TYÖ MUODIN MAAILMASSA?

Sain mielenkiintoisen kyselyn sähköpostiini liittyen (sisäänostajan) työhön muodin maailmassa ja halusin ehdottomasti jakaa tämän kaiken teidän kanssanne, jos vaikka ruudun takana on muitakin, jotka haaveilevat muodin parissa työskentelystä.

Itse olen aikoinani aloittanut kesätyöntekijänä vaatekaupassa (9 vuotta sitten), jatkanut vakituisena, edennyt vastuumyyjäksi, sittemmin osastopäälliöksi, sisäänostotiimin ostoassistentiksi ja nyttemmin markkinointipäällikköksi. Työtehtävät ovat vaihdelleet, vuodet vierineet ja yritykset vaihtuneet, mutta ala on pysynyt samana. Kaikki kokemus on kuitenkin ollut ensiarvoista koulutukseni (KTM) lisäksi, jotta olen tässä juuri nyt. 

Mutta asiaan, muista ainakin nämä jos haaveilet muodin maailmassa työskentelystä:

copenhagen9.png

Tee työsi aina hyvin

Tee työsi aina hyvin, riippumatta siitä mitä teet. Koskaan ei voi tietää, kuka voi olla tuleva työnantajasi. Kuten varmasti kaikkialla, muodin maailmassa erityisesti (Suomessa) piirit ovat pienet ja sana kiirii. Joku tuntee aina jonkun jotain kautta. Hyvät tyypit ja työnsä hyvin tehneet pärjäävat aina ja heidät myös muistetaan muodin maailmassa. Suositukset kulkevat useimmiten myös sisäpiiristä toiseen ja muodin osaajalta toiselle.

Hanki kokemusta ja erityisosaamista

Muodin maailmassa alan kokemuksella on todella tärkeä merkitys. Olipa kokemus sitten mitä tahansa alaan liittyvää, on se useimmiten eduksi. Mitä monipuolisempi ja vankempi kokemus, sitä paremmat mahdollisuudet menestyä. Usein muodin maailmassa arvostetaan myös perinteistä etenemistä ruohon juuri tasolta. Kokemus vaatemyyjän työstä voi siis olla hyvinkin ensiaskel etenemiselle muodin maailmassa. Mitä enemmän sinulla on myös jotain erityisosaamista, sitä arvokkaampi olet hakijana ja työntekijänä.

Hanki alan koulutusta

Alaan liittyvää kokemusta ei myöskään voi väheksyä muotialalla. Koulutus on yhtä tärkeämpää nykypäivänä alalla kuin alalla ja sama on myös muodin maailmassa. Erityisesti numerot, englannin kieli ja kaupan alan perusperiaatteet on hallittava muodin maailmassa. Koska loppupeleissä, money talks… Koulutus ei kuitenkaan ole kaikkein tärkeintä, vaan kokemus voi puhua paljon enemmän. Vankka myyntialan kokemus voi hyvinkin painaa paljon enemmän kuin tutkinto.

 

Copenhagen14.png

 

Rakasta muotia

Muodin maailma on kova ja vaatii todellista sitoutumista ja intohimoa. Jos haaveilet muodin parissa työskentelystä, elä ja hengitä muotia. Ota selvää kaikesta mikä liittyy muotiin, etsi tietoa, seuraa trendejä, ole kiinnostunut myös ”työn” ulkopuolisista muotijutuista. Muotia täytyy todella rakastaa, jotta alan hektisyyden ja kovuuden kestää.

Ole rohkea

Muotimaailma vaatii  myös ripauksen rohkeutta. Ole rohkea, usko itseesi ja unelmiisi. Tuo osaamistasi esille ja ole valmis hyppäämään välillä tuntemattomaankin. Jostain on aina aloitettava, eikä koskaan voi tietää, mitä toisen oven takana on. Ole nöyrä, avoin ja aina valmis.

Verkostoidu

Muotialalla verkostoituminen ja suhteet ovat todella tärkeitä. Hyvistä tyypeistä kuuluu muotikulissien takana ja työpaikat vaihtuvatkin usein suhteiden kautta. Tutustu ihmisiin, verkostoidu, pidä suhteita yllä. Kohta 1: Koskaan ei voi tietää, kuka seuraava työnantajasi voi olla! Muotialan ammattilaiset ovat yhtä suurta verkostoa ja varmasti turvaavat selustasi, jos olet hoitanut työsi hyvin.

 

b4.png

 

Usko itseesi ja unelmiisi

Viimeinen vinkki ja mielestäni tärkein ohje työelämään on se, että itseensä ja unelmiinsa pitää uskoa. Asiat eivät tapahdu hetkessä ja uralla eteneminen vaatii aina kovaa työtä. Peli on kovaa ja parhaat pärjäävät. Omaa osaamista kannattaa siis kartuttaa kokoajan. Unelmat voi kuitenkin saavuttaa, jos vain haluaa ja on valmis tekemään töitä.

Toivottavasti nämä vinkkivitoset avaavat hiukan muodin parissa työskentelyä? Intoa ja intohimoa tarvitaan ainakin!

M.

Ps. Lisää sisäänostajan työstä voit lukea täältä!

Pps. Oli todella kiva saada tällainen juttuidea. Olisi kiva kuulla muutenkin, mikä teitä kiinnostaisi? Juttuideoita kevään kunniaksi kehiin!

 

How to be successful in the  fashion business: Be brave, be memorable and mind your own business.

Kommentit (2)
  1. Hyvät vinkit! Jaoimme ne Trendin Facebook-sivulla. 🙂

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *