4. Yrityksen kilpailukeinot

– Perinteiset markkinoinnin kilpailukeinot ovat tuote (Product), hinta (Price), jakelu (Place) ja markkinointiviestintä (Promotion).

–> Muodostavat laajasti käytetyn 4P-mallin, josta käytetään myös nimitystä markkinointimix.

  • Perustuu ajatukseen transaktiomarkkinoinnista, joka korostaa pitkäkestoisten suhteiden sijaan yksittäisiä myyntitapahtumia.

– Booms ja Bitner (1981) esittivät perinteiseen 4P-malliin kolme P:tä lisää: ihmiset (People), prosessi (Process) ja fyysinen todiste (Physical evidence).

  • Palvelut käänsivät katseet yhä enemmän ihmiseen, koska palvelu tuotetaan yhteistyössä asiakkaan kanssa. Ihmisten toiminta vaikuttaa niin palvelun laatuun kuin tuottavuuteen.
  • Prosessilla viitataan, että palvelu koostuu eri vaiheista, joista osa voi tapahtua asiakkaalle näkymättömissä.
  • Fyysinen todiste puolestaan viittaa esim. palvelujen tuottamiseen tarvittaviin tiloihin, infasrtuktuuriin ja oheistuotteisiin.

– Siirryttäessä massamarkkinoinninista kohti kohdistetumpaa niche-markkinointia alkoi asiakkaiden rooli korostua. Tämän vuoksi Schultz, Tannebaum ja Lauterborn (1993) esittelivät 4C-tyypittelyn korvaamaan 4P-mallin tai ainakin täydentämään sitä.

  • Tuote korvataan asiakkaan kokemalla arvolla (Consumer value).
  • Hinta korvataan asiakkaalle koituvilla kustannuksilla (Cost to the customer).
  • Jakelu korvataan helppoudella (Convenience).
  • Markkinointiviestintä korvataan kommunikaatiolla (Communication)
tyo-ja-raha opiskelu

3.4 Muutoksen johtaminen

– Muutoksen johtaminen sai alkunsa 1940-luvulla Lewinin tekemistä kokeista, joiden yhteydessä hän puolivahingossa keksi palautekeskustelut. 

–> Palautteen käyttö tulikin organisaation kehittämistoiminnan keskeiseksi menetelmäksi 1950-luvulta alkaen. Samalla syntyivät havainnot siitä, että organisaation menestyksekäs kehittäminen perustui luottamuksen, avoimuuden, lisääntyvän itsetietoisuuden ja sisäisen muutoksen varaan.

– Alkuvaiheessa yrityksen kehittämisessä pyrittiin saamaan ihmiset/ryhmät tiedostamaan omat psykodynaamiset (alitajuiset) tilansa. Tätä varten kehitettiin erityisiä laboratoriokoulutuksen menetelmiä, joita kutsuttiin T-ryhmiksi (Training group). Menetelmä kuitenkin jäi 1960-luvulla, jolloin huomio kääntyi organisaation sisällä tapahtuvaan kehittämiseen. Organisaation kehittämisestä tuli johdon kehittämisen väline. Lisäksi painopiste organisaation kehittämisessä siirtyi koko organisaatiolle soveltuvien muutosprosessien suunnitteluun ja toteuttamiseen.

– Toinen organisaation kehittämisen syntyyn ja muotoutumiseen liittyvä ajatuskulku kytkeytyy kysely-palaute-menetelmän kehittymiseen. Menetelmän huomasivat alunperin Mann ja Likert 1940-luvulla. Organisaation kehittämisessä pyrittiin saamaan ihmiset osallistumaan toiminnan kehittämiseen ja ongelmanratkaisu-prosessiin. Palautteenannon tärkeys oli siinä, että jokainen sai paremman mielikuvan omasta toiminnasta ja sen vaikutuksista muihin. Näin yksilön itsetuntemus kehittyi.

– Organisaation kehittämisestä syntyi useita koulukuntia, jotka käyttivät omia menetelmiään. Esim.

  • 1980-luvun puolivälissä syntyi organisaation muunnos (Organization Transformation). Se korosti kulttuurin erilaisten kerrostumien olemassaoloa ja vaiheesta toiseen tapahtuvaa hyppäyksellistä siirtymistä.
  • Organisaation kehittämistä lähellä on myös ns. toimintatutkimus, jonka juuret liitetään Kurt Lewiniin. Tässä työntekijät (toimijat) ja tutkijat yhdessä kehittävät ja tutkivat omaa työtään spiraalimaisena muotona, kuin yhdessä etenevät tutkimusmatkailijat. Reflektiivisyys on sitä, että työtään tekevä ihminen kääntyy pois työskentelyn kohteena olevien objektiivien eli kohteiden tarkastelusta pohtimaan kokemuksiaan.

– Muutoksen johtamisessa käytännön haasteet ovat samat kuin strategian toteuttamisessa kuvaillut haasteet. Olennaista onkin ymmärtää eri lähestymistapojen vahvuuksia ja heikkouksia sekä tilanteita, joihin kukin lähestymistapa parhaiten soveltuu.

– Melko vakiintunut tapa luokitella organsaatiomuutoksia on tarkastella niitä suunnitellun ja toteutuvan muutksen näkökulmista.

  • Suunniteltu muutos on perinteinen tapa jäsentää muutosta. Muutos nähdään alusta loppuun johdon kontrolloimana ja prosessin ajatellaan etenevän rationaalisesti ja lineaarisesti. Muutos nähdään häiriötilana ja organisaation luonnollisen tilan ajatellaan olevan vakaa.
  • Toteutuvan muutoksen näkemyksen mukaan muutos saa alkunsa ja voimansa arjen toiminnasta eikä muutoksen etenemistä pystytä varsinaisesti kontrolloimaan. Muutos on elävä sopeutumis- ja oppimisprosessi, jossa tulkinnoilla, asenteilla ja tunteilla on paikkansa. Näkökulma on syntynyt tietoisesti aloitetun ja suunnitellun muutoksen kritiikin seurauksena.

– Johdon on toimittava muutoksen mahdollistajana, innostajana sekä myönteisen organisaatioilmapiirin rakentajana. On kuitenkin muistettava, että johto itsekin on muutoksen kohde. Lisäksi jokainen organisaation jäsen osallistuu muutoksen johtamiseen asioiden tulkitsijana ja toteuttajana.

– Strategisen johtamisen ja muutoksen johtamisen saumattoman yhteispelin pulmana on lähtökohtaisesti erilaisuus. Strategioinnin nähdään olevan ylimmän johdon toimintaa, missä strategia on toteutettu ylhäältä alaspäin valuttaen. Kuitenkin onnistuneet muutosprosessit ovat aina olleet sellaisia, joissa muutoksen kohteena olevat ihmiset ovat pyrkineet itse ratkaisemaan ympäristössä esiintyvät ongelmat.

tyo-ja-raha opiskelu