4. Yrityksen kilpailukeinot
– Perinteiset markkinoinnin kilpailukeinot ovat tuote (Product), hinta (Price), jakelu (Place) ja markkinointiviestintä (Promotion).
–> Muodostavat laajasti käytetyn 4P-mallin, josta käytetään myös nimitystä markkinointimix.
- Perustuu ajatukseen transaktiomarkkinoinnista, joka korostaa pitkäkestoisten suhteiden sijaan yksittäisiä myyntitapahtumia.
– Booms ja Bitner (1981) esittivät perinteiseen 4P-malliin kolme P:tä lisää: ihmiset (People), prosessi (Process) ja fyysinen todiste (Physical evidence).
- Palvelut käänsivät katseet yhä enemmän ihmiseen, koska palvelu tuotetaan yhteistyössä asiakkaan kanssa. Ihmisten toiminta vaikuttaa niin palvelun laatuun kuin tuottavuuteen.
- Prosessilla viitataan, että palvelu koostuu eri vaiheista, joista osa voi tapahtua asiakkaalle näkymättömissä.
- Fyysinen todiste puolestaan viittaa esim. palvelujen tuottamiseen tarvittaviin tiloihin, infasrtuktuuriin ja oheistuotteisiin.
– Siirryttäessä massamarkkinoinninista kohti kohdistetumpaa niche-markkinointia alkoi asiakkaiden rooli korostua. Tämän vuoksi Schultz, Tannebaum ja Lauterborn (1993) esittelivät 4C-tyypittelyn korvaamaan 4P-mallin tai ainakin täydentämään sitä.
- Tuote korvataan asiakkaan kokemalla arvolla (Consumer value).
- Hinta korvataan asiakkaalle koituvilla kustannuksilla (Cost to the customer).
- Jakelu korvataan helppoudella (Convenience).
- Markkinointiviestintä korvataan kommunikaatiolla (Communication)
Kommentointi suljettu väliaikaisesti.