2.2 Liiketoiminnan reunaehdot
– Yrityksien toiminnan suunnittelu, strategioiden valinta ja kilpailuedun ylläpitäminen edellyttävät jatkuvaa liiketoimintaympäristön seuraamista.
– Tekijöitä, joihin yritys ei pysty omien strategioidensa avulla vaikuttamaan, ovat liiketoiminnan reunaehtoja. Ne osaltaan rajoittavat mutta luovat myös mahdollisuuksia. Näitä ovat mm. taloudelliset, poliittiset, demografiset ja kulttuuriset tekijät sekä ympäristötekijät.
– Seuraavassa listataan joitain merkittäviä tekijöitä Suomen näkökulmasta, jotka omalta osaltaan ovat vaikuttaneet suomalaisen ajankuvan ja liiketoimintaympäristön muuttumiseen:
- Talvi- ja jatkosotaa seurannut jälleenrakentaminen. Suomen tuli nopeasti kehittää monia teollisuudenalojaan maksettavien sotakorvausten vuoksi.
- Kaupungistuminen. Omavaraisuuden vähetessä syntyi kysyntä uudenlaisille tuotteille ja palveluille.
- Naisten siirtyminen työelämään. Naisten ja miesten asemat tasa-arvoistuivat ja perheen tulojen kasvaessa rahaa oli käytettävissä myös muuhun kuin vain perustarpeiden tyydyttämiseen.
- Koulutustason nousu, työntekijöiden muuttuminen ja tutkimustiedon lisääntyminen. Voimaan tullut yleinen oppivelvollisuus 1920-luvulla. Koulutus muokkasi työntekijöiden ajatusmaailmaa, asenteita ja odotuksia työelämää kohtaan.
- Parantunut taloudellinen tilanne.
- Teknologioiden, informaatiosysteemien ja median kehittyminen. Internetin myötä on syntynyt uusia liiketoimintamalleja.
- Kehittynyt logistiikka. Muuttunut yksittäisistä toiminnoista eri toimintoja integroivaksi yleiseksi kokonaistoimitusketjujen hallinnaksi.
- Kansainvälistyminen, globalisaatio ja integraatiokehitys. Maapallo ”kutistunut” parantuneiden liikenneyhteyksien sekä teknologian ja informaatiojärjestelmien kehityksen myötä.
- Palvelusektorin kasvu ja asiantuntijatyön lisääntyminen. Esim. koulutustason nousu ja teknologian kehitys ovat luoneet perustaa aivan uudenlaisille asiantuntijapalveluille.