Eksklusiivinen kutsu normatiiviseen kauneuteen
Sokos-tavarataloissa alkaa tänään Kutsu kauneuteen -tapahtuma. Koska tykkään meikeistä, hajuvesistä ja hiustuotteista, selasin kotiin lähetettyä esitettä jo viime viikolla. Ja silloin alkoi mietityttää. Kutsu kauneuteen välittyi nimittäin esitteestä jokseenkin eksklusiivisena.
Päätin tehdä pienen testin. Laskin kaikki kosmetiikkaesitteessä olevat mallit, kasvovoiteet, seerumit, silmänympärysvoiteet ja muut kasvojenhoitotuotteet. Laskelmissani päädyin seuraavaan:
Malleja katalogissa esiintyi yhteensä 30.
Heistä valkoisia oli 29.
Aasialaisia malleja oli yksi, mustia tai ruskeita malleja ei ollut koko kuvastossa yhtäkään. Jokainen malli oli huomattavan hoikka.
Kasvojenhoitotuotteita katalogissa esiteltiin (mainokset mukaan lukien) yhteensä 81.
Näistä ryppyjä, juonteita ja muita “ikääntymisen merkkejä” lupasi vähentää 40.
Toisin sanottuna liki 50% (valkoisille) naisille esitellyistä hemottelutuotteista keskittyi pitämään käyttäjänsä nuorina.
En tiedä, mitä Sokoksen markkinoinnissa on mietitty, mutta vinkkaanpa sinne ihan ilmaiseksi julkisen salaisuuden: meitä naisia on eri ikäisiä, eri kokoisia ja eri värisiä. Meitä on ihan oikeasti olemassa erilaisia ja ansaitsemme tulla sellaisina myös nähdyksi. Naisten moninaisuus ei katoa, vaikka sitä pyrittäisiinkin häivyttämään. Me elämme ja vanhenemme. Ja se olisi ihanaa, ellei meitä jatkuvasti muistutettaisi siitä, että vanheneminen on kamalaa ja se pitää pysäyttää.
Eli miten olisi, jos seuraava kutsu kauneuteen olisi myös viestinnän tasolla osoitettu meistä ihan jokaiselle?
Bluestocking Facebookissa! <3 Kommentointi sallittu vain Lilyn rekisteröityneille käyttäjille.