2. Yksilö organisaatiossa

2.1 Persoonallisuus

Persoonallisuus on ihmisen suhteellisen pysyviä psykologisia ominaisuuksia, jotka erottavat hänet muista ihmisistä ja ennustavat hänelle tyypillistä käyttäytymistä. (Mullins 2002)

– Keskeiset tekijät persoonallisuudessa ovat:

  1. Pysyvyys ja yksilöllisyys
  2. Käyttäytymisen ennustaminen

​- Persoonallisuuteen vaikuttavat tekijät:

  • Perimä, myös epäsuora vaikutus (esim. ruumiin rakenne voi vaikuttaa siihen miten toiset ihmiset näkevät henkilön)
  • Sosiaaliset tekijät, ihmisen persoonallisuuteen vaikuttaa soisiaalinen vuorovaikutus muiden ihmisten kanssa.
  • Kulttuuriset tekijät viittaa laajempaan ympäristöön (organisaatio, alue, kansallisuus). Esim. uskomukset, arvot, motiivit ja toimintatavat, jotka yhdistävät yhteisössä eläviä.
  • Tilannetekijät, kuten läheisen henkilön kuolema tai lapsen syntymä, Milgramin sähköshokkitutkimus

– Persoonallisuuden muodostumista kuvaa kaksi pääteoriaa:

  1. Nomoteettiset persoonallisuusteoriat
  2. Idiografiset persoonallisuusteoriat

1. Nomoteettiset persoonallisuusteoriat

– Nomoteettisissa teorioissa on positivistinen tausta ja niissä etsitään persoonallisuuden ominaisuuksia, jotka ovat yleisiä kaikille ihmisille.

– Oletuksena on, että persoonallisuus määräytyy ensisijaisesti perimän ja biologian perusteella ja, että persoonallisuus ei juurikaan muutu.

– Persoonallisuutta kuvaillaan yksilön piirteiden, piirteiden joukon tai persoonallisuustyypin mukaan.

– Kritiikki: liiallinen yksinkertaistaminen. Taipumus tarkastella persoonallisuutta irrallaan yhteiskunnasta ja sosiaalisista yhteyksistä.

– Tunnettuja teorioita ovat esim.

  • Cattelin persoonallisuusteoria

Persoonallisuus voidaan kuvata moniulotteisesti piirtämällä ihmisestä persoonallisuuden tekijöiden perusteella profiili (16 persoonallisuuden piirrettä, s.46). Hänen mukaansa piirteet selittivät yksilön käyttäytymistä eri tilanteissa ja niiden avulla voitiin ennustaa soveltuvuutta työtehtäviin. Cattell oletti piirteiden olevan pysyviä, joten hänen ihmiskäsityksensä oli staattinen ja mekaaninen.

  • Eysenckin persoonallisuusteoria

Teorian mukaan on olemassa kaksi keskeistä persoonallisuuden peruspiirrettä. Nämä peruspiirteet ovat 1) ekstrovertti (ulospäinsuuntautunut) – introvertti (sisäänpäinsuuntautunut) sekä 1) neuroottisuusvakaus. Teoria on yksikertaistus, mutta sitä on sovellettu paljon esim. työkäyttäytymisen ennustamiseen.

  • Big Five-persoonallisuusteoria

Teorian mukaan on olemassa viisi persoonallisuuden peruspiirrettä, joihin kaikki inhimmilleset piirteet on palautettavissa: 1) ekstrovertti 2) mukautuvuus 3) tunnollisuus 4) tunne-elämän tasapainoisuus 5) avoimuus. Teorian pohjalta on esitetty, että tunnollisuuden ja luotettavuuden piirre olisi monissa ammateissa melko tarkka hyvän työkäyttäytymisen selittäjä. On myös väitetty, että ekstrovertti ennustaisi menestymistä johtotehtävissä.

2. Idiografiset persoonallisuusteoriat

– Idiografinen lähestymistapa keskittyy tutkimaan syvällisesti ainulaatuisen yksilön monimutkaisuutta ja rikkautta. Persoonallisuutta kuvaillaan yksilön oman ymmärryksen ja tulkinnan mukaan.

