1.5 Tuotantokeskeisestä ajattelusta asiakaslähtöiseen markkinointiin

– Markkinointi tieteenä syntynyt 1960-luvulla.

–> Ennen tätä vallalla tuotantolähtöinen ajattelu aina 1920-luvulle saakka. Yritysten keskeisin toiminto oli tuotteiden valmistus, ns. ”myyjän markkinat”.

–> Tätä vaihetta seurasi myyntisuuntainen vaihe, mikä johtui tuotannon tehostumisesta ja varastojen kasvusta. Ainoa tavoite oli saada tuote myytyä.

–> Markkinointiajattelu- ja teoria kehittyi tämän jälkeen kuudessa vaiheessa (Kerin, 1996)

1. Markkinointi soveltavana kansantaloustieteenä, 1936-1945

  • Markkinoinnin perusteiden ja peruskäsitteiden selventäminen. Yleistä keskustelua, mitä markkinointi ylipäätään on.

2. Markkinointi johtamistoimintona, 1946-1955

  • Markkinointitoimintojen kehittäminen ja tehostaminen. Erityisesti kiinnitettiin huomiota markkinointiprosessien johtamiseen ja markkinatutkimukseen.

3. Markkinointi kvantitatiivisena tieteenä, 1956-1965

  • Modernin markkinoinnin aikakausi alkoi, sillä alkoi suuntaus kohti jäsentyneempää markkinoinnin teoriaa sekä analyyttistä markkinointi ajattelua. Esiteltiin ensimmäistä kertaa markkinasegmentti ja markkinointimix.

4. Markkinointi käyttäytymistieteenä, 1966-1975

  • Kilpailun kiristyessä asiakkaat alkoivat vaatia laatua ja monipuolisempaa tuotevalikoimaa, mutta myös heidän tarpeensa erilaistuivat. Yrityksissä alettiin ymmärtää, että on tiedettävä mitä asiakkaat haluavat. –> segmentointi ja markkinatutkimukset. Syntyi ostajan markkinat.

5. Markkinointi päätöksenteon osana, 1976-1985

  • Keskityttiin voimakkaasti markkinoinnin suunnitteluun ja strategiaan sekä pyrittiin mallintamaan erilaisia teoreettisia malleja.

6. Markkinointi integroivana tieteenä, 1986-1995

  • Ymmärrettiin, että ei ole olemassa vain yhtä ja oikeaa tapaa tehdä markkinointia vaan se on sovellettava kuhunkin ympäristöön sopivaksi. 

– Markkinoiden kypsyessä alkoivat tuotteet muistuttaa yhä enemmän toisiaan ja yritysten olikin keksittävä jotain lisäarvoa ydintuotteilleen. Palvelut nähtiin tällaisina lisäarvon luojina. Näin palvelujen markkinointi alkoi kehittyä . (Vargo ja Lusch, 2004)

– Markkinoinnin roolin kehitys yrityksen toimintona:

  1.  Tuotantosuuntaisuus. Lähes rajanton kysyntä, sillä tuotteista oli pulaa. Tämän ajattelutavan mukaan tuotetta ei tarvinnut kehittää tai markkinoida
  2. Tuotesuuntaisuus. Kilpailun kiristyessä kiinnitettiin enemmän huomiota tuotteiden laatuun ja tuotekehitykseen.
  3. Myyntisuuntaisuus. Tuotevaihtoehtojen kirjon kasvaessa yritysten täytyi alkaa aktiivisesti ja aggressiivisesti myydä valmistamiaan tuotteita, sillä kysynnän laantuminen johti varastojen kasvuun. 
  4. Kysyntäsuuntaisuus. Vaikka yhä laajasti sovellettiin massamarkkinoinnin periaatetta, alkoi 1970-luvulta eteenpäin ostajan markkinat. McCarthy lanseerasi 4P-mallin.
  5. Asiakassuuntaisuus. Asiakkaisen erilaisuus tunnistettiin ja huomioitiin. Kilpailuetua haettiin erilaistamisen avulla. Markkinointi integroitiin osaksi yrityksen strategista toimintaa.
  6. Suhdesuuntaisuus. 1990-luvulta alkaen alettiin kiinnittää huomiota asiakassuhteiden hoitamiseen ja asiakkuuksien hallintaan.

– Suhdemarkkinoinnin lisäksi viime vuosina on korostunut eettinen ja kestävä markkinointi.

tyo-ja-raha opiskelu
Kommentointi suljettu väliaikaisesti.