Hillitön pötsi

image.jpeg

Pääsiäisen tienoilla protestoin suuresti, kun pikku hiljaa kasvavaa vatsakumpuani kuvailtiin sanoilla ’hillitön pötsi’. Olen täällä maininnutkin kyseisestä tapauksesta sekä uhkarohkeasta kälystäni, joka puolihuolimattomasti heitti kyseisen sanaparin käsittämättä ollenkaan raskaana olevan mahdollista stressikynnystä. Kälyni onneksi otan kyseisen kaltaiset kommentit aika rennosti, ja enemmän minua naurattaa tilanteiden mahdollinen räjähtävyys stereotyyppisten odottavien äitien käsissä. En jostain syystä ole loukkaantunut tällaisista ajattelemattomista kommenteista, sillä ei ihmiset niitä oikeasti tarkoita pahalla; ennemminkin kyseessä on spontaanit reaktiot muuttuvaan vartaloon, joka nyt vain yksinkertaisesti on kaikkien nähtävillä ensimmäisien kuukausien jälkeen. Raskaus on nykyisestä yksilöllisestä elämänmallista poiketen yhteisöllistä, ja se on oikeasti aika ihanaa. 🙂

Nyt kuitenkin minun täytyy ihan reippaasti tunnustaa, että kyllähän minulla nykyään on hillitön pötsi! Viime viikkoina olen kuullut muun muassa adjektiiveja ’iso’ ja ’muhkea’ sekä toivotusta pikaisesta synnytyksestä. Tähän asti, ja vielä osittain nytkin, olen mielessäni protestoinut näitä kokoarvioita vastaan, sillä en tunne itseäni isoksi. Assosioin nimittäin raskaana olevan isouden hankaluudeksi, enkä sitä ole vielä kovin paljoa kokenut. Toki maha on tiellä monissa asioissa, ja nukkuminen tapahtuu jommalla kummalla kyljellä, ja eteenpäin kumartuessa istuallaan pitää usein levittää jalat, jotta maha mahtuu niiden väliin roikkumaan. En silti tunne itseäni lyllertäväksi valaaksi, ja pystyn väsymystä ja fyysisiä rajoitteita lukuunottamatta tekemään vielä paljon asioita, vaikka laskettuun aikaan on enää reilu kuukausi.

Pötsi on nimenomaan fyysinen rajoite, eivätkä aivoni aina muista, etten mahdu puristautumaan pienistä väleistä esimerkiksi väkijoukossa tai kodin kaaoksessa! En silti koe raahaavani mukanani monen kilon verran ekstrapainoa, mistä konkreettisimpana on tietysti bebemme. Nyt viime päivinä pötsin fyysisen kasvamisen on huomannut taas yhtäkkiä, kuten aina asteittain! Kaikenlainen kyykkiminen alkaa hankaloitua, edes parinkymmenen asteen kumartuminen tuntuu paineena alavatsassa, ja aikaisemminkin kohtuullisen hankala sohvalta makuuasennosta nouseminen alkaa olla aika mahdotonta yksin. Suurimman osan aikaa mikään näistä ei varsinaisesti satu, mutta se on vain fyysisesti liikkeitä rajoittavaa. Pötsi mikä pötsi! 🙂

(Nämä kiireessä napatut ja hyvin rehelliset kuvat on otettu viime viikonloppuna kotikodissani, sillä äitini lähettää sukulaisille tilannekatsauksia ja raskausilmoituksia kuvallisin keinoin. Toinen näistä kuvista kirvoitti yllä mainitun ’muhkea’-kommentin, mikä on kyllä aika osuva! :))

 

 

 

 

Kuva: The Baby Show.

Perhe Raskaus ja synnytys

Tulevan äidin varustelu

image_16.jpeg

Laskettu aika lähestyy kovaa vauhtia, ja huomenna tulee 34 viikkoa täyteen! Hui! 🙂

Kerroin jokin aika sitten pohdinnoistani beben ensimmäisten vaatteiden ja tavaroiden suhteen, ja esittelin ensimmäisiä ostoksiani esikoisellemme. Nyt tuosta varovaisesta alusta on kulunut jo jonkin aikaa, ja odotettavasti varastot ovat kasvaneet ihan kohtalaisesti. Itse asiassa vähän tuntuu homman jo lähteneen käsistä, kuten pohdin tuossa miehelleni muutama päivä sitten. Ei minulla ole röykkiöittäin tavaraa vieläkään, ja kaikki tavarat varsinaisen hoidon suhteen ovat vielä hommaamatta, mutta kyllä niitä 50-senttisiä vaatteita on kerääntynyt yhden pikku ihanuuden verran!

