3.9 Suoritekohtainen kustannuslaskenta

3.9.1 Perinteinen kustannuslaskenta

Perinteinen kustannuslaskenta tähtää suoritekohtaisten kustannusten selvittämiseen. Suoritekohtaisten kustannusten tunteminen on tarpeen hinnoittelua, tuotantoa ja ulkoistamista koskevissa päätöksissä, budjetoinnissa sekä varaston arvon mittaamisessa.

– Kustannuslaskentaa on tarjolla eri vaihtoehtoja, joista yritys valitsee itselleen parhaiten sopivan laskentajärjestelmän. Sopivuus riippuu yrityksen tuotteista ja tuotantotyypistä. Tavallisimmat vaihtoehdot ovat:

  • Jakolaskenta (process costing) sopii käytettäväksi, kun yritys valmistaa yhtä tuotelajia (yhtenäistuotanto). Jakolaskennassa kustannukset jaetaan suoritteiden määrällä. Esim. sellutehtaan kokonaiskustannukset voidaan jakaa tuotettujen sellutonnien määrällä. Tällöin saadaan selville sellutonnin kustannus.
  • Lisäyslaskentaa (job order costing) käytetään, kun yritys valmistaa monia erilaisia tuotteita (monituoteyritys). Tällöin suoritteille kohdistetaan suoraan välittömät kustannukset ja välilliset kustannukset erityisen lisän (yleiskustannuslisä) avulla. Yleiskustannuslisän suuruus riippuu siitä, miten suorite aiheuttaa välillisiä kustannuksia. Välilliset kustannukset saattavat esim. riippua konetuntien määrästä, jolloin suoritteelle kohdistetaan yleiskustannuslisänä välillisiä kustannuksia sen tuotantoon käytettyjen konetuntien perusteella.

Hybridikustannuslaskenta (hybrid costing) sopii käytettäväksi, kun yrityksessä valmistetaan sekä keskenään samankaltaisia tuotteita että toisistaan poikkeavia tuotteita. Hybridilaskennassa yhdistellään lisäys- ja jakolaskentaa. Samankaltaiset kustannukset lasketaan jakolaskennalla ja erilaiset puolestaan lisäyslaskennalla.

tuotantotyyppi.gif

– Ekvivalenssilaskenta on muunnos jakolaskusta. Siinä vertailukelpoisuus tuotteiden välillä saadaan aikaan ekvivalenssiluvuilla (ts. painokertoimilla). Tällöin kustannuksia ei jaeta suoritemäärän mukaan, vaan kunkin suoritteen ekvivalenssiyksiköiden mukaan.

  • Esim. jos tiedetään, että tuotteen A valmistukseen kuluu vähemmän resursseja kuin tuotteen B, tehdään ekvivalenssikertoimet. Tuotteen A evk-kerroin on 1 ja tuotteen B evk-kerroin on 1,5.

3.9.2 Toimintopohjainen kustannuslaskenta

– Perinteisten kustannuslaskentajärjestelmien rinnalle on noussut toimintopohjainen kustannuslaskenta (activity-based-costing, ABC). Se sopii yritykselle tuotantotyypistä riippumatta. Toimintolaskennassa halutaan selvittää kuinka paljon eri toiminnot kuluttavat resursseja eli aiheuttavat yritykselle kustannuksia.

– Toimintopohjaisessa kustannuslaskennassa kustannukset selvitetään toiminnoittain. Siinä välittömät kustannukset kohdistetaan suoritteille suoraan ja välilliset kustannukset kahdessa vaiheessa sen mukaan, miten ne ovat toimintoja käyttäneet.

