Positiiviset kokemukseni verkostomarkkinoinnista
Olen ollut kolmen verkostomarkkinointifirman asiakas ja jälleenmyyjä. En siis ole enää. Syy ei sinänsä liity yrityksiin, vaan omiin arvoihini, joista yksi on luonnonmukaisuus ja ehkäpä jollain lailla tietoisempia valintoja tekevä mieleni joogan myötä. Kyseessä olevat verkostomarkkinointiyritykset ovat PartyLite, Forever Living Products ja PM International Finland Oy.
Viime aikoina on kuitenkin taas saanut lukea semmoisa stooreja verkostomarkkinointiyrityksistä, että itse halusin tehdä vähän erilaisen postauksen. Kerron vain omat positiiviset kokemukseni näistä yrityksistä sekä asiakkaan että jälleenmyyjän kannalta. Ja nämä siis ovat kaikki täysin omia mielipiteitäni, en halua että tänne tullaan vääntämään mielipideasioista. Tiedossa siis on, että tämä on räjähdysherkkä aihe ja usein leviää aivan älyttömiin sanasotiin.
Asiakkaan näkökulma
PartyLite
- laadukkaat ja ihanan tuoksuiset tuotteet (myös tuoksuttomat vaihtoehdot)
- sesongin mukaan vaihtuva tarjonta
- liekittömät tuotteet esim. lemmikki- ja lapsiperheisiin
- 14 päivän vaihto – ja palautusoikeus, sekä 6kk laatutakuu joka kattaa vialliset ja kuljetuksessa vaurioituneet tuotteet
Forever Living Products
- kaikkia tuotteita koskeva 90 päivän tyytyväisyystakuu – vaikka käyttäisit tuotteen saat rahasi takaisin kunhan palautat tyhjän purkin ja kuitin
- laaja valikoima: wellness, fitness ja beauty – jokaiselle jotakin
- erikoismainintana mainittakoon beauty-sarjasta löytyvät meikkituotteet jotka ovat vaan loistavia
- ei sitoutumista – voi tilata yhden tuotteen silloin, toisen tällöin, omalta jälleenmyyjältä
- jälleenmyyjät järjestävät usein hyvinvointi-iltoja tms mukavaa asiakkaan pyynnöstä
- kannustavat Facebook-ryhmät fitness-tuotteiden käyttäjille
PM – international Finland Oy
- ensitilausta koskeva 30 päivän tyytyväisyystakuu, kunhan palautat purkin ja laskun, saat rahasi takaisin
- kaksi tuotesarjaa – Fitline (ravintolisät ja urheilu) ja Beautyline (kosmetiikka)
- kestotilaajille (jatkuva kk-tilaus 20% alennuksella perussetistä) Facebook-ryhmiä, joista saa tietoa tuotteista ja vertaistukea
- kivijalkakauppa Vantaalla
Jälleenmyyjän näkökulma
PartyLite
- sponsori auttaa valitsemaan omanlaisen aloituksen
- oman verkkokaupan asiakkaille saa heti käyttöön
- sponsori on mukana ensikutsuilla (ja varmasti sovittaessa myös seuraavilla jos niin haluaa)
- ”palkka” maksetaan useammin kuin kerran kuussa
- Facebook-tukiryhmät
Forever Living Products
- sponsori auttaa kaikessa
- ei ole pakko tehdä ensitilausta ollenkaan, eli omaa rahaa ei ole pakko laittaa kiinni tuotteisiin
- aluksi suoritetaan nettikoulutukset, jotta tietää tuotteista tarpeeksi
- tuotteista saa heti oman alennuksen, ja kun on myynyt tarpeeksi, alennus kasvaa
- palkkiojärjestelmässä edettyä ei voi ikinä tippua alaspäin – jos pääset esimerkiksi mangeriksi ja et tee muutamaan kuukauteen mitään, jatkat silti edelleen managerina
- voitto tuotteesta tulee heti käteen: asiakas maksaa asiakashinnan ja itse maksaa (alennetun) jälleenmyyjähinnan
- bonus maksetaan tilille kerran kuussa
- Facebook-tukiryhmät ja jatkuvat koulutukset eri paikkakunnilla
PM International Finland Oy
- sponsori auttaa ensitilauksessa: kestotilaus, jolloin saa oman tukkunumeron
- kestotilauksen ollessa voimassa myös muista tuotteista saa alennuksen
- Facebook-tukiryhmät ja koulutuksia ympäri Suomen
Viimeisestä eli PM International Finland Oy:stä minulla on lyhyin kokemus. Toiseksi vähiten kokemusta on PartyLiteltä ja eniten kokemusta on Forever Living Products:ilta. Uusin kokemukseni on PM International Finland Oy:ltä, kun taas kahden muun kokemukset ajoittuvat pääasiassa vuoden takaperin olevaan aikaan, joten voi olla, että jotkut asiat ovat muuttuneet. Jos jollain on kysyttävää, minulta saa lisätietoa (tai mahdollisesti yhteystiedot yritysten jälleenmyyjiin). Yleisesti ottaen summaisin, että sponsorit auttavat hyvin kaikissa yrityksissä ja kysymyksiin saa yleensä aina vastauksen, jos ei sitten muualta niin ihan firman päätoimistolta.
Postauksella oli kaksi agendaa: ensiksikin saada jotain positiivista ilmoille verkostomarkkinointiyrityksistä. En muista koska olisin lukenut positiivisia blogipostauksia aiheesta, ainahan ihmiset haluavat kirjoittaa jos jokin menee pieleen. Tässä myös tulee ilmi se, mistä yrityksistä minulla on kokemusta, joten samalla pyydän, että ihmiset eivät läheistyisi minua näillä (tai muillakaan) verkostomarkkinointiyrityksillä yrittäen rekrytoida minua. Jälleenmyyjänumerot minulta löytyvät jo, vaikka en olekaan aktiivinen.
– Tiia