4. Yrityksen kilpailukeinot

– Perinteiset markkinoinnin kilpailukeinot ovat tuote (Product), hinta (Price), jakelu (Place) ja markkinointiviestintä (Promotion).

–> Muodostavat laajasti käytetyn 4P-mallin, josta käytetään myös nimitystä markkinointimix.

  • Perustuu ajatukseen transaktiomarkkinoinnista, joka korostaa pitkäkestoisten suhteiden sijaan yksittäisiä myyntitapahtumia.

– Booms ja Bitner (1981) esittivät perinteiseen 4P-malliin kolme P:tä lisää: ihmiset (People), prosessi (Process) ja fyysinen todiste (Physical evidence).

  • Palvelut käänsivät katseet yhä enemmän ihmiseen, koska palvelu tuotetaan yhteistyössä asiakkaan kanssa. Ihmisten toiminta vaikuttaa niin palvelun laatuun kuin tuottavuuteen.
  • Prosessilla viitataan, että palvelu koostuu eri vaiheista, joista osa voi tapahtua asiakkaalle näkymättömissä.
  • Fyysinen todiste puolestaan viittaa esim. palvelujen tuottamiseen tarvittaviin tiloihin, infasrtuktuuriin ja oheistuotteisiin.

– Siirryttäessä massamarkkinoinninista kohti kohdistetumpaa niche-markkinointia alkoi asiakkaiden rooli korostua. Tämän vuoksi Schultz, Tannebaum ja Lauterborn (1993) esittelivät 4C-tyypittelyn korvaamaan 4P-mallin tai ainakin täydentämään sitä.

  • Tuote korvataan asiakkaan kokemalla arvolla (Consumer value).
  • Hinta korvataan asiakkaalle koituvilla kustannuksilla (Cost to the customer).
  • Jakelu korvataan helppoudella (Convenience).
  • Markkinointiviestintä korvataan kommunikaatiolla (Communication)

tyo-ja-raha opiskelu
Kommentointi suljettu väliaikaisesti.