yleistyksiä. Aidot mielipiteet eroaa mölystä sillä, että ne voi perustella muutenkin kuin ’minä en tykkää’. Sillä tätähän netti on nykyään täynnä. Kaikki haluavat tulla ilmaisemaan mielipiteensä tai ”mielipiteensä” (perustelemattoman tai läpeensä ristiriitaisen makuasian), mutta aidon keskustelun tunnistaa vasta siitä, että se vie ajattelua johonkin suuntaan. Jos joku sanoo, kuin Pride-vouhkaus oli niin ärsyttävää, niin ilman kunnon perusteluja, vastapuoli voi helposti leimata tai lynkata toisen vähemmistöjen oikeuksien väheksyjäksi. Jos taas vouhkauksen ärsyttävyyden osaa perustella hyvin, ei pelkästään sillä, että minua ärsytti, niin silloin saadaan aikaan järkevää keskustelua aiheesta. Aina voidaan löytää uusia näkökulmia ja ratkaisuja ongelmallisiin asioihin. Kaiken keskustelun ei kuitenkaan tarvitse päätyä konsensukseen. Ja näin hieman kauempaa, toisesta maasta käsin, asiaa tarkastellen, konsensus- tai kompromissihakuisuus tuntuu olevan aidon keskustelun este.

Täällä huomaa, kuinka erilaiset mielipiteet ilmaistaan suoraan, eikä niitä lähdetä kyseenalaistamaan. Mielipide-erot kuuluvat normaaliin elämään, eikä muiden mielipiteiden tarvitse taipua samaan kuin oma. Toisten tapoja tai mielipiteitä ei myöskään tarvitse ampua alas. Esimerkki:

”Inhoan eläimiä, mutta olen silti kasvissyöjä”. 

Kasvissyönnille oli muu perustelu. Kukaan ei kyseenalaistanut sitä, miksi tyyppi ei tykkää eläimistä. Kukaan ei alkanut taivutella häntä siihen, että onhan nyt kissat sentään pehmeitä tai entä ne marsut. Eläimistä tykkääminen oli makuasia, kasvissyönti perusteltavissa oleva valinta. 

Äitiyskeskustelukin on maltillisempaa. Muistan itse jakaneeni hyväksi todettuja suomalaisia neuvola-vinkkejä:

”Kiinteän ruuan tarjoaminen vauvalle kannattaisi aloittaa vihanneksilla ja soseuttaa ne. Tarjoilla lusikalla. Sokeripitoisilla hedelmäsoseita ei kannata aloittaa, koska vauva tottuu liian hyvään eikä myöhemmin suostu syömään muuta. Sokeria kannattaa muutenkin vältellä kaksivuotiaaksi asti, sanoo hammaslääkärit.” 

Kiitos vinkeistä”, oli aina vastaus. Päänsisäisesti kuulija joko ajatteli, että otanpa jonkun tuosta listasta tai olipa naurettavaa puhetta. Jos minun tapani oli soseuttaa ruoka, se oli vain minun makuasiani. Jos kykenin perustelemaan sokerinvälttelyä terveysnäkökulmilla, se oli jo mielipide. Yleensä se toinen osapuoli ei alkanut kommentoida mitenkään, että kuinka niin kannattaisi tai mitä sinä minua siinä opetat tai syyllistät. Voi tietysti olla, että niin hän siinä juuri ajatteli, mutta koska mitään ei tullut suusta ulos, niin mistä minä voin tietää. Näillä tottumus- tai makuasioilla ei ollut merkitystä muille. Ne olivat ihan minun omiani. Ne olivat vahvasti minun kulttuurisiin tapoihini sidottuja, yhtä lailla kuin se salmiakki. Lakkasin jakelemasta näitä mielestäni nerokkaita vinkkejä. Oikeassa kohdassa hiljaa olemisen taito on upeaa. Sitä tämä Lontoon kulttuuri minulle koko ajan opettaa. Aina sitä kaikkea päänsisäistä älämölöä ei todellakaan tarvitse päästää ulos. Olen tahtomattani ja täysin ajattelemattomuuttani saattanut astua jonkun toisenlaisesta kulttuurista tulevan varpaille, vaikkapa hyvin pyhien ruoka- tai lastenkasvatustapojen päälle. Mistä minä voin tietää, kun en tiedä. Silloin on parempi oppia olemaan hiljaa. 

Asioista, jotka oikeasti vievät maailmaa parempaan suuntaan, tulee keskustella. Tapasin hiljattain Bulgariasta kotoisin olevan naisen, joka piti Venäjän presidentti Putinia lähes sankarina. Hän perusteli näkemyksensä hyvin. Putinin kaudella köyhiä on nostettu köyhyydestä, myös hänen sukuaan. Viimeisenä lauseenaan hän sanoi, että kyllähän kannatusluvutkin jotain kertoo. Tästä olisi saanut kunnon keskustelun, mutta tilanne oli sellainen, etten kehdannut sanoa edes omaa eriävää mielipidettäni. Olin suorastaan häkeltynyt, mutta jälkeenpäin olen jopa toivonut, että samaan tilanteeseen päädyttäisiin joskus uudelleen. Olisi aivan sairaan mielenkiintoista saada kuulla juuri sitä, miksi Putin on niin suosittu. Että mitä se demokratia-käsitys pitää sisällään, aivan siellä kansan tasolla. Että miten joku ajattelee niin eri tavalla. Mulla kun on tämä lahjonta ja kaikenlainen epämääräinen sumplauspolitiikkakäsitys Putinista. Ja hyvin todennäköistä olisi, etten minä senkään keskustelun myötä kantaani muuttaisi, mutta minä olisin oppinut jotain. Ja hyvässä lykyssä myös se toinen. Vaikka perustellut näkökulmat olisivat minusta outoja, olisin oppinut vähintään jotain erilaisuudesta ja sen hyväksymisestä. Mutta sellainen erilaisten arkisten käytännönelämän tapojen, kuten ruokailutapojen, kommentointi ei vie meitä eteenpäin. Erilaisuuden hyväksyminen vie. Niiden todellisten erilaisten mielipiteiden (ei makuasioiden) kuuleminen ja kuunteleminen. Toisen asemaan asettuminen. Ja sen ikivanhan sanonnan muistaminen, että makuasioista ei kannata kiistellä. Taitoa on erottaa puheessa tai tekstissä makuasiat ja mielipiteet ja osata vielä ohittaa ne makuasiat kommentoimatta. Se vasta taitoa on. Ja jos on juhlat, jotka eivät jostain pikkusyystä sinua miellytä, niin ei sinne ole pakko mennä. Mutta antaa niiden osallistua, jotka niin haluavat, eikö?

 

Laura xx

 

 

Kuva: Pixabay

Hyvinvointi Mieli Ajattelin tänään

Vain sosiaalisuus opettaa sosiaaliseksi

Trafalgar Square

Oudot ei juttele tai ne juttelee outoja. Kylähullut. Vaaralliset. Tärähtäneet. Pahantahtoiset.

Näin luokiteltiin epäsosiaalisia. Seurasin meidän alueella käytyä keskustelua epäilyttävästä tyypistä, joka oli alkanut kysellä lasten ikiä ja nimiä. Useampi vanhempi oli törmännyt tähän lyhyeen mieheen, jolla oli ruskea takki ja silmälasit. Kukaan ei tuntunut tietävän tämän tarkoitusperiä tai muutenkaan oikein mitään tästä. Meidän mini-kirjaston ihana kirjastonhoitaja epäili tyypin olevan koditon, joku toinen taas väitti tämän hypänneen jostain puskasta teinien eteen ja huudellen ’jesus loves you’ -tyyppistä juttua, muutama sanoi pahansuovaksi, joku veikkasi tyypin mielenterveyspotilaaksi ja loput muuten vaan epäsosiaaliseksi. Yksi isä lupasi vähän jututtaa enemmän ensi kerralla ja joku toinen aikoi kysellä kirkolta. 

Näin tämä yhteisö toimii. Juoruilla. Tavallaan. Sosiaalisuus on kaiken avain. Sosiaalisuus on samalla yhteisön turva. 

– Morning.

– Hi, morning!

– Hi-a.

– Morning! (smile)

 

Kävelin tänään(kin) aamupäivällä meidän kyläyhteisöstä puolisen tuntia puiston läpi kylille, High Street:lle, ja tervehdin reilusti yli kymmentä vastaantulevaa ja he minua. Enkä minä näitä ihmisiä tunne! En todellakaan. Muttei se mitään haittaa. Pikemminkin toisinpäin. Hulluna sitä pidettäis, joka ei tervehdi. Hiljaisuus on hullun merkki. Huomaan tässä kohtaa täysin integroituneeni vallitsevaan kulttuuriin. Talvella meidän entisen Helsingin kodin rappukäytävän portaissa tuli naapuri vastaan juoksuaskelin ja katseli maahan. Ihan kuin minä olisin ollut ilmaa. Sanoin ’hei’ ja toinen ei vastaa. *Weird – erikoista porukkaa*, ajattelin. Hah, käänteinen kulttuurishokki.

Ei kukaan ole seppä syntyessään. Sosiaalisuutta oppii vain olemalla sosiaalinen. On mahdoton vaatia suomalaista olemaan sosiaalinen rappukäytävässä, jos kulttuurissa hiljaisuus on puhetta suurempi arvo. Täällä asia on juuri päinvastoin. Sosiaaliseksi kasvatetaan vauvasta lähtien. Vastasyntyneiden kanssa lähdetään puistoon tai baby groupeihin ja kotihoidossa olevat alle kaksivuotiaat viedään kerhoihin sosiaalistumaan. Siitä ollaan myös valmiita maksamaan. Lyhyt äitiysloma pakottaa opettelemaan sosiaalisuutta varhain, sillä jo vuoden ikäiset keikkuvat päivähoidossa pitkiäkin päiviä. Kouluissa opetetaan sosiaalista koodistoa ja käyttäytymistapoja sekä tunnilla että joka päiväisillä yhteisillä kokoontumisilla, ’assemby’. Erilaisuuden hyväksymistä korostetaan, mutta tottakai sosiaalisia klikkejäkin syntyy. Pojun koulussa niitä pyritään purkamaan vaihtamalla luokanvalvoja joka vuosi ja miksaamalla rinnakkaisluokat kahden vuoden välein. Toisinaan käy niin, etteivät hyvät kaverit pääsekään samalle luokalle seuraavaksi kahdeksi vuodeksi, mutta uudet ystävät nähdään vähintään yhtä arvokkaina. Kaduilla ja pihoilla toiset ihmiset nähdään, vaikkei heistä mitään oikeastaan haluta tietää. Tervehtiminen kuuluu tapoihin, yhteiskuntaluokasta riippumatta. Yhtä lailla kuin sana please. Ja koska tässä valtakulttuurin käytöskoulussa on myös nämä pohjolan perunat marinoituneet, enää ei tunnu oudolta vaihtaa muutama sana naapurin kanssa, vähintään ne hau-aar-juu:t—gud-gud. Tämänlaisen sosiaalisen koodiston kautta oudot tyypit ja mahdolliset vaarat osataan haarukoida. Sosiaalisuus lisää myös hyvää sosiaalista käytöstä ja mitä sosiaalisempi itse on, sitä enemmän sosiaalisia normeja oppii. 

Small talk ei ole millään lailla pahasta. Se on sellaista läpätystä, huulen heittoa, ilman liikuttelua. Sillä on tarkoituksensa. Kunhan nyt ollaan olemassa toisille. Näytetään, ettei olla vielä täysin kajahtaneita. Samalla tulee kaikki nämä tärkeät juorut eiku informaatiot hoidettua 😀

 

//Laura

 

Perhe Lasten tyyli Vanhemmuus Suosittelen