JUOKSU, EKOHARRASTUS JOSTA MOTIA!

Moi!

Joko on aika luopua moi sanasta? Itseäni se jo ärsyttää joten harkitsen sen kokonaan pois jättämistä. Ehkä joskus.

Olen päässyt tuossa juoksukouluajatuksessa jo aika hyvään vauhtiin. Se on tosi hyvä keino aloittaa juoksuharrastus pienen tauon jälkeen. Rasitus nousee pikku hiljaa eikä keho joudu yhtä äkkiä liian koville. Lisäksi juoksu on muuten näillä korkeuksilla se kaikkein ekologisin harrastus jos sen suorittaa itseään tunnostellen ilman teknologialla kikkailua. 

On minulla toki sykemittari ja aktiivisuusranneke, molemmista tosin on nyt virta poissa eli patterit pitäisi vaihtaa.

 

Haluatko sinä joskus juosta puolimataronin?

 

Minä en todellakaan ole mikään sporttimuija! Tykkään vain liikkumisesta lähes yhtä paljon kuin syömisestä. Ehkä tasapaino joskus menee siihen että liikkuminen menisi syömisen yli!

Olen siis ylipainoinen, ja sinut sen kanssa. En anna sen asian olla esteenä liikkumisen riemulle. Jos joskus paino putoaa niin se on vain ylimääräistä plussaa! Ajatella että joskus lukiossa ajattelin olevani painava. Kun olisin arvannut olevani nyt 20 kg painavampi, mutta tyytyväinen itseeni. Ja paremmassa fyysisessä kunnossa muuten!

Olen tiedostanut itsessäni sen että tarvitsen jotain tavotteita jotta tekisin mitään. Siksi tuo tavoite olla syksyllä puolimaratonkunnossa oli aivan loistava tavoite! Eno laittoi jo viestiä että hän oli ilmoittautunut jo. Pitää siis minunkin että ei jää aikomis asteelle.

20190208_113513.jpg

Se että kalenterissa on merkittynä tietty päivä johon mennessä kunto pitää olla huipussaan, kannustaa kummasti lähtemään lenkille. Minua motivoi myös ajatus siitä että liikkumalla nyt ja vahvistamalla luustoani, lunastan terveempää vanhuutta. Naapurustossani asuu paljon vanhuksia jotka liikkuvat paljon joka päivä. Jos he jäisivät sinne sohvan pohjalle, he jäisivät sinne.

20190208_113452.jpg

Pitkä pakkasjakso ja lumisateet eivät tällä kertaa olleet tekosyy jättää lenkkejä väliin. Niinpä viime viikolla juoksutreeni meni 30 asteen pakkasessa. Se oli vain pukeutumiskysymys. Tänään ohjelmassa oli noin tunnin kävely. Ilma oli mitä parhain! Kävely meni rauhallisissa merkeissä. Kerkesin valokuvaamaan talvisia maisemia työpaikkani lähellä. Yrittäjänä minulla on vapaus lähteä lenkille vaikka kesken päivän 🙂

20190208_113436.jpg

Mäkiteenit sai samalla. 

Hiihto ja juoksu. Niistä minä nautin nykyään. Ja se kun huomaan kunnon kasvavan, antaa enemmän ja enemmän motivaatiota liikkua enemmän. Ja kun liikkuu enemmän, ajatuskin rullaa paremmin. 

Noudattamani juoksukoulu on ilmainen ja löytyy osoitteesta

www.pori.fi/kulttuuri-ja-liikunta/liikunta/liikunnan-neuvontapiste/juoksukoulu 

Minä en osaa tehdä kännykällä hienoa sanan taakse piilotettu linkkiä! Pitää opetella 🙂

Juoksemisessa on mukavaa myös se yhteisöllisyys. Facebookissa on mukavat juoksuryhmät joissa henki on hyvä ja kannustava.

20190208_113418.jpg

Luminen Lehtovaara

20190208_113357.jpg

Jälkiä hangella.

 

Juoksukoulu on siis edennyt hyvin. Yksi viikko piti ottaa takapakkia kun meinasi aikataulut mennä ristiin. Jäi kokouspäivien takia pari lenkkiä välistä joten palasin viikon alkuun. Rytmi on kuitenkin hyvä. Ohjelma kohti 10 km on nyt puolessa välissä.

Kohta on aika ruveta jo miettimään, millä ohjelmallä lähdetään tavoittelemaan kestävyyttä. Tässä on nyt muutama kuukausi aikaa kehittää kestävyyttä pitkillä hiihtolenkeillä ja kävelyillä, ja tietenkin juoksulla.

Odotan että kelit muuttuisivat lauhemmiksi jotta tarkenisin harjoitella vähemmissä vaatteissa. Saattaisi likkuvuuskin parantua.

Kehonhuoltoa pitäisi harjoittaa enemmän, venyttelyä ja jumppaamista. Siinä olisikin tavoitetta kevääseen, saada parempi lihaskunto vatsaan, selkään ja käsivarsiin. Nythän treeniä saa lähinnä jalat.

Olen muuten kiinnittänyt huomiota sellaiseen asiaan kuin housut. Tarvitsen nykyään vyön. On tämä juoksuharrastuksen herättely siis saanut jotain aikaan viskeraalirasvan puolella..

 

-Jonna

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *