The King of Limbs

Isot levyt ovat pelottavia. Kuunteleminen lykkääntyy monesti viikkotolkulla, kun kyseessä on pitkään odotettu tai kaikkien ylistämä julkaisu. Ajatusten jäsentämisestä tai niiden nykypaperille purkamisesta puhumattakaan.

Mutta härkä ja sarvet, tänään tartun teihin. Edes vähän.

 

 

Radioheadin kahdeksas studioalbumi King of Limbs ilmestyi kuultavaksi perjantaina, alle viikon ilmoitusajalla ja vieläpä päivää ennen sanottua julkaisupäivämäärää. Sen jälkeen blogiavaruus on ollut aika dominoitua — ja ihan syystä.

Enempää on kuitenkin vaikea sanoa. Kuten viime vuonna mykkäkoulukohtelun saaneet High Violet ja the Suburbs, on the King of Limbs odotusten mukainen — ja yksinkertaisesti hyvä. Tasapainoinen. Ehjä. Ehkä se riittää.

Omimmiksi raidoiksi ensimmäisillä kuunteluilla ovat nousseet avausraita Bloom ja Little By Little. Koko albumin voi kuunnella vaikkapa Pitchforkista.

 

 

 

Kulttuuri Musiikki Suosittelen

Dr Professor’s Thesis of Evil

Vaikka mielipiteineni taisinkin olla paitsiossa, oli viimevuotinen Rare Exports yksi odotuksiinsa nähden pahimmin flopanneista leffoista mitä jaksan muistaa. Vaikka yhteneväisyyksiä seuraavaan ei hirveästi olekaan, ei vertailulta voinut välttyä kun Dr Professor’s Thesis of Eviliä ensimmäisen kerran näin — molemmissa kun ajatuksena on tuottaa jotain tarinallisesti uudenlaista ja visuaalisesti vangitsevaa. Kovin epäsuomalaista siis.

 

 

Thesis of Evil on ns. motion novel, yhdistelmä valokuvaa ja 3d:tä. Vaikka näyttävyys tuntuukin olevan se keihäänkärki, jolla lyhytelokuvaan ihastutaan, tuntuu tarinakin olevan kohdillaan. Tosin allekirjoittanut on aina myyty, jos käsitellään joko hyvän ja pahan välisiä mittelöitä tai natseja. Tai sekä että. X-Men tuntuu olevan läsnä paitsi kuvallisesti, myös tarinallisesti — ja mikäs sen parempaa.

 

dr-mao.jpg

swastika.jpg

alphaman_0.jpg

Kuvat: thesisofevil.com

 

Oulussa syntyvän supersankarileffan ensi-ilta on tänä keväänä. Täällä odotellaan ainakin kovasti.

Kulttuuri Leffat ja sarjat Suosittelen