Physicians formula – lääkäreiden suunnittelemaa markettikosmetiikkaa

*Postauksen tuotteet saatu pr- lahjana*

Markettikosmetiikalla on erityinen paikka sydämessäni. On ollut upea huomata, kuinka hyviä tuotteita voi löytää hyvinkin pienellä rahalla. Kun Physicians formulaa alkoi löytymään Citymarketeista, nousi markettikosmetiikka aivan uusiin sfääreihin.

Physicians formula on Kaliforniasta rantautunut kosmetiikkabrändi, jonka on perustanut yhdysvaltalainen lääkäri ja allergiaspesialisti Dr. Frank Crandall. Merkin tuotteet on valmisettu ajatellen allergisia ja herkkiä meikkaajia, mikä on mielestäni aivan mahtavaa tällaisen aikakautena, kun yhä useampi meikkaaja ja kosmetiikkaa käyttävä allergisoituu käyttämälleen kosmetiikalle. Tuotteet sopivat herkkäihoisille, ne ovat kliinisesti ja dermatologisesti testattuja, lääkäreiden suunnittelemia ja allergiaystävällisiä. Tässä postauksessa esittelen teille Physicians formulan uutuuksia, jotka kuuluvat kesän 2019 kokoelmaan mutta taipuvat täydellisesti loppuvuoden trendeihin.

Skin booster vitamin shots

Ihonhoitoon ja meikinpohjustamiseen sopivat seerumit kaikille ihotyypeille. Erityisesti ikäntyneelle iholle sopiva Time- restoring- seerumi sisältää A-vitamiinia sekä ihon kimmoisuutta lisäävää punalevää. Kirkastava Brightening- seerumi sisältää runsaasti antioksidantteja sisältävää C-vitamiinia, B3- vitamiinia sekä lakritsia. Seerumit sopivat meikin alle tai kosteusvoiteen alle ravitsemaan ihoa. Ovh 18,90€

Butter lip creams SPF15

Kesäkokoelman ehkäpä yhdet suosikeistani ovat nämä huulia kosteuttavat, SPF15 suojakertoimella varustetut kevyet mutta hyvin pigmenttiset huulivoiteet. Huulipunan, huulirasvan ja huulikiillon hoitava kombo, joka sopii ihanasti helpoksi ja hoitavaksi huulimeikiksi niin kesäksi kuin talveksikin. Näissä on makea tuoksu joka myös maistuu huulilla (jos sattuu lipaisemaan huulia ja unohtaa huulipunan). Erityisesti keskimmäinen nudesävy ”Soaking up the sun” on suosikkini! Ovh. 10,90€

Lash Mixologist mascara

Kaksivaiheinen ripsiväri herkille silmille, joka ei varise eikä leviä. Sisältää kaksi harjasosaa ja koostumusta, toisen ripsien pidentämiseen ja erotteluun ja toisen tuuheuden luomiseen. Voi käyttää erikseen tai yhdessä. Pidän molemmista erikseen käytettynä, luo kuitenkin myös näyttävät ripset myös yhdessä (kuvassa käytetty molempia yhdet kerrokset ylä- ja alaripsillä). Tuote on tuoksuton. Ovh. 14,90€

Eye booster gel eyeliner trio

Kätevä kolmen rajauskynän kombo, joka sisältää mattaisen, satiinisen ja glitterisen ruskean rajauskynän. Kynä leviää kuin unelma ripsirajaan ja vedenkestävyytensä ansiosta pysyy hyvin koko päivän. Yhdelle kynälle jää alle 5€ hintaa ja nämäkin sopivat myös monelle herkkäsilmäiselle! Ovh. 14,90€

 

The Healthy powder SPF15

Kivipuuteri, joka jättää luonnollisen lopputuloksen. Tämä ei tee ihosta liian mattaista vaan jättää iholle ”terveen kuullon”. Tuotteen kuvaillaankin jättävän satiinisen lopputuloksen, mikä kuvaa puuterin lopputulosta täydellisesti. Tuote hoitaa ihoa jättäen sen hengittäväksi. Se sisältää ihoa kosteuttavaa hyaluronhappoa, ihoa kirkastavia ja ravitsevia A-, C- ja E- vitamiineja sekä kiinalaisen Wu-Zhu-Yu- uutteen (kiinalaisessa lääketieteessä paljon käytetty yrtti). Ovh. 16,90€

 

Butter eyeshadow palette ”Tropical days”

Kokoelman hittituote on ehdottomasti merkin Butter luomiväripaletit. Omani on sävyssä Tropical days, joka taittuu kesäisestä nimestään huolimatta myös syksyyn täydellisesti. Sävyt ovat markettiluomivärien parhaimmistoa; voimaisia, pigmenttisiä ja helposti levittyviä ja häivytettäviä. Paletista löytyy 7 mattasävyä sekä  5 kimaltelevaa sävyä. Luomiväreissä on kevyt, kookoksinen tuoksu. Ovh. 24,90€.

Kokoelma sisältää myös neljän luomivärin minipaletteja useammassa eri sävyssä (ovh 12,90€) sekä mineraalipuuterin, jossa on kevyt hengittävä koostumus ja kevyesti peittävä pigmentti (ovh 16,90€).

Physicians formula on selkeästi tullut jäädäkseen. Suosittelen tutustumaan myös merkin ihaniin aurinkopuutereihin, joista on tullut merkin varmasti yksi myydyimmistä tuotteista ympäri maailman!

 

Kauneus Meikki Suosittelen

Millaista kosmetiikkaa miehet käyttävät?

Puhutaanko hetki miehistä. Muistan kun kauppoihin ilmestyi tuotteita ”for men”- leimalla ja pikkuhiljaa yhä useammat brändit toivat markkinoille miesten kosmetiikkatuotteita. Ajatus oli aluksi upea, myös miehet voivat käyttää kosmetiikkaa ilman että miehisyys saa kolausta! Yhä enemmän kuitenkin puhutaan siitä, miten ei haluttaisi jaoitella kahteen sukupuoleen. Yhä useammin nainen ostaa miehille suunnatun tuoksun tai mies ostaa tuotteen ilman ”For men”- merkintää.

Keräsin tähän postaukseen muutamilta miehiltä haastattelun merkeissä heidän ajatuksiaan kosmetiikasta. Miehet ovat ikäluokasta 20-35. Jaan myös hieman omia ajatuksiani miesten kosmetiikasta ja kosmetiikan käytöstä. Mitä on miesten kosmetiikka ja kuka sitä saa käyttää? Ovatko kauppakeskusten kosmetiikkaosastojen sukupuolijaot tarpeellisia?

Onko miesten valittava aina miehille suunnattua kosmetiikkaa?

Vaikka miehille suunnattua kosmetiikkaa on markkinoilla laajasti, moni haastattelemani mies koki osan miehille suunnatuista tuotteista olevan joko liian voimakkaasti hajustettuja tai ihotyypilleen sopimattomia. Tätä olen seurannut markkinoiden kehittyessä itsekin, sillä monella brändillä miehille suunnattuja tuotteita on vain muutama, eikä tuotteissa ole aina huomioitu miesten erilaisia ihotyyppejä. Tyypillisissä miesten tuotteissa on vahva tuoksu, yleensä hyvin miehinen tai esimerkiksi mintun tai eucalyptyksen tuoksu. Yleensä tällaiset minttuiset tuotteet sisältävät myös viilentävän tunteen, mikä ei monestikaan sovi herkkäihoiselle miehelle.

Kysyin miehiltä, valitsevatko he kosmetiikkansa mielellään miesten osastolta. Yllätyksekseni haastattelemani miehet sanoivat omistavansa myös neutraalia kosmetiikkaa esimerkiksi juurikin tuoksuttomalta puolelta tai brändeiltä, joissa ei ole selkeää sukupuolierottelua tuotteissaan. Yleensä tällaisissa tuotteissa on neutraalit tuoksut, jotka sopivat sekä miehille että naisille. Jos myymälässä on kuitenkin selkeästi eroteltu miesten ja naisten kosmetiikkaosastot, sanoivat miehet helpommin lähestyvänsä miehille suunnattuja tuotteita. Jos samat tuotteet ovat taas löysemmin kategorioitu, miehet sanoivat voivansa ostaa tuotteita myös miesten linjojen ulkopuolelta.

