1.6 Johtamis- ja markkinointiajattelu ovat kulkeneet pitkän matkan
– Johtamis- ja markkinointinäkemykset ovat muuttuneet ainakin seuraavilla tavoilla viimeisen vuosisadan aikana:
- Organisaation sisältä tapahtuva tarkastelu on korvautunut ympäristön ja organisaation välisellä tarkastelulla.
- Objektiiviset seikat, kuten organisaatiorakenne, ovat saaneet rinnalleen subjektiiviset seikat, kuten kulttuurin.
- Johtakeskeisen näkökulman on korvannut koko organisaation toiminnan tarkastelu. Tuotanto- ja tuotekeskeisyys on korvautunut asiakasnäkökulmalla.
- Kielillä, mielikuvilla ja merkityksillä on entistä suurempi merkitys.
- Eksaktin selittämisen sijaan keskitytään erilaisiin näkökulmiin ja merkitysrakenteisiin.
- Eettisesti ja sosiaalisesti kestävällä toiminnalla on entistä suurempi merkitys.
- Markkinoinnilla on entistä suurempi rooli organisaatiossa.