Sukupuolia on enemmän kuin kaksi

Perussuomalaiset nuoret ovat aloittaneet #tyttö_poika-sukupuolikampanjan “vastaiskuna sukupuolineutraaliudelle”. Kampanjakuvissa persut poseeraavat tyttö- ja poikateksteillä varustetut lippalakit päässään. Tytöillä on tyttölippikset ja pojilla poikalippikset.

 

“Sukupuolineutraalin yhteiskunnan idea lähtee siitä, että sukupuolten välillä ei olisi eroja ja että tyttöjen ja poikien pitäisi olla kiinnostuneita samoista asioista”, julistaa #tyttö_poika-sukupuolikampanjan tiedote. Ja on samantien väärässä. Ensinnäkin sukupuolineutraaliuden sijaan suosisin termiä sukupuolisensitiivisyys. Sukupuolisensitiivisyyden idea on siinä, että kaksinapaisten sukupuolikategorioiden sisällä voi olla (ja onkin!) jopa suurempia eroja kuin tyttö- ja poikakategorioiden välillä. Sukupuolisensitiivisyys ei pakota tyttöjä ja poikia olemaan kiinnostuneita samoista asioista, vaan ottaa huomioon, että jokainen voi sukupuolestaan huolimatta olla kiinnostunut mistä tahansa asioista. Lisäksi sukupuolisensitiivinen ihminen jättää määrittelyoikeuden ihmiselle itselleen ja välttää stereotyyppista kategorisointia.

 

Kampanjan mukaan ihmisten lajitteleminen kahteen sukupuoleen on “hyvin selkeä” ja määrittyy “suoraan geeneistä”. Lippalakkipohjalta varmaan näin, mutta jos aihetta vaivautuu tarkastelemaan pikkiriikkisen analyyttisemmin, ei sukupuoli jakaudukaan automaattisesti kahteen lokeroon. Esimerkiksi kromosomiyhdistelmiä on useampiakin kuin XX ja XY. Kaikilla naiseksi syntymässä määritellyillä ei välttämättä ole myöskään kohtua. Eikä kaikilla naisilla ole vaginaa tai miehillä penistä. Jos pidämme biologisia ominaisuuksia ensisijaisena sukupuolen määrittämisen keinona, voimme yhtä hyvin olettaa, että kaikki sinisilmäiset ovat tietynlaisia ja ruskeasilmäiset toisenlaisia. Bonuksena lisättäkööt, että koska biologiaa käsitellään sosiaalisissa diskursseissa, sisältää se vääjäämättömästi myös ei-biologisia merkityksiä. Tämä on toki sen verran monimutkainen asia, että jääköön se rauhassa muhimaan lippalakkien alle. Oivallusta odotellessa.

 

Kampanjateksti kertoo myös seuraavaa: ”Itsensä kieltämisen sijaan jokainen voi olla ylpeästi sitä, mitä on”. Todellisuudessa kampanjan viesti on, että jokainen voi olla ylpeästi sitä mitä on – kunhan on ongelmattomasti tyttö tai poika. Samalla kampanja sivuuttaa transihmisten ja muunsukupuolisten olemassaolon ja pönkittää vallitsevia sukupuolihierarkioita. Se on paitsi sukupuolen moninaisuutta vääristävä, myös äärimmäisen väkivaltainen viesti.

 

On olemassa tutkimustietoa, jonka mukaan ahtaat sukupuolilokerot vaikeuttavat kaikkien sukupuolten arkea ja elämää. Persunuorten kampanjalla ei voi kumota tutkimustietoa edes lippiksiä myymällä. Itse ajattelin hommata päähineen, jossa on teksti: “None of your business.” Pistetäänkö tilaukseen?

suhteet oma-elama uutiset-ja-yhteiskunta
Kommentointi suljettu väliaikaisesti.