—> Perusperiaate on, että yrityksen kustannukset aiheutuvat loppujen lopuksi toiminnoista; siitä, että tehdään asioita. Tuotteiden aikaansaaminen edellyttää erilaisia toimintoja, joten voidaankin sanoa, että tuotteet kuluttavat toimintoja. Toiminnot taas kuluttavat yrityksen resursseja ja tästä johtuvat kustannukset, sillä resursseilla on kustannuksia. Koska toiminnot kuluttavat yrityksen resursseja, voidaan resurssikustannukset kohdistaa toiminnoille. Ja koska tuotteet kuluttavat toimintoja, voidaan toimintokustannukset kohdistaa edelleen tuotteille.

  • Kohdistamisperiaatteita nimitetään resurssikohdistimiksi tai resurssiajureiksi. Resurssikohdistimien perusteella selviää paljonko toiminnot ovat käyttäneet resursseja. Resursseja ovat mm. työntekijät, laitteet, raaka-aineet.
  • Kun halutaan selvittää, kuinka paljon laskentakohteet vaativat resursseja, määritellään toimintoajurit eli toimintokohdistimet. Toiminnoilla tarkoitetaan sitä mitä yrityksessä tehdään, esim. maalaus. 
  • Kun kaikki toiminnon kustannukset jaetaan toiminnan volyymilla, saadaan selville toimintokohtaiset yksikkökustannukset ja ne voidaan kohdistaa laskentakohteille niiden käyttämien toimintakohdistimien yksiköiden mukaan.

abc.gif

– Toimintokustannuslaskentaa käytetään hyväksi toimintojohtamisessa (activity-based management, ABM). Siinä ollaan kiinnostuttu kustannuksiin vaikuttavista tekijöistä eli kustannusajureista, sillä niihin vaikuttamalla tuotannon tehokkuutta voidaan parantaa.

  • Esim. yrityksen toimintojen tehokkuutta tarkastellessa huomattiin, että sahauksessa suurin osa ajasta kuluu sahattavan materiaalin hakemiseen ja etsimiseen. Se on siis selkeä kustannuksiin vaikuttava tekijä (kustannusajuri). Ratkaisuna yritys sijoitti materiaalivaraston lähemmäs sahauspaikkaa ja lajitteli sahatavaran niin, ettei sopivan materiaalin etsimiseen kulunut turhaa aikaa. Näin pystyttiin vaikuttamaan sahauksen kustannustehokkuuteen. 

abcesim.gif

esimabc.gif

– Edellä mainittu perinteinen kustannuslaskenta olettaa, että suoritteet kuluttavat kaikkia resursseja suhteellisen saman verran. Useimmiten tilanne on kuitenkin toisenlainen, eikä tuotteille tulisi kohdistaa sellaisten koneiden välillisiä kustannuksia, joita niiden valmistuksessa ei käytetä. Toimintokustannuslaskenta pyrkiikin korvaamaan perinteisen kustannuslaskennan puutteita, sillä siinä kustannuksia ei jaeta volyymiperusteisesti, vaan yrityksen eri toiminnoille lasketaan hinnat. Toimintolaskennan avulla yleiskustannukset pystytään siis kohdentamaan realistisemmin tuotteille.

3.9.3 Tavoitekustannuslaskenta

– Tavoitekustannuslaskenta (target costing) on kehitetty Japanissa. Sen tarkoituksena on suunnitella tuotteen kannattavuutta ja hallita sen kustannuksia. 

– Tuotteelle määritetään kilpailukykyinen markkinahinta, joka sisältää kaikki tuotteen kustannukset koko sen elinkaaren ajalta, kattaen myös tuotteen arvoketjun.

  • Tuotteen arvoketju on toimintoketju, joka koostuu tuotteen arvoa lisäävistä toiminnoista edeten aina raaka-aineiden hankinnasta valmiin tuotteen toimittamiseen asiakkaalle. Esim. raaka-aineiden hankinta – tuotekehitys – valmistus – markkinointi – jakelu – palvelu. 

– Järjestelmä on hintalähtöinen, asiakassuuntautunut, tuotekehityskeskeinen ja poikkitoiminnallinen.

1. Hintalähtöisyys tarkoittaa sitä, että tuotteelle määritellään ensin kilpailukykyinen markkinahinta, josta vähennetään yrityksen asettama tavoitekate. Jäljelle jää tavoitekustannus.

tavoitekustannus.gif

—> Tämä tavoitekustannus muodostaa tuotteelle sallitun kustannuksen, johon järjestelmällisesti tuotekehityksen avulla pyritään. Jos tavoitekustannus saavutetaan, tuote menee kaupaksi ja samalla yritys saa riittävän katteen.

2. Asiakassuuntautuneisuus merkitsee sitä, että koko järjestelmä perustuu asiakkaiden vaatimusten ja toiveiden selvittämiseen tuotteen hinnan, laadun ja ajoituksen suhteen. Tavoitekustannusta ei pyritä saavuttamaan tinkimällä tuotteen laadusta ta viivästyttämällä sen markkinoille tuloa.

3. Tuotekehityskeskeisyys liittyy siihen, että tuotekehityksen avulla pyritään alentamaan kustannuksia tavoitekustannuksen saavuttamiseksi.

4. Poikkitieteellinen tiimi yrityksessä huolehtii siitä, että kaikki osa-alueet (markkinointi, ostotoiminnot, jne.) tulee huomioitua tavoitekustannukseen pyrittäessä.

3.9.4 Elinkaarikustannuslaskenta

– Tuotteen elinkaaren on ajanjakso, joka alkaa tuotteen suunnittelu- ja kehitysvaiheesta ja päättyy siihen, että sen valmistus ja markkinointi lopetetaan.

– Tuotteen elinkaarikustannuksiksi kutsutaan kaikkia kustannuksia tuotteen elinkaaren ajalta. Näiden kustannusten määrittämistä nimitetään elinkaarikustannuslaskennaksi (life cycle costing). Sen avulla yritys saa käsitystä siitä, millaisiin kustannuksiin se tuotteen suhteen sitoutuu.

Elinkaaribudjetoinniksi kutsutaan elinkaarikustannusten ja -tuottojen suunnittelua. Kannattavuuden kannalta onkin tärkeää määrittää elinkaaren aikana syntyvät tuotot.

Työ ja raha Opiskelu

3. Johdon laskentatoimi

3.1 Johdon laskentatoimi, rahoituksen laskentatoimi ja kustannuslaskenta

– Laskentatoimi voidaan jakaa kahteen eri näkökulmaan:

  1. Rahoituksen laskentatoimi (financial accounting), jota käsiteltiin materiaalin alkuosassa, tuottaa informaatiota rahoittajien tarpeisiin. Sitä kutsutaankin monesti ulkoiseksi laskentatoimeksi. Sitä ohjaavat useat eri lähteistä tulevat ohjeet, suositukset ja lainsäädäntö.
  2. Johdon laskentatoimi (management accounting) puolestaan tuottaa informaatiota yrityksen sisäisiin tarpeisiin. Sen tarkoituksena on avustaa johtoa päätöksenteossa. Mikään laki tai määräys ei määrittele sisäistä laskentatoimea, joten se on yritykselle täysin vapaaehtoista.

Kustannuslaskenta mittaa ja raportoi tietoa yrityksen resurssien hankinnasta ja käytöstä. Se tuottaa tietoa niin rahoittajille kuin yrityksen johdollekin. Toisinaan tietosisältö saattaa olla hyvin sama rahoittajille ja yrityksen johdolle. Yleensä suurin hyöty kustannuslaskennasta on kuitenkin johdolle. Kustannuslaskenta mielletään monesti kuuluvaksi johdon laskentatoimeen juuri tästä syystä.

3.2 Laskentakohde ja kustannustekijä

Perinteisen kustannuslaskennan tarkoituksena on selvittää, mitkä tuotannontekijät maksavat yritykselle minkä verran ja miten niihin voidaan vaikuttaa. Nämä kustannukset toimivat pohjana yrityksen päätöksenteossa esim. hinnoittelussa.

