1.6 Johtamis- ja markkinointiajattelu ovat kulkeneet pitkän matkan

– Johtamis- ja markkinointinäkemykset ovat muuttuneet ainakin seuraavilla tavoilla viimeisen vuosisadan aikana:

  1. Organisaation sisältä tapahtuva tarkastelu on korvautunut ympäristön ja organisaation välisellä tarkastelulla.
  2. Objektiiviset seikat, kuten organisaatiorakenne, ovat saaneet rinnalleen subjektiiviset seikat, kuten kulttuurin.
  3. Johtakeskeisen näkökulman on korvannut koko organisaation toiminnan tarkastelu. Tuotanto- ja tuotekeskeisyys on korvautunut asiakasnäkökulmalla.
  4. Kielillä, mielikuvilla ja merkityksillä on entistä suurempi merkitys.
  5. Eksaktin selittämisen sijaan keskitytään erilaisiin näkökulmiin ja merkitysrakenteisiin.
  6. Eettisesti ja sosiaalisesti kestävällä toiminnalla on entistä suurempi merkitys.
  7. Markkinoinnilla on entistä suurempi rooli organisaatiossa.

tyo-ja-raha opiskelu