1.1 Klassiset koulukunnat
– Klassisissa teorioissa organisaatioiden toimintaa tarkasteltiin sisäisten toimintojen tehokkuuden kannalta. Menestystä ajateltiin saavuttettavan yksinkertaisella organisaatiorakenteella ja tehtävänjaolla, missä ihmiset olivat välineitä.
– Organisaatiot nähtiin systeemiteoreettisesti ajatellen suljettuina järjestelminä, joka soveltui:
- hitaasti muuttuviin olosuhteisiin.
- oloihin, joissa oli vain yksinkertaisia ongelmia ratkaistavina.
- oloihin, joissa oli käytettävissä vain vähäisen koulutuksen saanutta työvoimaa.
- tekniikka oli alkeellista.
-Klassisen organisaation periaatteita olivat:
- Pitkälle viety työnjako: toiminnot jaettiin tehtäviin, joiden tekijäksi valittiin toimintoon koulutettu henkilö.
- Työnjaon ja vastuunjaon selkeys: jokaisen tuli tietää mitä häneltä odotettiin ja tehtäviin tuli laatia selkeä tehtäväkohtainen ohjeistus.
- Hierarkkinen valvonta: jokaisella toiminnolla ylemmän tason valvonta ja ohjaus.
- Kapea valvontajänne: vähän alaisia valvonnan tehostamiseksi
1. MAX WEBER JA BYROKRATIAN ”IHANNEMALLI” (1947)
– Weber kuvaili ja käytti byrokratiaa eräänlaisena ihannemallina, esim. sama organisaatiomuoto oli ollut armeijan käytössä jo ennen organisaatioteorioiden syntyä.
– Byrokratian etuna oli tehokkuus, joka perustui rationalisuuden (= järjen) varaan.
– Tehokkuudelle kaksi syytä:
- Virkoihin valittiin niihin koulutuksen saaneita henkilöitä
- Persoonattomat säännöstöt
- Kritiikki: Sääntöjen ylikorostunut käyttö aiheuttaa virkavaltaistumista, joka ajaa alleen henkilöstön omaehtoista ajattelua ja tilannetajua.
– Haitat:
- Ei mahdollista henkilöstön henkistä kehittymistä ja kasvua
- Ei ota huomioon inhimmillistä käyttäytymistä, joka aiheuttaa mm. ennalta-arvaamattomuutta
- Hierarkkinen rakenne
- Henkilöstön osaaminen ei tule organisaation käyttöön
- Muovaa henkilöstön persoonallisuutta
2. FREDRICK TAYLOR JA TIETEELLINEN LIIKKEENJOHTO (1915)
– Taylorin kehittämä näkökulma oletti, että työtä voidaan tutkia tieteellisesti tehokkuuden parantamiseksi. –> Voitiin kehittää paras tapa tehdä työ seuraamalla ammattitaitoisen työntekijän toimia ja opettaa ne ammattitaidottomalle.
– Taylorin johtamis- ja organisointiperiaatteita olivat:
- Työntekijöiden tieteellinen valinta (puutteiden selvittäminen ja koulutus)
- Urakkapalkkaus (palkkaa tuli saada suorituksen mukaan)
- Uudenlainen johtamis- ja työn organisointitapa (suunnittelun ja toteutuksen erottaminen sekä esimiesohjaus omalla erikoisalalla)
- Tayloristisella työn organisoinnilla tarkoitetaan sitä, että työt on pitkälle ositettu.
– Kritiikki: Ihmistä pidetään mekaanisena automaattina, jota ohjaavat ainoastaan taloudelliset motiivit.
– ”Keppi ja porkkana”-järjestelmä: Porkkanana urakkapalkka ja keppinä kuri, jonka äärimmäisenä sanktiona erottaminen.
3. HENRY FAYOL JA HALLINNOLLINEN KOULUKUNTA (1961)
– Lähestyi organisaatiokysymyksiä käytännön kannalta.
– Painotti tehtävänjaon ja töiden organisoinnin merkitystä
– Jakoi organisaation toiminnot kuuteen ryhmään:
- Tekninen
- Kaupallinen
- Taloudellinen
- Turvallisuuteen liittyvä
- Kirjanpidollinen
- Hallinnollinen
– Virallinen hierarkia/komentoketju oli organisaation toiminna itseoikeutettu ja korvaamaton selkäranka, missä kuri oli välttämätön ohjauksen väline.