2.1 Kansainvälistyneet markkinat
– Kiristyvään kilpailuun tuovat lisähaastetta globalisaation nopea eteneminen ja kansainvälistymisen tuomat haasteet, esim. kansainvälisten kilpailijoiden läsnäolo kotimaisilla markkinoilla.
– Skaala- tai mittakaavaedulla tarkoitetaan tuotannon volyymin lisäämisellä saavutettua keskimääräisten kustannusten laskua. Puhutaan suurtuotannon kilpailuedusta, sillä matalammat kustannukset mahdollistavat edullisemman tuotteen.
– Esim. useimmiten Suomen markkinoilla toimivat kansainväliset yritykset ovat monikansallisia toimijoita ja pystyvät hyödyntämään skaalaetuja samalla kun niiden menestyminen ei ole riippuvainen vain yhdestä markkina-alueesta. Tämä pakottaa kotimaiset yrityksen mukaan hintakilpailuun. Osittain tämän vuoksi verkostoituminen on lisääntynyt.
– Myös kilpailuajattelun ja konseptien laajentaminen on vastaus kovenevaan kilpailuun, esim. kaupan alalla tuoteajattelusta on siirrytty palveluiden alueelle.
– Myös tarjonnan kohdentaminen tietylle segmentille voi olla yrityksen kansainvälistymisstrategia.
– Yritykset voivat hyödyntää myös muita operaatiomuotoja kansainvälistymisessä. Tällaisia ovat mm. lisensiointi, franchising ja erilaiset allianssit sekä tytäryhtiöoperaatiot, jossa yritys perustaa pysyvän toimipisteen ulkomaille ostamalla jonkin paikallisen yrityksen osaksi emoyhtiötä. Tytäryhtiö toimii valitun kohdemarkkinan lainsäädännön alaisuudessa, mutta nojaa emoyhtiön strategiaan.
- greenfield-sijoitus, jolloin toimipiste rakennetaan alusta saakka kohdemaahan
- joint venture-operaatio eli yhteisyritys, jolloin tytäryhtiö toimii yhdessä valittujen partnereiden kanssa.