48 miljoonalla saa vain tietyn määrän luovuutta
Löysin The Business of Fashionin kommenttiosastosta yllä olevan kuvan, joka on Slovenialaisen Rompom -suunnittelutoimiston työ vuodelta 2009. Kuva on lähes identtinen alla olevan H&M:n ja MMM:n yhteistyön mainoskuvan kanssa. Identtisyys korostuu erityisesti tässä giffissä, jossa kuvat on rajattu samaan kokoon. Ja kuten tälläisissä jutuissa aina, alkuperäisen kuvan suunnittelijalle ei ole maksettu korvauksia. H&M, I see what you did here. Tänään kauppoihin tulleen yhteistyödiilin arvo oli kuulemma 48 miljoona. Luulisi että niin suurella summalla olisi saanut projektiin edes hitusen luovuutta.
Ja ennen kuin joku mainitsee kahdeksankerroksisen megapaardin NYC:issä performansseineen ja julkkiksineen, niin mitä sitten? Rahalla saa. Jokainen näytös Martin Margielan vielä olessa talossa oli luovempi, ikinä. Kurssijohtajani sanoin: whatever great idea you think you have, Margiela’s probably done it. Vaikka muuten rakastan H&M:n yhteistyömallistoja, tästä jäi paha maku suuhun. Tuntuu kun koko juttu on tehty tuomaan julkisuutta H&M:lle ja mainostamaan Dieselin valmistamia Margiela -hajuvesiä.
Ei kiitos.