– Lähestymistapa olettaa, että persoonallisuus on muodostunut sosiaalisen ja kulttuuriympäristön vaikutuksesta. Lisäksi oletetaan, että yksilön persoonallisuus on mukautuva ja avoin muuttumaan kokemuksen myötä (dynaaminen).

–  Tunnettuja teorioita ovat esim.

  • Rogers ja minän kaksi puolta

Teoria esittää, että persoonallisuus on sidoksissa ihmissuhteisiin. Hän painottaa psyykkisen kasvun ja kehittymisen tärkeyttä. Persoonallisuus ei ole vakaa eikä stabiilli, vaan se muotoutuu ja kehittyy ajan myötä. Kehityksessä olennaista on ihmisen tietoisuus omista tunteistaan. Rogers näkee minäkäsityksessä olevan kaksi puolta 1) Henkilökohtainen minä: miten näen itseni? 2) Sosiaalinen minä: millainen olen muiden näkökulmasta.

  • Mead ja persoonallisuuden kaksi osaa

Meadin mukaan persoonallisuudessa on kaksi osaa: 1) sosiaalinen minä, joka sisältää yhteisön normit, arvojen oppimisen ja sisäistämisen sekä 2) yksilöllinen minä, joka sisältää ihmisen tietoisen ja impulsiivisen ulottuvuuden.​ 

—> Sekä Meadin että Rogersin teorioiden taustalla on humanistinen ihmiskäsitys, jonka mukaan ihmisen tavoitteena on kasvaa täyteen kyvykkyyteensä ja mahdollisuuksien toteuttamiseen.

  • Psykodynaaminen persoonallisuuskäsitys

Kyseessä on monien teorioiden muodostama kokonaisuus (Freudin teoria vain yksi niistä). Psykodynaamisen persoonallisuuskäsityksen pääoletukset ovat:

  1. Ihmisen käyttäytyminen on psykologisesti määrittynyttä.
  2. Ihmisen persoonallisuudessa olevalla tiedostamattomalla osalla on tärkeä rooli käyttäytymisessä.
  3. Käyttäytyminen on tavoitteisiin suuntautuvaa.
  4. Ihminen on kehittyvä olento.

​- Sigmund Freudin teoriassa persoonallisuuden rakenteessa on kolme osaa, jotka kehittyvät syntymästä lähtien ja vaikuttavat ihmisen käyttäytymiseen.

  1. id (se) = Syvin psyyken osa jo syntyhetkellä. Ei-järkiperäinen, impulsiivinen, vietteihin perustuva. Toimintaa ylläpitää halu mielihyvän sävyisiin kokemuksiin riippumatta tekojen seurauksista (ei tunne moraalia).
  2. ego (minä) = Kehittyy syntymän jälkeen, kun ympäristöstä tuleva sosiaalinen paine on ristiriitainen id:n kanssa. Tasapainottaa id:n alueelta tulevia viettejä ja haluja, pitää persoonallisuuden koossa. 
  3. superego (yliminä) = Opitut arvot ja kulttuuriset vaatimukset. Jakaantuu minäihanteeseen, joka kertoo millainen käyttäytyminen on hyväksyttävää ja omatuntoon, joka auttaa tunnistamaan ei-sallitun käytöksen.

—> Aikuisen ihmisen persoonallisuus rakentuu id:n egon ja superegon välisen dynamiikan ja konfliktien kautta.

– Organisaatiokäyttäytymisen alueella Fredin ajattelutapa nostaa esille näkemyksen, jonka mukaan persoonaltaan terve aikuinen kykeneen sovittamaan id:n ja superegon väliset ristiriidat rakentavasti työyhteisön vaatimusten kanssa. Mikäli ihminen kuitenkin kokee ristiriidat liian suurina, hän reagoi seuraavien tiedostamattomalla tasolla toimivien puolustus- eli defenssimekanismien avulla.

  1. Regressio (taantuminen lapsuuden käyttäytymismalleihin)
  2. Fiksaatio (joustamaton asennoituminen ja käyttäytyminen)
  3. Projektio (tunteiden ja motiivien siirtäminen/heijastaminen toisiin ihmisiin)
  4. Repressio (ongelmien olemassaolon kieltäminen)

Minuuden kielellinen rakentuminen

– Posmodernin käänteen myötä on kyseenalaistettu ajatus kiinteästä persoonallisuudesta.

– Minuus kehittyy kokoajan ja minuutta luodaan jatkuvasti työpaikan puhekäytännöissä esim. onko iäkäs ihminen vauhtihirmu vai väsynyt vanhus? Kieli ja sen käyttö vaikuttavatkin siihen, miten ymmärrämme omaa ja toistemme minuutta ja kuinka kohtelemme toisiamme ja tulemme itse kohdelluksi.

– Minuuden rakentuminen on sidoksissa kontekstiin. Henkilöllä voi olla useita identiteettejä liittyen esim. ammattiin, sukupuoleen tai vanhemmuuteen.

– Stuart Hall (2002) esittää, että minuus rakentuu vain poissa- ja läsnäolevassa suhteessa toiseen. Identiteetit eivät siten ole erillisiä, vaan ne ovat aina suhteessa toisiin ihmisiin.

Työ ja raha Opiskelu

1. Organisaatiokäyttäytymisen kokonaisuus

1.1 Organisaatiokäyttäytymisen tavoitteet ja näkökulmat

– Organisaatioita ja sen toimintaa voidaan tarkastella neljältä eri tasolta:

  1. Yksilö
  2. Ryhmä
  3. Organisaatiorakenne ja prosessit
  4. Ihmisten johtaminen (leadership)

– Organisaatiokäyttäytymistä on tutkittu tieteellisesti 1900-luvun alkupuolelta lähtien, ja tutkimus pyrkii vastamaan kysymyksiin, jotka liittyvät ihmisten toimintaan organisaatiossa.

Mikä on organisaatio?

Organisaatiot jaetaan tavanomaisen jaottelun mukaan kolmeen luokkaan:

  1. Yritykset
  2. Julkishallinnon organisaatiot
  3. Kolmannen sektorin organisaatiot (vapaaehtoisjärjestöt, yhdistykset)

—> Kaikissa tapauksissa organisaatio on ihmisten muodostamaa yhteistoimintaa, jonka pyrkimyksenä on saavuttaa yhteiset tavoitteet. Yhteisten tavoitteiden lisäksi organisaation jäsenillä on henkilökohtaisia tavoitteita. Henkilökohtaiset tavoitteet voivat olla joskus hyvinkin erilaisia suhteessa organisaation yhteisiin tavoitteisiin.

modernivspostmoderni.gif

– Ongelmana modernissa näkökulmassa on liian yksipuolinen katsontakanta, joka johtaa usein virhepäätelmiin. Modernin näkökulman yleisimpiä virhepäätelmiä ovat:

  1. Yksittäinen ihminen on aiheuttanut jonkin ilmiön tai tapahtuman. ”Yhden henkilön hankala käytös on ainut syy huonoon työilmapiiriin.”
  2. Käyttäytymiseen on olemassa yksi selkeä pääsyy ja että asioiden välillä vallitsee suora syy-seuraussuhde. ”Taloudellinen kannustin parantaa automaattisesti työmotivaatiota.”
  3. Teoriat selittävät käyttäytymistä kaikkialla. Auttavat ymmärtämään ilmiöitä, mutta ihmisten käyttäytyminen on kontekstisidonnaista.

– Yksi postmodernista ​kumpuava suuntaus on käsittää organisaatio metaforina eli vertauskuvina. (Morgan 1997) Metaforat ovat kielellisiä vertauskuvia, jotka auttavat ymmärtämään, millaisesta näkökulmasta ja millaisen ajattelutavan mukaan organisaatio voidaan käsittää.

  1. Kone. Organisaatio on tehty monista osista, jotka on suunniteltu tarkasti ja järjestetty toimimaan järkiperäisellä tavalla. Työntekijän käyttäytyminen nähdään mekaanisena: tämä on osa konetta.
  2. Biologinen organismi. Organisaatio on elävä ja avoin järjestelmä, joka sopeutuu osaksi ympäristöään.
  3. Aivot. Organisaatio nähdään jatkuvasti tietoa prosessoivana järjestelmänä. Organisaatiot ovat kykeneviä innovoimaan ja kohtamaan toimintaympäristön muutokset luovasti. Erityisesti oppivan organisaation teoria kytkeytyy tähän metaforaan.
  4. Kulttuuri. Organisaatiot ovat ihmisten yhdessä tuottamia uskomus- ja merkitysjärjestelmiä. Tarkastelun keskiössä ovat ideologiat, arvot, normit ja rituaalit.
  5. Poliittinen järjestelmä. Havainnollistaa organisaation eri ryhmien ja ihmisten välisiä vastakkainasetteluja (esim. johtaja-alainen), ihmisten erilaisia tavoitteita ja niiden saavuttamiseksi tarvittavia toimia.
  6. Psyykkinen vankila. Korostaa organisaation kahlitsevaa merkitystä ihmisen ajattelulle ja henkiselle kasvulle. Metaforaan liittyvät myös huonosti tiedostetut psyykkiset prosessit, jotka ilmenevät ei-järkevänä ja epäjohdonmukaisena käyttäytymisenä.
  7. Muutos. Organisaatio on jatkuvasti virtaava, muuttuva. ”Samaan virtaan ei voi astua kahdesti”. Myös kaaos ja kompleksisuus liittyvät tähän näkemykseen.
  8. Kontrolli ja hallinta. Nostaa esille ihmisen tarpeen vapautua valvonnasta. Kiinnostuksen kohteena on vallankäyttö ja siihen liittyvät ihmisten alistamisen teemat.

– Postmodernin näkökulman mukaan organisaatiota ja ihmisten käyttäytymistä koskevaa tiedonmuodostumista voidaan tarkastella myös tarinoiden eli narratiivien kautta (Czarniawska 1998). Organisaatio ymmärretään tällöin tarinana, joka luo, ylläpitää ja muuttaa sen todellisuutta. Tarinat vetoavat järkeen ja tunteisiin, eikä sen vaikutus perustu niinkään faktoihin vaan sen synnyttämiin merkityksiin. Organisaationtoimintaa voidaan kuvat esim. menestystarinana.

– Jälkimoderni näkökulma tarkoittaa monien näkökulmien mahdollisuutta.

Organisaatiokäyttäytymisen tavoitteet

– Organisaatiokäyttäytyminen on sovetava tieteenala, jonka tutkimuksen tavoitteet jaotellaan käytönnöllisiin ja tutkimuksellisiin tavoitteisiin.

tavoitteet.gif

A. Käytännölliset tavoitteet – tutkimuksen soveltaminen

  1) Tehokkuuden tavoittelu

–  Tehokkuudella tarkoitetaan tulosten ja niiden saavuttamiseen käytettyjen resurssien edullista suhdetta. Organisaation tehokkuutta on vaikea mitata, koska sillä on useita sidosryhmiä, joille tehokkuus merkitsee eri asioita. Kenen näkökulmasta tehokkuus siis pitäisi määritellä?

– Aikajänne, jolla tehokkuutta tarkastellaan, vaikuttaa myös määrittelyyn. Määrittelyn ongelmallisuutta havainnollistaakin tehokkuuden paradoksi: lyhyen tähtäimen tavoitteet voivat kääntyä pitkällä aikavälillä itseään vastaan. Esim. henkilöstön irtisanominen kustannusten vähentämiseksi voi pitkällä aikavälillä vaikuttaa laadun heikkenemiseen.

bsc.gif

  ​2) Työelämän laatu

– Työelämän laadulla tarkoitetaan työpaikan kehittämistä hyväksi ja tasa-arvoiseksi, sekä ihmisten ohjaamista hänelle sopivaan työhön.

– Työelämän laatu sisältää samantyyppisiä ongelmia kuin tehokkuus. Työntekijöiden näkökulma työelämän laatuun voi olla toisenlainen kuin esimiesten.

– Voidaan myös kyseenalaistaa, ovatko työelämän laadun kehittäminen ja tehokkuus organisaatiokäyttäytymisen tavoitteina keskenään yhteensopivia?