Malli: Niilo Valtti / @asvvaltti

Onko värillä ja tuoksulla väliä?

Vaikka miesten tuotteet monesti hajustetaan miehille sopiviksi ja pakkausten värit ovat miehisiä ja simppeleitä, sanoi moni mies näiden asioiden olevan toissijaisia kosmetiikan valinnassa. Moni suosii neutraalituoksuisia tai tuoksuttomia tuotteita ihonhoidossaan. Onnekseni huomasin mm. L300 merkin tuoneen miehille tuotesarjan täysin tuoksuttomana. Tuotesarjaa löytyy hyvin varustelluista tavarataloista.

Erityisesti ihonhoidosta puhuttaessa, miehille ei tunnu olevan kovin tärkeää se, onko tuotteessa erikseen mainittu sen olevan miehille suunnattu. Tietysti miehiset tuotteet, kuten parranajoon ja – hoitoon sopivat tuotteet ovat oma lukunsa. On ollut ilo huomata, että miehet uskaltavat lähestyä tuotelinjoja miesten osaston ulkopuolelta. Esimerkiksi moni luonnonkosmetiikkabrändi, sukupuolineutraali The Ordinary tai vaikkapa tuttu ja turvallinen Lumene tarjoaa hyviä perustuotteita ihonhoitoon sukupuoleen katsomatta. The Ordinary on mielestäni hyvä esimerkki brändistä, jossa panostetaan ihotyypille sopiviin tuotteisiin, ei siihen onko käyttäjä mies vai nainen.

Vaikka haastattelemani miehet kuuluvat enemmän uuteen, kokeilevampaan sukupolveen kosmetiikan kanssa, tiedän miesten joukossa olevan sellaisiakin miehiä, joille on suuri kynnys lähestyä kosmetiikkaa ja jotka valitsevat ehdottomasti mieluummin miehille suunnatun tuotteen. Tästä syystä brändeillä on syytä markkinoida tuotteita sukupuolijaottelulla, jolloin myös miehet saavat nauttia kosmetiikasta ilman nolostumista kosmetiikkapurkkien keskellä.

Mitä huomioita minulle jäi haastatteluista?

  • Kaikki miehet eivät välitä voimakkaasti hajustetuista tuotteista. Markkinoilla on tilaa herkkäihoisten miesten tuotteille tai sukupuolineutraalille kosmetiikalle.
  • Lähtökohtaisesti miehet lähestyvät helpommin miesten omaa kosmetiikkaosastoa. Kuitenkin marketeissa ruokaostosten lomassa miehen on helpompi lähestyä myös muita tuotteita, jos kosmetiikkaa ei ole liian räikeästi jaoteltu sukupuolen mukaan.
  • Tuotteen värillä ei ole väliä, jos tuote sopii omalle ihotyypille. Miehet ovat tietoisempia ihotyypistään ja siitä, mikä toimii omalla iholla. Miesten kosmetiikassa ei aina ole tarpeeksi valikoimaa ihotyypin mukaan.
  • Markkinoinnilla ja brändäyksellä on väliä. Miehet eivät ostaisi periaatteessa heille sopivaa kosmetiikkaa, jos se on selkeästi naisten mainostamaa. Sama tuote tosin menisi kaupaksi, jos tuote olisi markkinoitu sukupuolineutraalina tai käytetty miehiä mainoskasvoina.
  • Haastattelemani ikäluokan miehet omistavat lähtökohtaisesti enemmän unisex- kosmetiikkaa ihonhoidossaan, kuin miehille suunnattua kosmetiikkaa. Hajuvedet ja partatuotteet ovat kuitenkin poikkeus.

Mitä ajatuksia miesten kosmetiikka herättää? Ostaisivatko miehet helpommin ihotyyppi edellä tuotteita, jos ihonhoidon tuotteet eivät olisi niin räikeästi jaoteltu sukupuolen mukaan? Vai löytyykö vastaus laajentamalla miesten kosmetiikkaa?

Ja lopuksi; jos olet nainen, oletko käyttänyt tai käytätkö miesten kosmetiikkaa? Omassa käytössäni on ollut miesten after shave voide meikinpohjustustuotteena, miesten suihkugeeli sekä miesten partahöylä.

Kauneus Iho