Tein aikaisemmin uhoamani Excel-filen vauvanvaatteista ja -tarvikkeista, mutta nyt muuttojuttujen takia se ei ole ihan ajantasalla. Siinä on jaoteltuna vauvanvaatteet, hygieniajutut sekä muut tarvikkeet. Yksi kategoria on äidin (ja isin) omat jutut, jonka olen aika hienosti sivuuttanut ajatuksissani tähän asti. On jotenkin paljon helpompaa miettiä, mitä pikku rakkaamme tulee tarvitsemaan ensimmäisinä viikkoinaan, kuin pohtia omia tarpeita. Vauvoja olen käsitellyt aikaisemminkin, mutta minulla ei ole aikaisempaa omakohtaista kokemusta äitiydestä.

Aloin pohtia taulukon lyhyttä äiti-listaa, kun tein ensimmäiset siihen kuuluvat ostokset tällä viikolla. Käppäilin kuntoilun nimissä meidän lähi-Prismaan, jossa olen jo nyt viettänyt hämmentävän paljon aikaa. Ensin katselin läpi apteekin vauvavalikoimaa sekä Prisman vauvanvaatteita. Vaikka en vielä ole ostamassa zinkkivoiteita tai tutteja, tykkään silti käydä kuluttamassa aikaa myös vauvatarvikkeiden käytävällä. Tällä kertaa käytävällä oli pieni pöytä, jossa oli 30 prosentin alennuksella poistuvia tuotteita. Jätin ostamatta Elodie Detailsin söpöt tutit, ja nappasin innoissani mukaani pari pakettia Myllymuksujen kestoliivinsuojia.

Tutustuessani viime kuukausina muiden mammablogien varustelulistoihin olen kiinnittänyt huomiota keskusteluihin liivinsuojista. Kertakäyttöiset ovat käteviä, eikä niitä tarvitse pahemmin säilytellä esimerkiksi matkoilla. Kohtuullisen kertakäyttöpositiivisesta luonteestani huolimatta päätin jo aikoja sitten hankkia myös kestoliivinsuojia, sillä atooppinen ihoni on rasituksessa hyvin herkkä, ja imetyksen toivottavasti sujuessa otan mielelläni vastaan kaikki ihonhelpotuskeinot. Olen kuitenkin hämmentävän huono tilaamaan mitään vauva- tai mammatavaroita netistä, tiedä sitten miksi, joten tartuin tilaisuuteen ostaa kestoversiot ihan livenä. Myllymuksuista merkkinä olen kuullut aikaisemminkin, mutta positiivisesti yllätyin pakettia lukiessani, että yritys on kohtuullisen lähellä kotiseutuani.

Kestoliivinsuojien hankinnan lisäksi äitiyspakkauksessa tuli mukana nännivoidetta, mikä on varmasti hyödyllinen tuote lisänä omaan rasva-arsenaaliini. Muuten varsinaiset äitivarusteet ovat aika heikoissa kantimissa. Ai, niin! Teknisesti minulla on kolme paria imetysliivejä, sillä puolivälissä raskautta tarvitsin isommat liivit, ja järkevänä (?) naisena ostin imetysversiot kaikista kolmista, jotta ne olisivat mukavuudeltaan sisäänajettuja beben syntyessä. Muuten minulla ei ole varsinaisia imetyspaitoja tai -tyynyjä, ei rintapumppuja tai palautumisrasvoja, eikä myöskään muita kovin tärkeiksi koettuja tuotteita. Toisaalta tämä ei minua haittaa, koska en juurikaan osaa näin etukäteen arvioida mahdollisesti halleluja-huutoja aiheuttavia pelastavia tavaroita.

Onko teillä hyvä vinkkejä mammahankintoihin? Mitä tuoreen ja ensikertalaisen äidin kannattaisi hankkia itselleen oloa ja eloa helpottamaan? Mikä puolestaan on teidän kokemuksen mukaan ollut turhaa?

 

 

 

 

 

Kuva: The Baby Show.

Perhe Raskaus ja synnytys Vanhemmuus