Visiting Edinburgh with Family

Heippa hei! Minun piti julkaista tämä postaus jo paljon aiemmin, mutta tässä tulikin pieniä muuttujia vastaan. Mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Perheeni vietti Skotlannissa kanssani viisi kivaa päivää, ennen kuin palasin itse takaisin Suomeen. Vanhemmat ja siskoni lensivät Edinburghiin, jossa vietimme kaksi yötä, ja sen jälkeen suuntasimme Glasgow’hun.

Olin käynyt Edinburghissa kerran aikaisemmin lukion reissulla, mutta muistikuvat kaupungista olivat jokseenkin hatarat. Muistin toki Edinburghin linnan ja Arthur’s Seatin huipun, mutta esimerkiksi suuntavaisto kaupungissa oli hukassa. Lisäksi yksi merkittävä ero, jonka nyt huomasin oli, että Glasgow’ssa kaikki museot ovat lähes poikkeuksetta ilmaisia, mutta Edinburghissa nähtävyyksistä kyllä osattiin rahastaa, heh 😀

Edinburghin keskeiset nähtävyydet ehtii hyvin näkemään vajaassa kahdessa päivässä. Tässä koostettuna, mitä kaikkea perheemme kanssa teimme! Olin varannut meille Airbnb:n kaupungin itäiseltä puolelta, Holyroodin palatsin lähistöltä, josta käveli noin 20 minuuttia sekä vanhan että uuden kaupungin keskustaan. Glasgow’ssa taas kiertelimme samoja nähtävyyksiä, joista olen tänne blogiinkin jo kirjoittanut, niin keskityn tässä postauksessa lähinnä Edinburghiin!

Päivä 1

Perheeni lento oli perillä 10. päivä tiistaina hieman ennen klo 14. Yllätin heidät menemällä kentälle, sillä alunperin olimme sopineet, että he ottavat lentokentältä bussin keskustaan. Otimme Uberin keskustaan, mutta ennen Airbnb-asunnolle suuntaamista kävimme syömässä Makars Gourmet Mash Bar -ravintolaan. Ruoka oli aivan hyvää ja perunamuusi ihan ok, mutta parempiakin paikkoja varmasti löytyy.

Arthur’s Seat

Viiden minuutin kävelymatkan päässä asunnoltamme avautui näkymä Arthur’s Seatille. Kuvanottohetkellä selkämme takana vasemmalla oli Holyroodin palatsi ja toisella puolella Skotlannin parlamenttitalo. Kun olimme heittäneet laukut asunnolle ja levähtäneet (aika pitkän) hetken, lähdimme ihastelemaan näitä maisemia.

St. Gilesin katedraali
Roayl Mile

Vanhaan kaupunkiin kävelimme pitkin Roayl Milea, eli vanhan kaupungin pääkatua, joka kulkee Edinburghin linnan ja Holyroodin palatsin välillä. Roayl Milen varrelta löytyy St. Gilesin katedraali ja muita hienoja rakennuksia.

Edinburghin linna

Ensimmäinen päivä piti sisällään lähinnä kävelyä pitkin Edinburghin vanhaa kaupunkia. Käyskentelimme Roayl Milen toiseen päähän asti ja ihastelimme illan hämärästä nousevaa jylhää Edinburghin linnaa. Tarkoituksenamme olikin vierailla ainoastaan  linnan ulkopuolella, sillä sisäänpääsymaksu on 17,50 puntaa. Linnan alueella saa lisäksi helposti vierähtämään puoli päivää, sillä siellä on valtavasti eri museoita ja rakennuksia.

Ilta alkoi jo hämärtää, joten palasimme takaisin Airbnb-asunnollemme, ja nostimme jalat ylös pitkän päivän jälkeen. Varsinkin perheelläni oli oikea seikkailu takana, sillä heidän reittinsä piti olla Vaasa – Tukholma – Edinburgh, mutta heidän päästyään aamulla Vaasan lentokentälle, heille ilmoitettiin lennon olevan peruttu. Onneksi koko matka ei peruuntunut, mutta heidän täytyi lentää Tukholmaan Helsingin kautta, ja tämä lisäsi tietenkin yhden lennon heidän päiväänsä.

Päivä 2

Toinen päivä alkoi hieman sateisena ja synkkänä, mutta piristyi mukavasti aamupäivällä. Suuntasimme ensin töiksemme Calton Hill -kukkulalle, joka sijaitsi noin 20 minuutin kävelymatkan päässä asunnoltamme. Kävelymatka ei ole pitkä, mutta kyllä nuo jyrkät nousut tuntuivat silti! Pieni tehotreeni heti päivän alkuun 😀

Calton Hill
Näkymät Calton Hilliltä ja sateenkaari!
Scott Monument

Calton Hilliltä jatkoimme aamupala/brunssipaikkaan nimeltään The Pantry, joka sijaitsee Edinburghin uuden kaupungin keskustassa. Tuo paikka on ehdottomasti käymisen arvoinen! Tajusin juuri, että minulla ei ole kuvaa upeasta annoksestani. Mutta uskokaa, hyvää oli.

Myöhäisen aamupalamme jälkeen suuntasimme keskustaan kiertelemään. Kävelimme pitkin Princes Streetiä ja näimme Scott Monumentin – sekä auringon! Mutta lämpöiseltä näyttävä sää oli petollinen – tuuli oli kylmä ja oma takkini vähän liian kevyt tuohon säähän. Hrrr.

National Gallery of Scotland

Kylmän sään vuoksi päätimme kiertää pari museota/galleriaa. Vierailimme Scottish National Portrait Galleryssa ja National Gallery of Scotland -galleriassa. Tuossa vaiheessa korona näkyi ainoastaan kehotuksina hyvään käsihygieniaan ja oikeanlaiseen yskimiseen.

Greyfriars Bobby
Kaunis Victoria Street

Kävimme National Galleryn yhteydessä olevassa kahvilassa iltapäiväteellä, ja söimme skonssit perheeni kanssa. Sen jälkeen kävelimme uudesta kaupungista vanhan kaupungin alueelle. Ihan yllättäen törmäsimme kuuluisaan koirapatsaaseen, Greyfriars Bobbyyn. Patsaan nenä on kulunut, sillä ihmiset ovat alkaneet koskettaa koiran nenää, koska sen sanotaan tuovan hyvää onnea.

Koiralle on pystytetty patsas, sillä sen omistajan kuoltua, se pysytteli omaan kuolemaansa saakka ainoastaan omistajan haudan läheisyydessä. Ihana uskollinen koira <3

Greyfriars Bobbyn jälkeen suuntasimme kauniille Victoria Streetille, jolla sijaitsee ihanan värikkäitä liikkeitä. Tässä vaiheessa päivä oli jo pitkällä, ja askeleita oli kertynyt jo sen verran, että suuntasimme ruokakaupan kautta takaisin asunnolle.

Minä, isä ja äiti matkalla Glasgow’n katedraaliin

Seuraavana päivänä nousimme puolen päivän aikoihin bussiin kohti Glasgow’ta. Bussi on kätevä ja halpa keino matkata Edinburghin ja Glasgow’n välillä. Matka kestää reilun tunnin, ja maksaa yleensä vajaa neljä puntaa per naama!

Reissu oli erittäin onnistunut, ja olen onnellinen että kaikki olemme pysyneet terveinä. Enpä vain olisi perhettäni hyvästellessäni oikeasti uskonut, että lähtö Glasgow’sta olisi tullut niin äkkiä.

Elina

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.