  • Kustannus tarkoittaa tuotannontekijän rahamääräistä käyttöä.
  • Tuotannontekijä eli tavaroiden ja palveluiden tuotannossa käytettävät resurssit, kuten ihmisten tekemä työ tai tuotantolaitteet.

​- Laskentakohde (cost objecton elementti, jonka kustannukset halutaan selvittää.

laskentakohde.gif

Kustannustekijöiksi kutsutaan niitä tekijöitä, jotka vaikuttavat laskentakohteen kokonaiskustannuksiin tietyllä aikavälillä, ts. kustannustekijässä tapahtuva muutos aiheuttaa muutoksen myös laskentakohteen kokonaiskustannuksiin (esim. työtunnit).

kustannustekija.gif

3.3 Kustannusten kohdistaminen

– Kun laskentakohteen on valittu, on kustannuslaskennan tehtävänä seuraavaksi selvittää kustannukset, rekisteröidä ja kohdistaa ne laskentakohteille.

– Laskentakohteen kustannukset saadaan selville aiheuttamisperiaatteen avulla. Laskentajärjestelmä etenee kaksivaiheisesti.

1) Selvitetään kustannukset ja rekisteröidään ne kustannuslajeittain (esim. raaka-aineet, markkinointi). 

2) Kohdistetaan rekisteröidyt kustannukset laskentakohteelle. 

  • Välittömiksi kustannuksiksi kutsutaan kustannuksia, jotka voidaan kohdistaa suoraan laskentakohteelle. Esim. kustannus raaka-aineesta, jota käytetään yhden tuotteen valmistamiseen.
  • Välilliset kustannukset jaetaan epäsuorasti, ts. kustannusten kohdistaminen tuotteelle on hankalaa. Esim. vuokrat, mainonta, palkat —-> Tästä kohdistamisesta käytetään usein nimitystä kustannusten allokointi.

3.4 Kustannusten käyttäytyminen

– Kustannusten laskemisessa ja hallinnassa auttaa kustannusten jaottelu sen mukaan, miten ne käyttäytyvät yrityksen toiminta-asteen vaihdellessa:

  • Kiinteät kustannukset eivät muutu toiminta-asteen vaihdellessa. Esim. yritysjohdolle maksettava palkka, tilavuokrat. 
  • Muuttuvat kustannukset kasvavat tai pienenevät riippuen yrityksen toiminta-asteesta. Esim. raaka-aine kustannukset (tuotteita valmistetaan paljon —> suuri raaka-aine kustannus)
  • Puolimuuttuvat kustannukset  ovat kiinteitä, kun tuotantomäärä on nolla. Mikäli tuotantoa on ne kasvavat suhteessa tuotantomäärään. Esim. huolto- ja päivystyskustannukset, joita syntyy vaikka yksikkö ei olisikaan toiminnassa.

​—> Lyhyellä tähtäimellä tarkasteltuna kaikki kustannukset ovat kiinteitä. Pitkällä tähtäimellä tarkasteltuna kiinteistä kustannuksista tulee muuttuvia kustannuksia.  Tarkastelun aikajänteellä on siis suuri merkitys kustannusten jaottelussa kiinteisiin ja muuttuviin.

3.5 Kustannustarkastelun laajuus

– Kustannuksia tulee tarkastella kulloiseenkin tilanteeseen sopivalla tavalla. Mikäli tiedetään kokonaiskustannukset ja kokonaisvalmistusmäärä, voidaan helposti selvittää yhden tuotteen kustannukset, ns. yksikkökustannukset.

yksikkokustannukset.gif

3.6 Kustannusten allokointi

– Kustannusten kohdistamista tietylle laskentakohteelle kutsutaan kustannusten allokoinniksi. Yritykselle on tärkeää tietää mitkä tekijät aiheuttavat kustannuksia, jotta voidaan pyrkiä kustannustehokkuuteen.

3.7 Katetuottoanalyysi

–  Katetuottoanalyysin avulla yritys selvittää eri toimintavaihtoehtoja ja niiden vaikutuksia, kun selvitetään mitä tuotetta valmistetaan, millaisia määriä ja millä hinnalla.

– Katetuottoanalyysissä muunnellaan tuotantomäärää, tuotteen hintaa, sekä muuttuvia ja kiinteitä kustannuksia ja muutosten pohjalta tarkastellaan vaihtelua:

  • kokonaistuotoissa (se rahavirta, jonka yritys saa myymällä tuotteitaan ja palveluitaan asiakkaille)
  • kokonaiskustannuksissa ja
  • voitossa

– Katetuottoanalyysi on siis yritysjohdon työkalu, jolla tarkastellaan tuotteen kannattavuutta sen muuttuvien ja kiinteiden kustannusten vaihdellessa. Menetelmä on yksinkertaistettu ja siinä tarkastellaan tilannetta, jossa on vain yksi tuottotekijä (ne tekijät, jotka vaikuttavat tuottoihin esim. myyntihinnat) ja yksi kustannustekijä. Esim. mainoskampanjoita tai huoltopalveluita ei oteta huomioon.

Katetuotto tarkoittaa myyntituottojen ja muuttuvien kustannusten välistä erotusta. Katetuotto kertoo siten, mitä yritykselle jää kiinteiden kustannusten kattamiseen ja tulokseen, kun myyntituotoista on vähennetty muuttuvat kustannukset.

Katetuottolaskelma on seuraavanlainen:

katetuottolaskelma.gif

—> Vaikka menetelmä on pelkistetty eikä se huomioi kaikkia tekijöitä, on se helppo tapa arvioida esim. tuotannon kriittistä pistettä. Kriittinen piste on myyntimäärä, jossa yrityksen kokonaistuotot ja kustannukset ovat yhtä suuret eli tulos on nolla. Tällöin tappiota, muttei voittoakaan synny.

– Kriittisen pisteen voi selvittää kolmella eri tavalla: 

1. Tulosyhtälömenetelmä

– Käytetään suoraan katetuottolaskennan kaavaa:

tulosyhtalo.gif

tulosyhtalokaava.gif

2. Yksikkökohtaisen katteen avulla

– Yksikkökohtaisen katteen hyväksikäyttö on muunnos edellä esitetystä tulosyhtälömenetelmästä. 

– Tässä menetelmässä lasketaan kullekin tarkastellulle yksikölle yksikkökohtainen kate, eli vähennetään yhden tuotteen myyntihinnasta sille kuuluvat muuttuvat kustannukset. Tämän jälkeen jaetaan kiinteät kustannukset yksikkökatteella, niin nähdään monenko tuotteen kate tarvitaan kattamaan kiinteät kustannukset.

– Kaavasta vastaus saadaan näin:

laskeminen.gif

krptarkastus.gif

3. Graafisen tarkastelun avulla

– Kriittinen piste saadaan selville kannattavuuskuvion avulla. Kokonaistuotoista ja kokonaiskustannuksista muodostetaan yhtälöt ja piirretään niiden kuvaajat. Kriittinen piste on kuvaajien leikkauspisteessä. (s.93)

krpgraafisesti.gif

graafisesti.gif

3.8 Käytännön erityiskysymyksiä

– Käytäntö osoittaa, että yritykselle tulee kustannuksia, joita ei tarkasti voida ennakoida katetuottoanalyysin muuttuvissa ja kiinteissä kustannuksissa. Esimerkkejä tällaisista ovat varastointikustannukset (esim. tuotteiden pilaantuminen) ja laatukustannukset (reklamaatioiden aiheuttamat kustannukset). Kaikki analyysit ja laskentakaavat ovat vain apuvälineitä yritykselle, mallinnuksia ja kuvauksia käytäntöön.

Työ ja raha Opiskelu