7.2 Aineeton pääoma ja sen johtaminen
– Yhä useammalla alalla tuottavinta pääomaa ovat asiantuntijuus ja tieto sekä näiden jalostaminen ja johtaminen. Henkilöstöriittävyyden lisäksi johtamisen tehtävänä onkin varmistaa, että organisaatiossa on oikeanlaisia osaajia oikeilla paikoilla.
– Aineeton pääoma käsitteenä voidaan jäsentää monista näkökulmista. Choongin (2008) mukaan sillä viitataan ei-rahalliseen pääomaan, joka ei ole konkreettista, mutta jolla on arvoa ja joka tuottaa tulevaisuuden voittoja. Edvinsson ja Sullivan (1996) toteavat aineettoman pääoman olevan tietoa, joka on mahdollista muuttaa arvoksi.
– Jokseenkin vakiintunut jäsennystapa on tarkastella aineetonta pääomaa jakamalla se seuraavasti:
- Inhimmilliseen pääomaan, joka voidaan määrittää yksilöiden hallussa olevaksi aineettomaksi pääomaksi. Se ilmenee mm. henkilökohtaisten ominaisuuksien, osaamisen ja kokemuksen kautta. —> Ei kuitenkaan viittaa ainoastaan yksilön pääomaan. Useat siihen liittyvät elementit (esim. osaaminen, tietotaito) voivat olla yksilön mutta myös organisaation inhimmillistä pääomaan. Organisaatiokontekstissa tämä voidaan siis jakaa vielä yksilölliseen ja yhteisölliseen inhimmilliseen pääomaan.
- Organisaation suhdepääoma sisältää organisaation ulkoisia sidosryhmiä ja verkostoja, ja se rakentuu erilaisista kontakti- ja yhteistyösuhteista. Ajatellaan, että organisaatioiden toiminta ja menestyminen ovat riippuvaisia suhteista, joita ne pystyvät ympäristöönsä solmimaan. —> Näiden suhteiden ja niihin varastoituneen tiedon kautta yritys saa arvoa itselleen. Suhdepääomaan kuuluu esim. brändi, imago ja maine, sillä mielikuvat auttavat yrityksiä erottautumaan toisistaan, ja samalla niitä voidaan hyödyntää suhteiden luomisessa ja vahvistamisessa.
- Rakennepääomaan kuuluvat mm. organisaation toimintaan liittyvät rakenteet, järjestelmät ja prosessit sekä toimintatavat ja toiminnan ”henki”. Rakennepääomalla viitataankin sellaisiin rakenteisiin/ympäristöihin, joiden avulla yksilöihin ja järjestelmiin varastoitunutta tietoa ja osaamista saadaan organisaation yhteiseen käyttöön. —> luo puitteet muiden aineettoman pääoman osa-alueiden mahdollisimman tehokkaalle hyödyntämiselle.
– Aineettoman varallisuuden tuottama kilpailuetu piilee siinä, että sitä ei voi jäljitellä. Aineeton pääoma, kuten motivoitunut henkilökunta, luottamukseen perustuvat asiakassuhteet ja positiivinen ilmapiiri voivat kyllä olla aistittavissa, mutta eivät kopioitavissa. Juuri nämä ovatkin niitä keskeisimpiä organisaation menestystä selittäviä tekijöitä.
– Aineetonta pääomaa on myös pyrittävä johtamaan. Keskeisiksi johtamisen teemoiksi nousevat ihmisten työhyvinvoinnin ja työmotivaation sekä yhteistyön ja ilmapiirin kehittäminen. Myös osaamisen johtaminen ja kehittäminen ovat keskeisessä asemassa. —> Aineeton pääoma asettaa kuitenkin haasteita johtamiselle, sillä se on näkymätöntä, vaikeasti määriteltävää ja vaikeasti konkretisoitavaa.
– Aineettomuudesta johtuen myös kysymykset omistuksesta, ostamisesta ja myymisestä ovat hankalia.
– Inhimmillisistä resursseita syntyvä kilpailuetu ei ole johdettavissa vain resurssien paremmuudesta, vaan myös resurssien hyödyntämistä edellyttävien ja mahdollistavien reunaehtojen toimivuudesta.