7.3 Huomio asioista ihmisiin – uudenlainen johtamisote

– Osaamisen ja innovaatioiden yhteiskunnassa tärkein organisaatioiden voimavara on ihmisissä. Sksi johtamisen tulisi keskittyä asioiden johtamisen (management) sijaan ihmisten johtamiseen (leadership). —> ts. johdon olisi keskityttävä ihmisten innon, energian ja jaksamisen kehittämiseen.

– Ihmisten johtamisella on pitkät juuret.  Ne ulottuvat aina Lewinin 1930-luvulla suorittamiin klassisiin johtamiskokeisiin, joissa tutkittiin autoritaarisen ja demokraattisen johtamistavan eroja. Warren Bennis puolestaan on ollut yksi merkittävimpiä ihmisten johtamisen puolestapuhujia 1970-luvulta alkaen.

– Ihmisten johtaminen eroaa selkeästi asioiden johtamisesta; asioiden johtaminen on suorittamista ja toimeenpanemista, ihmisten johtaminen on vaikuttamista. Se voidaankin nähdä esimiehen ja alaisen (alaisten) välisenä suhteena.

– Ihmisten johtaminen toteutuu Bennisin ja Nanusin (1985) mukaan neljän taidon kautta:

  1. visiointitaito
  2. kommunikointitaito
  3. taito rakentaa luottamus
  4. taito kehittyä myönteisen minäkuvan kehittämisen avulla.

​- Ihmisten johtaminen antaa toiminnalle merkityksen, ja samalla se antaa ihmisille voimaa, josta käytetään termiä empowerment (voimaantuminen). Tällä tarkoitetaan ihmisten kykyjen, mahdollisuuksien ja vaikutusvallan lisääntymistä.

—> Useat tutkimukset osoittavatkin, että vaikuttamismahdollisuus sekä työntekijöiden kohteleminen aktiivisina toimijoina ovat suoraan sidoksissa yksilöiden motivaatioon ja sitoutumiseen ja sitä kautta organisaation tehokkuuteen.

– Vakiintuneet ajatusmallit kuitenkin muuttuvat hitaasti ja monilla työpaikoilla sovelletaan edelleen tiukkaa, ohjeistavaa kontrollia, jonka myötä henkilöstö kokee, että se ei pysty hyödyntämään osaamistaan täysimääräisesti.

– Kontrollilla voidaan kuitenkin nähdä olevan haittojen lisäksi myös hyötyjä (Kuittinen 2007). Seuraavan listattuna kontrollin plussat ja miinukset:

+ Kontrollia tarvitaan työn organisoinnissa ja asioiden johtamisessa, sillä sen avulla organisaatio kykenee toimimaan asettamiensa tavoitteiden suuntaan.

+ Lähtökohtaisesti kaikilla organisaatioilla on jo lain suoma oikeus – ja velvoitekin – kontrolloida henkilöstöään. Johto voi pyrkiä esim. takaamaan tasapuolisen työtaakan jakautumisen tai vaikuttamaan alisuoriutumiseen.

Kontrollijärjestelmiin sisäänrakennetut sanktiot voivat aiheuttaa työntekijöissä epävarmuutta ja pelkoa.

Itsenäisyyttä edellyttävän työn tekeminen tiukan ohjauksen alaisuudessa voi olla henkisesti kuormittavaa.

Liika kontrollointi, erityisesti perusteettomana, vaikuttaa luottamukseen organisaatiossa ja ruokkii turhaa epäluuloa ja epävarmuutta ja näin heikentää ilmapiiriä.

Voimakas kontrolli voi synnyttää pelon ja uhan tunteita, jotka johtavat oppimisen, yhteistyön ja avoimen tiedonvaihdon kuihtumiseen työntekijän ja esimiehen ja työtovereiden välillä. Tästä seuraa yksilöiden ja lopulta koko organisaation lamaantuminen.

tyo-ja-raha opiskelu