Miksi en aloitakaan kisadieettiä

On maanantai, ja minulla on edessäni kisadieetin ensimmäinen ruokavalio. Tein kuitenkin eilen päätöksen pitkän pohdinnan ja valmentajani kanssa juttelun jälkeen, että en lähde kisadieetille enkä kisaa syksyllä 2019. Miksi näin? Miksi päätin muuttaa suunnitelmaa?

Kun vedin kisadieetin viime vuonna, se onnistui tosi hyvin. Poseerauksissa suoritus jäi vajaaksi ja mutta kunto oli ihan ok, sitä mitä se nyt minun lihasmassallani olisi voinut olla. Kisasta jäi kuitenkin hirveä hinku parantaa. Halusin kisata äkkiä uudelleen ja olla parempi!

Mitä kuitenkin realiteetit on? Ilman dopingaineita, tai etenkin silloin, lihasmassaa häviää dieetillä. Kun rasvaa on paljon, sitä joutuu pudottaa paljon ja lihasmassaa häviää enemmän. Se ei tule takaisin äkkiä. Dieetin jälkeen joutuu vetämään reversedieetin. Käytännössä kehityskauteni oli siis noin 3kk ja sinäkään aikana kaloreita ei saatu nostettua täysin sinne mitä ne olivat ennen edellistä dieettiä. Rasvaa kertyi silti. Kehonkoostumusmittaus osoitti, että lihasmassaa tarvitaan lisää. Minulla ei ole täysin optimaalinen rakenne bikini fitnessiin. Minun keskivartalo ei ole erityisen kapea, jonka vuosi parempi x-malli edellyttää hieman enemmän raamia alakerrassa ja olkapäissä/selässä, kuin ehkä jollain toisella.

Olisin voinut lähteä dieetille, mutta tulos olisi ollut aika lailla sama mitä viime vuonna. Aloin miettiä, mitä järkeä siinä on? Kisakuntoon vetäminen on todella, todella kova työ. Varsinkin omalla kohdalla, kun luontainen rasvaprosentti on lähellä 30% ja tosi helposti nousee sinne. Jos ei ole odotettavissa parempia sijoituksia, ei se minusta ole sen arvoista.

Näiden pohdintojen jälkeen päädyin siihen, että vedän nyt n. 12-13 viikon välidieetin kunnon siistimiseksi (maltillisilla miinuksilla) ja sen jälkeen uudelle, pidemmälle kehityskaudelle ja kisat siirretään kevääseen 2020.

Olin tähän päätökseen tosi tyytyväinen sen tehtyäni. Koen että kisojen siirtäminen puolella vuodella on vain fiksua. Lisäksi voin nauttia tulevasta kesästä ja syksystä rennommin. Tässä lajissa kun ei vaan ole pikavoittoja. Mietin asiaa pari viikkoa, ja aluksi tuntui että olen täysi epäonnistuja, kun en tämän parempaan pysty. Fitnesslajeissa kuitenkin kaikista tärkein henkilö ketä vastaan kilpailet olet sinä itse. Aina tulee olemaan (yleensä) joku sinua parempi. Ainoastaan työllä ja pitkäjänteisyydellä se fysiikka kehittyy, ei toivomalla, eikä dieettaamalla.

Aloitin tänään siis välidieetin supermotivoituneena. Vedän sen tietysti samalla omistautuneisuudella kuin kisadieetinkin. Syksyllä meinaan olla myös tarkempi, etten päästä rasvaprosenttia nousemaan liiaksi. Uskon, että tällä reseptillä voin olla tyytyväinen ensi kevään kisakuntoon!

Tätä kirjoittaessa minua vaivaa flunssa, enkä pääse vielä(kään) treenaamaan, dieetti lähti siis käytiin pelkän ruokiksen voimin. Päivittelen tänne kuitenkin teille kuulumisia välidieetiltä ja ehkä jotain kuviakin.

Onko itselläsi tavoitteita treenin tai ruokavalion suhteen vielä tälle keväälle/kesälle?

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *