Kritiikin esittäminen ei ole mielensäpahoittamista
Helsingin Sanomissa julkaistiin viime viikonloppuna lauantaiessee, jossa Tuija Siltamäki ruoti 2010-luvun keskustelukulttuuria. “Suomesta on tullut lässyttäjien maa, jossa korkeakoulutettu ihminen ei tunnista sarkasmia, vaikka se ajaisi Sananvapauden aukiolla hänen päälleen sähköpotkulaudalla”, kirjoitti Siltamäki esseessään. Tulkitsin pointin jota kuinkin siten, että nykyään ei voi sanoa oikeastaan mitään ilman, että joku loukkaantuu. Esseessä puhuttiin tunteiden ylivallasta ja Suomesta lässyttäjien maana.
Siltamäki ei suinkaan ole ensimmäinen ihminen, joka esittää nykyisen keskustelukulttuurin pyörivän pahastumisen ehdoilla. Eikö-mitään-saa-enää-sanoa -mantraa on toisteltu vuosikausia siitä huolimatta, että kukaan ei ole kieltänyt ketään sanomasta mitään. Nykykeskustelu on pilannut sananvapauden ja sarkasmin! Ennen oli kunnollista!
Vai oliko tosiaan? Itse en ole siitä ihan varma. Omasta mielestäni väitteet mielensäpahoittamiskulttuurin lisääntymisestä ovat runsaan liioiteltuja.
Väitettä perustellaan usein toteamalla, että nykyään liian monia asioita pidetään “ongelmallisina”. Ongelmallisuuden osoittaminen sen sijaan nähdään usein feministisenä liioitteluna – taas halutaan kieltää jotain ja mikä vika niissä Fazerin lakritsakääreissäkin muka oli! Myös Siltamäen mukaan “2010-luvulla valtavirtajulkisuutta ovat alkaneet määrittää sensitiivisyys ja intersektionaalinen ajattelu.” Vaikka Siltamäki tunnistaa ja tunnustaa aiempien vuosien tasa-arvotyön (naurahdin päästessäni kohtaan: “Jos maailma ei menisi eteenpäin eikä totuttua kyseenalaistaisi, en minäkään olisi töissä kirjoittamassa tätä tekstiä, vaan jossain maakuopassa lukutaidottomana synnyttämässä”), tulee hän näin vetäneeksi yhtäläisyysviivan intersektionaalisuuden ja mielensäpahoittamisen välille.
Itse en sitä viivaa onnistu vetämään. Toki kun feministinä esitän kritiikkiä, tulkitaan se mielellään loukkaantumiseksi, mutta se on ihan eri keskustelu kuin se, että oikeasti olisin loukkaantunut. Kas kun se, että feministi puhuu ableismista ei ole “mielensäpahoittamista”, vaan kritiikkiä, jonka esittämisen tärkeyttä myös essee paradoksaalisesti peräänkuulutti. Väitänkin, että päätelmä mielensäpahoittamiskulttuurin lisääntymisestä erityisesti feministien toimesta on syntynyt jotakuinkin näin: Kun feministi esittää kritiikkiä, häntä syytetään loukkaantumisesta. Sitten tehdään laajempi oletus mielensäpahoittajakulttuurista, jota feministit edistävät, vaikka kukaan ei alunperinkään ”pahoittanut mieltään”.
Itse pidän ongelmallisena (kyllä, epäironisesti!), että kritiikin esittäminen esitetään kovin usein mielensäpahoittamisena erityisesti silloin, kun kritiikki kohdistuu valta-asemasta huuteluun tai vähemmistöjen kustannuksella hassutteluun sananvapauden nimissä. Mutta minäpä olenkin tällainen intersektionaalinen feministi, jonka mielestä ableismi, seksismi tai rasismi ei ole hauskaa.
Kenenkään sananvapautta en ole rajoittanut, mutta pidätän itselläni jatkossakin oikeuden esittää kritiikkiä.
PS: En ole loukkaantunut.
Seuraa Bluestockingia somessa: FACEBOOK + INSTAGRAM + TWITTER