Keikalle: Crystal Castles

The Vaccinesin klubikeikkojen peruminen oli menneen viikonlopun synkin sadepilvi. Yksi kiinnostava keikkauutinen mahtuu kuitenkin tällekin päivälle, kun Sue kertoi aamulla Crystal Castlesin saapuvan kesäkuussa Suomeen.

 

crystalcastlescc.jpg

 

 

 

Hitto että tuo Not in Love on kova. Ja Alice Glass… eh, kaikessa kokainiinhuuruisuudessaankin niin älyttömän söpö.

Kiinnostaisi. CC-kokemus muutama vuosi sitten Flow’ssa oli yksi ikimuistoisimpia, vaikka myöhästymisillään ja temppuiluillaan joissain käsitteeksi muodostunutta kristallivitutusta aiheuttikin. Eka levy oli huippu ja toinenkin ihan kelpo — mielellään tämän näkisi.

Paikka vain kummastuttaa, taas. The Circus näyttää tuovan tällä hetkellä pääkaupunkiin toinen toistaan isompia ja kovempia bändejä; muutaman kuukauden sisään paikassa esiintyvät White Lies, Glasvegas, Ladytron ja nyt vielä CC:kin. Lokaatio on itseltäni vielä kokematta, mutta olen kuullut toistaiseksi vähän penseitä arvioita. Pitäisikö nyt käydä vetämässä ne omat johtopäätökset?

Kulttuuri Musiikki Suosittelen

Agricolaa ja Egotrippiä

Suomen kielen päivä, jei!

Kuten kyllästymiseen asti olen todennut, kuuntelen hirveän vähän suomenkielistä musiikkia. 60- ja 70-luvun käännöiskelmä on ihan lempparia ja sitä eksyy monesti dj-soitteluihinkin — viimeksi ainakin Aamu– ja Nosta lippu salkoon -biisien verran. Uudempi suomeksi laulettu on kuitenkin hakusessa. Ultramariini on kivasta ja Regina tietysti parasta, mutta volyymillä mitattuna ei pitkälle pötkitä.

Egotrippi on asiassa kuitenkin jonkinasteinen poikkeus. Helsinki-Hollola oli nuoruusvuosien lempilevyjä The Man Whon ja The Great Escapen ohella ja ehkä yhden muinaisen kannettavan cd-soittimen eniten pyörittämä lätty. Seurannut Moulaa!-kokoelma oli hauska välipala ja sitä seurannut Matkustaja-pitkäsoittokin vielä ihan kelpo — etenkin, kun koko kansan suosikiksi noussut nimikappale levyltä uupui.

 

egotrippi.jpg

 

Siinä vaiheessa Egotrippi ei totellut älä koskaan ikinä muutu -agendaansa, vaan kasvoi aikuiseksi. Nokkela, kaahaava powerpop muuttui yhtäkkiä pseudosyvälliseksi AOR-kolkutteluksi ja yhtyeestä tuli se virallinen nuorten, musiikkia varsinaisesti seuraamattomien aikuisten illanistujaisbändi. Viimeisimpiä levyjä en ole viitsinyt montaa kertaa enää kuunnella. Keikkoja olen nähnyt tasan yhden — ja vaikka kiva olikin, sai se riittää. Mikki Kausteen tosi-tv-vierailuistakin on saanut yhdelle elämälle tarpeeksi.

Alaikäisenä, musiikkimaultani hetkellisesti liian nopeasti aikuistuneena Egotrippi soi tiuhaan, mutta nykyään Helsinki-Hollolakin aiheuttaa paikoin pientä hylkimistä. Paluuta samaan on vaikea löytää — niin yhtyeen kuin itsenikään kohdalla. Itseä joskus muovanneen yhtyeen paikka sille kuitenkin edelleen kuuluu.

Siksipä lauantaille viisi parasta Egotrippi-kappaletta.

Pois Minusta Paha Henki

Tänään Ei Kukaan Vastaa

Käytettyä Ilmaa

Sinä

Mustat Varjot

Kulttuuri Musiikki