3.10 Hinnoittelu

– Tuotteen hinnoittelu on yritykselle tärkeää, sillä hinta vaikuttaa suoraan tuotteen kysyntään ja näin ollen tuottoihin.

Kysynnän hintajousto (price elasticity) kuvaa kysynnän muutosta, kun tuotteen hintaa muutetaan. Mikäli hinnan muutos vaikuttaa merkittävästi tuotteen kysyntää, sanotaan kysynnän olevan joustavaa. Mikäli hinnan muutos ei vaikuta tuotteen kysyntään, on kysyntä joustamatonta.

hintajousto.gif

—> Yrityksen on kyettävä arvioimaan hintajousto, jotta tuotteelle voidaan asettaa sopiva hinta. Hinta jousto riippuu kilpailutilanteesta ja tuotteen tärkeydestä asiakkaille.

– Usein tuotteen hinta määräytyy markkinoiden mukaan. Tällöin yrityksen pitää sopeuttaa omat kustannukset markkinahintaan. Tähän tilanteeseen tarvitaan tavoitekustannuslaskentaa.

– Tuotteen hinnoittelussa voidaan käyttää:

1. Voittolisä- eli omakustannushinnoittelu 

– Omakustannushinnoittelussa tuotteen myyntihinta perustuu sen kokonaiskustannuksiin (omakustannusarvo, OKA) ja tähän lisättävään katteeseen. Näin varmistetaan, että hinta kattaa kustannukset ja tuottaa vielä voittoa.

– Omakustannusarvon alle tuotetta ei myydä edes lyhytaikaisesti.

-Kaava on seuraavanlainen: 

omakustannushinnoittelu.gif

2. Katetuottohinnoittelu

– Katetuottohinnoittelun ideana on, että hinta kattaa vähintään muuttuvat yksikkökustannukset ja luo samalla katetta kiinteille kustannuksille. Minihintana pidetään tuotteen muuttuvia yksikkökustannuksia.

katetuottohinnoittelu.gif

—> Koska kiinteille kustannuksille ei lasketa tarkkaa arviota, tulee ne huomioida ”katteen sisälle” laskettuna.

3. Pääoman tuottoprosenttiin perustuva hinnoittelu

– Laskentatapa on samanlainen, kuin omakustannushinnoittelussa. Tässä menetelmässä tuotteen tavoitteeksi asetettu voittolisä (eli katteen suuruus) saadaan pääomaan sidotusta tuottoprosentista (esim. 8% tuotto sidotulle pääomalle). 

tuottoprosenttihinnoittelu.gif

– Tämän menetelmän käyttö edellyttää, että yksittäisen tuotteen sitoma pääoma tulee pystyä eriyttämään muusta yrityksen pääomasta, joilloin tuote tavallaan muodostaa oman kannattavuusyksikkönsä ja hinnoittelu tapahtuu oikein.

 

—> Vaikeaksi kaikissa hinnotelumenetelmissä tekee yksikkökustannusten täsmällinen arviointi. Nimittäin yksikkökustannus riippuu usein tuotantomäärästä, joka taas perustuu kysyntään. Kysyntä puolestaan riippuu tuotteen hinnasta, joten hinnoittelulaskelmassa käytettävää yksikkökustannusta ei voida tietää ennen kuin hinta on selvitetty. Tämä johtaa hinnoittelussa noidankehään.

Työ ja raha Opiskelu