Luokalta toiselle juoksukoulussa

juoksukengat.jpg

Olen aina halunnut harrastaa juoksua ja monta kertaa yrittänytkin. Rapakuntoisena olen kuitenkin lannistunut jo ensimetreillä, kun syke on tapissa, henki ei kulje ja jalat painavat. Siitä huolimatta innostus herää vuodesta toiseen yleensä keväisin, kun aurinko paistaa ja lenkkipolut alkavat sulaa. Vuosi sitten etsin taas kerran sitä täydellistä juoksuohjelmaa. Kahlasin läpi netin keskustelupalstoja, joilla moni huonokuntoinen/ ylipainoinen/ muuten vain aloittelija kertoi onnistuneensa noudattamalla Porin kaupungin juoksuohjelmaa. Kaivoin ohjelman käsiini ja huomasin samalla, että Ylellä siihen oli viitattu nimenomaan sohvaperunan juoksukouluna. Ei muuta kuin etsimään lenkkarit kaapista ja suorittamaan juoksukoulun lukujärjestystä.

Muistan edelleen aivan selvästi, miten uskomattoman tuskaiselta tuntui hölkätä edes ne ensimmäisen viikon pariminuuttiset. Yhtä hyvin muistan kuitenkin myös sen, kuinka lannistumisen sijaan nautin voittajaolosta suoritettuani vaaditut minuutit lenkki lenkiltä ja viikko viikolta. Tämä juoksukoulu lähtee todellakin ihan pohjalta (eli sohvalta) ja etenee myös hyvin maltillisesti, mutta juuri ne onnistumisen kokemukset ja määrätietoinen edistyminen pitävät motivaation yllä. Oli myös mukava pitää vapaapäiviä, hemmotella itseään ja jopa syödä karkkia ilman huonoa omatuntoa, sillä ne oli merkitty valmiiksi lukujärjestykseen. Oman tavoitteeni olin asettanut viiden kilometrin kohdalle ja sen myös saavutin. Se päivä oli yksi elämäni parhaita. Sen jälkeen hölkkäilin satunnaisesti sitä viittä kilsaa, kunnes kesä vei mukanaan ja lenkit jäi.

Chinaberry Tree -blogin sara. lähti juuri liikkeelle Couch 2 5k -juoksuohjelmalla, jonka ideologia vastaa tätä porilaista (joskin alunperin ilmeisesti KuntoPlussalaista) ohjelmaa. Se alkaa myös juoksun ja kävelyn yhdistelmällä, mutta lenkit näyttäisivät olevan alusta asti hieman pidempiä. Juoksun ja kävelyn vuorottelua saa tuossa ohjelmassa kyllä seurata aika tarkasti, kun taas Porin versiossa se on tehty hyvin yksinkertaiseksi. Itse palasin alkulähteille kesällä ja hölkkäsin taas tuon tutun ja turvallisen porilaisten juoksukoulun läpi viiteen kilometriin saakka. Tällä kertaa pääsin kuitenkin aloittamaan viikolta kolme ja juoksupätkät sujuivat mukavasti ilman lepotaukojakin. Se viiden kilometrin lenkki ei kylläkään ollut mahaongelmien vuoksi niitä parhaimpia, mutta se on nyt joka tapauksessa taas juostu.

Viime viikon pidin lenkkeilystä kokonaan taukoa, mutta tällä kertaa en aio jättää juoksua tähän. Viime kesänä tarkoitukseni oli viisi kilometriä saavutettuani siirtyä lenkkeilemään rennosti osana muuta treeniohjelmaani. Taitaa kuitenkin olla niin, että tässä vaiheessa juoksijan uraa on helpompi pitää kiinni annetusta ohjelmasta. Niinpä siirrynkin nyt seuraavalle luokalle ja ihan uuteen kouluunkin ja lähden jatkamaan juoksuharrastusta kohti 10 kilometrin tavoitetta.

10km_juoksuohjelma_viikot_1-3.jpg

Uusi kuuden viikon juoksuohjelma löytyi Fitlandian treenioppaista: 10 km aloittelijan juoksuohjelma. Olisin toki voinut jatkaa edellisellä ohjelmalla kymppiin asti, mutta teki mieli kokeilla jotain uutta. Ohjelmassa palataan hieman taaksepäin palauttamalla lenkkeihin kävelyosuuksia, mutta samalla lenkkeihini tulee myös selvästi lisää pituutta. Toivon siitä olevan hyötyä peruskestävyyden kehittämisessä, sillä edelleen huonokuntoisena juoksu (ja kaikki muukin liikunta) tahtoo nostaa sykkeeni turhan ylös. [Note to self: walk. Walk. WALK!]

 

Kuva: weheartit.com

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *