Oi rakkaus

 

Noniin. Nyt sitä mennään.

Minä olen rakastunut. Olen päättömän, toivottoman rakastunut kiehtovimpaan mieheen jonka olen kulkiessani kohdannut.

Hän käveli elämääni, katsoi ja näki. Hänellä oli kirjava villapaita ja maailman sinisimmät silmät, minulla kukkahame ja sydän sopivasti auki.

Hän luki Márquezia ja puhui mustista aukoista, rakkaudesta ja tekoälystä. Minä ostin hänelle hammasharjan ja halusin olla kokonaan hänen.

Me kävimme uimassa ja talvipuutarhassa. Istuimme aamuyötä katukivetyksellä ja minä toivoin kellojen pysähtyvän. Rakastuin hänen maailmankokoisiin ajatuksiinsa, avoimeen katseeseensa ja kaikkiin niihin sanoihin, joiden paino saisi varovaisemmat jättämään ne sanomatta. Jossain vaiheessa tajusin olevani mennyttä naista. Huomasin ohittaneeni sen hetken, kun toisen ihmisen voisi vielä jättää arvoitukseksi. Hänen ei enää olisi mahdollista tulla olemaan vain yksi ohimenevä hetki muiden joukossa, hän oli jo kokonaisen tarinan verran. Helsinkiin satoi lunta ja me päätimme uskaltaa rakastaa.

Eräänä tammikuisena maanantaina kapusin lapseni kanssa talon numero neljätoista toiseen kerrokseen ja jännitin: mitä meidän poikamme mahtavat ajatella toisistaan, entä jos he eivät tule lainkaan toimeen? Tunnin tai kahden päästä hänen kahdeksan- ja minun kolmevuotiaani juoksivat ympyrää ja huusivat kilpaa, ja me katsoimme toisiamme kauhusta ja helpotuksesta sekaisin.

Muutaman päivän päästä kannoin heidän kotiinsa repullisen vaatteita. Pyysin hammasharjoille mukin ja ostin toisen kasvosaippuan ettei yhtä tarvitse kuljettaa kahden kodin välillä. Ryhdyimme opettelemaan uudenlaista elämää, joka sisältää koteja ja vanhempia, lapsellisia ja lapsettomia aamuja, koulua, töitä, päiväkotia, kiirettä, uusia sääntöjä, viiniä, turhautumista, iltapaloja, läksyjä, satuja, väsymystä, autuasta hiljaisuutta, itkua, kompromisseja ja hirvittävästi rakkautta.

 

Nyt etsimme kotia neljälle hengelle.

 

 

Suhteet Rakkaus

Kolme

Seppo täytti kolme vuotta. Elämä on ollut viimeiset kuukaudet sellaista aallokkoa, etten saanut siihen millään aseteltua vuosisadan kolmivuotisjuhlia. Annoin sen itselleni anteeksi, kutsuin pari kaveria kakulle ja ajattelin, että ensi vuonna sitten. Kerron meidän uudesta elämänvaiheesta lisää pian, kunhan löydän oikeat muodot sanoille jotka ovat olleet karkuteillä jo viikkoja, ehkä kuukausiakin. 

Mutta nyt puhun ihan vähän tuosta pienestä sankaristani:

Kolmevuotias Seppo on voimakastahtoinen tutkimusmatkailija.

Hän osaa näyttää vaihtelevan määrän sormiaan ja sanoa three kun häneltä vängätään ikää.

Hän huutaa jatkuvasti kovaan ääneen äiti, äiti, äiti, ÄITI, KATO, KATO, KATO! 

Hänellä on yksi erityisen kiva kamu päiväkodissa, suloinen tyttö, jota Seb halaa tavatessaan ja jonka kanssa hän varastaa työntekijöiden taukohuoneesta pullat ja sokeripalat ja KARKAA PÄIVÄKODISTA. Olivat kullanmurut eräänä päivänä avanneet pihan portin ja kokeneet kolme askelta vapautta, kun onneksi heidät huomattiin heti ja portteihin asennettiin paremmat lukitussysteemit.

Seb vetää ihan jumalattomia pultteja milloin mistäkin, esimerkiksi siitä että ei saa jätskiä jos ei syö ruokaansa tai siitä ettei saa juosta veitsi kädessään. Suuttuessaan tai muuten elämään kyllästyessään hän laittaa kumisaappaat jalkaan, ottaa avaimet, sanoo moi moi ja lähtee ovesta ulos. 

Seppo rakastaa junia ja legoja. Hän tekee valtavia sotajärjestelyjä pikkuleluista ja tuhoaa sitten äänekkäästi kaiken.

Muutama kuukausi sitten hänellä oli tapana vedellä asioita vessanpöntöstä alas. Meiltä katosi ainakin kasa magneetteja jääkaapin ovesta.

Seb tykkää nuoleskella kaikkea omituista, kuten kankaita, kerrostalojen seiniä ja päiväkodin hoitajien naamoja.

Hän on hullaantunut tähdistä ja kuusta, ja osaa laulaa tunnistettavasti tuiki tuiki tähtösen, tai twinkle twinkle little starin, en tiedä kumpaa kieltä hän laulaa koska hän sanoo koko laulun ajan vain tuin tuin tuin tuin tuin tuin tuin tuin tuin tuin tuin tuin tuin tuin.

Hän inhoaa kaikenlaista siistiytymistä, kuten peseytymistä, kynsien leikkaamista ja hiusten harjaamista. Hän kasvattaa kerran viikossa rastat takaraivoonsa ja näyttää muutenkin enemmän menninkäiseltä kuin ihmislapselta.

Hän tykkää pukeutua minun vaatteisiini, etenkin rintaliiveihin, ja kynsiä lakkaillessani tunkee hän omansa eteeni lakattavaksi.

Hän rakastaa kaikenlaista pomppimista, juoksemista ja kiipeilyä. Bussissa hänen on saatava vähintään nousta seisomaan rattaisiinsa, paikallaan istuminen on niin ikävystyttävää.

Hän syö mieluiten kananmunia, fetaa, riisikakkuja ja avokadoja. Ja sokeria. Mitä tahansa missä on sokeria, tuota huumeiden huumetta.

Hän ilahtuu poikkeuksetta siitä että ovikello soi tai joku tulee ovesta sisään. Olen nähnyt elämäni aikana vain koirien käyttäytyvän yhtä riemastuneesti tulijoita kohtaan.

Hän on kertakaikkisen jännittävä poika.

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

 

Perhe Vanhemmuus