—> Mullins (2002) toteaa, että menestyvät organisaatiot ova tehokkaita ja niissä työskentelevät ihmiset ovat motivoituneta ja sitoutuneita.

B. Tutkimukselliset tavoitteet – työelämän laatua voidaan myös pyrkiä mittaamaan ja arvioimaan.

  1) Selittävä tutkimus (moderni) korostaa yhtä todellisuutta, tiedon objektiivisuutta ja ihmisten käyttäytymisen mittattavuutta. Positivismi tutkimuksen suuntauksena on nimettävissä tähän tutkimusperinteeseen kuuluvaksi. Sillä tarkoitetaan tutkimusta, jonka tavoitteena on etsiä yleisiä lainalaisuuksia ja säännönmukaisuuksia ihmisten käyttäytymiseen. Positivistinen tutkimus on usein luonteeltaan määrällistä, kvantitatiivista lomaketutkimusta.

  2) Tulkitseva tutkimus (postmoderni) mukaan organisaation toiminta on ihmisten yhdessä rakentamaa sosiaalista todellisuutta. Tulkitsevaa tutkimusta voidaan kutsua myös subjektivismiksi (korostaa tutkittavien henkiläkohtaisia kokemuksia) tai konstruktionismiksi (painottaa tiedon rakentumista vuorovaikutuksessa ja teksteissä). Usein luonteeltaan laadullista, kvalitatiivista tutkimusta.

Tärkeimmät tieteenalat organisaatiokäyttäytymisen taustalla:

– Organisaatiokäyttäytyminen on monialainen ja -tieteinen aihe, joka yhdistää eri tieteenaloja. Keskeisimmät tieteenalat ovat:

  • Psykologia, korostaa ihmisen käyttäytymistä ja sen tutkimusta yksilötasolla.
  • Sosiologia, tarkastelee organisaation sosiaalista järjestelmää.
  • Antropologia, tavoittelee ihmisyhteisöjen ja kulttuurien tuntemusta ja ymmärtämistä.

​1.2 Organisaatiokäyttäytymisen historiaa

– Tieteenalan juuret ovat 1900-luvun alkupuolella, teollisessa vallankumouksessa.

Taylor ja tieteellisen liikkeenjohdon periaatteet

–  Frederick W. Taylor loi tieteellisen liikkenjohdon (Scientific management), jossa hyvän organisaation ominaisuuksia olivat:

  • selvästi määritelty työnjako
  • erikoistunut henkilökunta
  • selkeät käskyvaltasuhteet (työntekijöiden tiukka kontrolli)

– Taylor korosti työn tutkimusta, jossa otettiin huomioon tarvittavat liikkeet ja ajankäyttö. Kun nämä tekijät mitattiin, sen jälkeen määriteltiin ihannesuoritus.

​- Liukuhihna on tieteellisen liikkenjohdon merkittävä käytännön sovellus.

– Työn ohjausta varten Taylor kehitti ns. task management-järjestelmän, jonka mukaan eri toiminnoilla oli omat esimiehensä. Esimiehiltä vaadittavat ominaisuudet määriteltiin tarkoin.

– Työntekijän toiminnan tarkka suunnittelu ja yksityiskohtainen valvonta sekä motivointi taloudellisten kannusteiden (intensiivit) ja rangaistuksen pelon uhalla perustuu yksipuoliseen ja kapeaan ihmiskäsitykseen: työntekijä käyttäytyy halutulla tavalla, kun hän saa suorituksestaan palkkion tai rangaistuksen.

– Taylorin kapea ihmiskäsitys onkin saanut osakseen kritiikkiä.

Mary Parker Follett ja ihmissuhteet

”Ihmiset innostavat toisiaan yhteisten intressien ja vastuiden kannustamina”

Mary Parker Follett oli tieteellisen liikkeenjohdon aikakauden varhaisia ajattelijoita ja tutkijoita. Hän kirjoitti mm. johtamisesta, vallasta, ryhmäkäyttäytymisestä sekä ihmisisuhteista.

-Follettin ajatuksiin vaikutti filosofi Johan Fichten ajatus, jossa ihmisen tahdon tuli olla alisteinen kokonaisuudelle. Kokonaisuuden etu oli siis yksilön etua tärkeämpi. Follett myös esitti, että todellinen minä rakentuu ryhmässä ja, että demokraattinen toiminta synty yhteisöllisen tietoisuuden kehittymisen kautta.

Tilanteen laki oli myös yksi tärkeä Follettin ajatus. Sen mukaan yhden henkilön ei tule antaa käskyjä toisille, vaan osapuolten on toimittava tilanteen kannalta tarkoituksen mukaisella tavalla.

– Ryhmän toimintaa saattaa hankaloittaa konfliktit ja ristiriidat, joihin ratkaisukeinoja olivat:

  • Toisen osapuolen vapaaehtoinen alistuminen
  • Taistelu, joka johtaa toisen osapuolen voittoon
  • Kompromissi
  • Integraatio, joka merkitsee molempia osapuolia tyydyttävää ratkaisua. 🙂

​- Follet uskoi hallinnan ideaan, jonka mukaan ihmisen ei tule uskoa sattumiin, vaan näiden tulisi oppia hallitsemaan omaa elämäänsä.

– Vallankäytöstä Follett esitti, että valtaa ei tulisi käyttää toisten hallitsemiseen vaan sitä olisi käytettävä yhteisymmärryksessä, sillä hän uskoi sen perustuvan kykyihin, osaamiseen ja tilanteen ymmärtämiseen. Lisäksi valta syntyy ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa.

—> Useimmat Follettin ajatukset aikaansa edellä!

Elton Mayo ja ihmissuhteiden koulukunta

Ihmissuhteiden koulukunnan (Human Relations) esi-isänä pidetään Elton Mayoa. Sen keskeinen ajatus on ihmisten sosiaalisten suhteiden ja yhteistoiminnan tärkeys organisaation toiminnassa.

– Päätutkimukset tehtiin Hawthornessa 1920-30-lukujen taitteessa. Alunperin Hawthorne-tutkimuksissa tutkijat halusivat selvittää fyysisten olosuhteiden vaikutusta työsuoritukseen. Tutkimuksen johdosta tutkijat päättelivät, että parantunutta työsuoritusta selittivät sosiaaliset suhteet ja tutkijoiden erityinen kiinnostus tutkittavaa ryhmää kohtaan (ns. Hawthorne-efekti).

– Tutkimuksen havaintoja:

  • Toiminnan sujuvuutta ja työsuoritusta selittävät sosiaaliset ja psykologiset tekijät, eivätkä fyysiset tekijät.
  • Työmotivaatio ja -tyytyväisyys johtuvat muista kuin taloudellisista tekijöistä.
  • Pitkälle menevä työnjaollinen erikoistuminen ei ole tehokkain organisoinnin muoto (vrt. taylorismi)
  • Työntekijät reagoivat enemmin ryhmänä kuin yksilönä työnantajaan, normeihin ja palkkioihin.

– Hawthorne-tutkimusten perusteella kiinnostus alkoi kohdistua sellaisiin asioihin kuin esimiestaito, työntekijöiden asenteet, ryhmät ja niiden toiminta sekä työmotivaatio. Syntyi myös uudenlainen käsitys johtajasta, jonka tuli olla ihmisistä kiinnostunut, kuunteleva ja ymmärtävä. 

– Myöhemmin kritisoitu huonojen tutkimusjärjestelyjen takia.

1.3 Muuttuva toimintaympäristö ja uudet suuntaukset

– Organisaatioiden sanotaan olevan muutosten myllerryksessä. Muutokset jaetaan kahteen ryhmään:

  • Ulkoiset muutokset eli organisaation toimintaympäristössä tapahtuvat muutokset, kuten kansainvälistyminen ja muuttoliike.
  • Sisäiset muutokset, joiden lähteet ovat organisaation omaan sosiokulttuuriseen, tekniseen ja poliittiseen järjestelmään ja toimintaan liittyviä tekijöitä, kuten henkilöstön ikääntyminen.

Palmer ja Hardy (2000) erottavat kolme merkittävää syytä siihen, miksi organisaatiot muistuttavat entistä enemmän postmodernia organisaatiota:

  1. Organisaatioissa on entistä vähemmän hierarkiaa. Valta perustuu enemmän asiantuntijuuteen ja osaamiseen kuin muodolliseen asemaan.
  2. Organisaatiot muuttuvat jatkuvasti ja niiden väliset selkeät rajat ovat hämärtymässä. Muuttuva toimintaympäristö edellyttää joustavuutta ja verkostoitumista.
  3. Tiimiytyminen lisääntyy. Tämä edellyttää henkilöstöltä ryhmätyötaitoja ja jatkuvaa oppimista. Heidän valtuuttamisensa (empowerment) on tärkeää —> Kyse on henkilökunnan osaamisen ja voimavarojen vapauttamisesta.

– Muutoksissa organisaation kriittisiä menestystekijöitä ovat ihmisten joustavuus, luovuus ja nopeus.

– Henkilöstön lisääntyvä monimuotoisuus ja innovatiivisuuden kasvu ovat ajankohtaisia muutoksen synnyttämiä suuntauksia organisaatiokäyttäytymisen alueella.

Henkilöstön lisääntyvä monimuotoisuus (diversiteetti)

– Suomessa organisaatioiden henkilöstö rakenne on perinteisesti ollut yhtenäinen eli homogeeninen. Modernissa organisaatiossa onkin tyypillistä henkilöstön yhtenäinen koostumus. Yhdenmukaisuuden kääntöpuoli on kuitenkin riski kapea-alaisesta ja yksipuolisesta maailmankuvasta. 

– Postmodernin organisaation myötä henkilöstön diversiteetti eli monimuotoisuus on kuitenkin lisääntymässä. Henkilöstön monimuotoisuus voi näkyä esim. seksuaalisessa orientaatiossa, uskonnossa, etnisessä taustassa tai erilaisissa työsuhteissa (vakinainen-pätkä).

—> Tämä nostaa esille uudenlaisia haasteita organisaatioissa:

  1. Oikeudenmukaisuuden ja tasa-arvoisuuden haasteen. Miten kohdella erilaisia ja erilaisessa asemassa olevia ihmisiä oikeudenmukaisesti ja tasa-arvoisesti? Mitä oikeudenmukaisuus ja tasa-arvo tarkoittavat?
  2. Joustavuuden haaste kohdistuu henkilöstön joustavaan käyttöön ja erilaisissa elämäntilanteissa olevien työntekijöiden tarpeiden huomioimiseen esim. joustavan työvoiman käytön malli.
  3. Organisaation suorituskyvyn haaste. Miten monimuotoisuus pystytään parhaiten yhdistämään organisaation yhteiseksi hyväksi ja kuinka sitä johdetaan?

Innovatiivisuuden merkityksen kasvu

Innovaatio voidaan määritellä siten, että siinä luodaan tai otetaan käyttöön uusi, hyötyä tuottamaan tarkoitettu, suunnitelmallisen toiminnan tuloksena syntynyt tuote, palvelu tai menettelytapa. Kyse on aina muutoksesta.

– Organisaation innovatiivisuutta lisäävät tekijät (Robbins 2001):

  1. Rakenteelliset tekijät: joustava rakenne, matala hierarkia, päätöksenteon hajauttaminen, resurssit, monipuolinen viestintä, avoimet vuorovaikutusmahdollisuudet
  2. Kulttuuriset tekijät: virheet sallittuja, rohkaisua uuden kokeilemiseen ja siitä palkitseminen, ”oppiva organisaatio” ja ”oppiminen organisaatiossa” (eli organisaatiossa toimivien ihmisten kyvykkyydestä oppia, oivaltaa ja kehittää uutta)
  3. Henkilöstöön liittyvät tekijät: osaamisen kehittäminen ja säilyttäminen organisaatiossa

​- Organisaation innovatiivisuutta voidaan pyrkiä mittaamaan ja arvioimaan kyselymittarin (Team Climate Inventory, TCI) avulla. Se muodostuu neljästä asteikosta:

  1. Visio
  2. Turvallinen osallistuminen
  3. Tehtäväorientoituneisuus
  4. Innovatiivisuuden tukeminen
Työ ja raha Opiskelu