Podcast-suositus: The Dream
Olen (siskoni suosituksesta) kuunnellut viime aikoina aivan mahtavaa podcastia, jonka aiheena on verkostomarkkinointi. Ei ehkä kuulosta kovin mukaansa tempaavalta, mutta The Dream kertoo verkostomarkkinoinnista ruohonjuuritasolta bisneksen huipulle – ja erityisesti siitä, miksi niin monet naiset lähtevät verkostomarkkinointiin mukaan, menettävät rahaa ja velkaantuvat.
Verkostomarkkinoinnissa kyse on siis firmoista, joiden toiminta perustuu verkostojen kautta tapahtuvaan myyntiin. Nämä yritykset (kuten vaikkapa Tupperware) eivät varsinaisesti palkkaa myyjiä, vaan myyjät saavat palkkionsa myymiensä tuotteiden perusteella – eli he ensin lunastavat tuotteet itselleen ja yrittävät sitten myydä niitä eteenpäin. Myyjät saavat myös provisiota rekrytoidessaan lisää myyjiä. Myyminen ja uusien myyjien rekrytoiminen tapahtuu sosiaalisten verkostojen välityksellä – esimerkiksi järjestämällä kutsuja tai meikki-iltoja. Tuotteet ovat usein naisille suunnattuja, kuten juuri meikkejä, taloustavaroita tai laukkuja.
Wikipedian mukaan 990-999 jokaisesta 1000 verkostomarkkinointiin osallistujasta häviää rahaa (podcastista selviää hyvin, mistä tämä johtuu ja kuka hyötyy). Tämä seikka, yhdistettynä siihen että verkostomarkkinointi on selkeästi sukupuolittunut nimenomaan naisten alueeksi, tekee aiheesta superkiinnostavan. The Dream -jaksoja kuunnellessa en voinut olla miettimättä yhteyksiä sosiaaliseen mediaan ja vaikuttajamarkkinointiin, joka samalla tavalla perustuu sosiaalisille suhteille, luottamukselle ja suosittelulle, ja joka helposti sijoittuu ikään kuin ”oikean työn” marginaaliin – tai ehkä on pikemminkin niin, että pieni ammattimaisten vaikuttajamarkkinoijien joukko on päässyt marginaalista ”keskelle” mutta osa esimerkiksi äitiysbloggaajista tekee edelleen työtä hyvin pienillä tai nimellisillä palkkioilla.
Verkostomarkkinointia voisi siis ajatella osana sitä perinnettä, jossa naiset tekevät kotoa käsin melkein-työtä, jotakin jonka tarkoitus on tuoda toimeentuloa usein hankalissa tilanteissa, mutta jota harvemmin tunnistetaan työksi virallisissa yhteyksissä, ja jota eivät suojele työmarkkinoiden sopimukset tai säännöt. En tarkoita tällä sitä, että meidän pitäisi paheksua vaikuttajamarkkinointia jälleen yhtenä naisten työn hyväksikäyttämisen muotona (verkostomarkkinointia sen sijaan olisin aika valmis paheksumaan…). Kysymys on enemmänkin siitä, että naiset ja erityisesti äidit ovat aina pyrkineet luomaan ja löytämään omia toimeentulon muotoja, ja näiden tunnistaminen ja sääntely on historiallisesti ollut heikkoa, jolloin huijauksille ja hyväksikäytölle on paljon mahdollisuuksia.
The Dream -podcastissa parasta onkin mielestäni se, että verkostomarkkinointiin mukaan lähteneiden syyllistämisen sijaan se todella avaa niitä moninaisia syitä sille, miksi ihmiset ja erityisesti naiset kokevat verkostomarkkinoinnin mielekkääksi ja houkuttelevaksi – ja toisaalta miksi verkostomarkkinoinnilla rikastuminen on niin kovin harvinaista, ja millaista häpeää epäonnistumiseen liittyy. Suosittelen!
The Dream löytyy ainakin Spotifystä!