Kesä oli tässä

IMG_3785.JPG

IMG_3786.JPG

IMG_3790.JPG

Tänään autolla kotiin ajaessa funtsin, että kesä on pian tässä. Aistin ilmassa jo loppukesän tuoksuja ja tietynlaista kaihoa. Ajoin pitkin maaseutua kauniiden viljapeltojen keskellä auton ikkunat ja katto auki. Päälläni oli vain ylisuuri puuvillainen valkoinen t-paita, hiukset uimisesta litimärät, pyyhe hartioilla ja aurinko porotti. Lapset nukkuivat kaikesta vedessä polskimisesta täysin tyytyväisinä. Huomenna on paluu arkeen ja se tuntuu hyvältä.

Alkava syksy on mielestäni ihmisen parasta aikaa, iholla on vielä kaunis rusketus mutta kaikki se hälinä ja meneminen, jota kesä väistämättä pitää sisällään on pian ohitse. Olen ennenkin todennut, että pidän paljon odottavasta fiiliksestä, en tarkoita ettenkö osaisi elää hetkessä – osaanpa hyvinkin mutta sellainen ”mitä kaikkea kivaa vielä tapahtuukaan” pitää otteessaan. Odotan jo sitä että saan sytyttää kynttilöitä ja vetää peittoja päälleni, yksinkertaisia ihanuuksia. Rauhallisina iltoina voi vaan olla ja ehkä syventyä Beau Taplinin runoihin, ne on aika ihania ja sopii juuri syksyyn. Kävellä pitkin jokivartta, joka on kesärientojen jälkeen jälleen rauhallinen. Siistiä koti ja kierrättää tavaraa, syksy on hyvää aikaa aloittaa kaikki puhtaalta pöydältä.

Mutta nyt, totta tosiaan. Loppukesä ja laskeva aurinko, gotta go

Puheenaiheet Ajattelin tänään

Vinkkejä Turkuun matkaaville

3267503A-2AD1-4523-AC21-E4595F2A6B89.jpg

Turku on nykään pullollaan niin paljon kaikenlaista kivaa, että niitä kaikkea on vaikea mahduttaa yhteen postaukseen. Tässä kuitenkin muutama vinkki tänne matkaaville.

Juominen

Hyvän sään aikaan drinkit NOOA:n kattoterassilla. Paikka on ihanan uudenkarhea ja muutenkin erittäin staili. Seuraavat drinkit saattaisi maistua ylempänä kukkulalla, ravintola Kakolanruusun sisäpihalla.

IMG_3776.JPG

Syöminen

Turusta löytyy niin monta ihanaa safkapaikkaa. Itse pidän Sergiosta, vaikka paikka ei olekaan mitenkään uusi mutta se on kesällä tunnelmallinen, kun ikkunat ovat auki jokirannan suuntaan ja muutenkin mesta on erittäin keskeisellä sijainnilla, sillä kaikki kiva keskittyy enemmän tai vähemmän jokirantaan. Uutena paikkana myös Nerå on viehättävä, lammaspasta tai pizza on varma setti.

Viikko sitten vein tyttökaverit Vähätorille syömään. Lounastettiin Tårgetin terassilla, jossa oli Charin mukaan maailman parasta vuohejuustosalaattia. Aurinkoinen mesta ja hyvä paikka tsiikailla ihmisvilinää. 

Sushipaikoista minun suosikkini on Karu Izakaya, josta löytyy muuten myös ribsejä.

IMG_3768.JPG

Kulttuuri

Mainitsinkin aiemmin Jacob Hashimoton näyttelystä, joka kiinnostelee myös lapsia näyttävine töineen ja taidetyöpajoineen. Logomossa on nykytaiteen näyttely Art Goes Logomo, joka on itseltäni vielä tyystin läpikäymättä mutta kiinnostaa suuresti.

IMG_3739.JPGIMG_3713.JPG

 

Sisustus

Noin kymmenen kilsan päässä sijaitsee Loviisan Aitta, jonne vein ystäväni. Siellä voi juoda kahvit ja tsekata inspiroivaa myymälää ihanan maalaismaiseman lisäksi. Avelia on samantapainen, ehkä ripauksen modernimpi ja sijaitsee Turussa, Ruissalossa. Harmi, että Avelia on kesällä vähän huonommin auki, eikä me ennätetty sinne ollenkaan tällä kertaa. Sisustuksen Koodi on tietysti klassikko ja linnankadulta löytyy muutenkin paljon kaikenlaista kodinsisustukseen.

IMG_3770.JPG

 

Yöelämä ja keikat:

Olen huono käymään ulkona, mutta kavereiden myötä olen muutaman oppinut tuntemaan. Gong on paikka, jossa on usein hyviä esiintyjiä, seuraavaksi siellä olisi Gasellit ja sen jälkeen iki-ihana Beth Hart. Pidän myös baaribaarin rennosta tunnelmasta, illan aikana sieltäkin löytyy usein joku esiintyjä, paikasta löytyy myös sisäpiha ja paljon iloisia ihmisiä. Blanko on myös yksi suosikkini, paikka on melko pieni ja tunnelma aina tiivis. Samppalinna on ilmeisesti tällä hetkellä se kuumin mesta, ainakin nuorten mielestä, siellä on kuulema 16 euron skumppapullo ja hyvä meno terassilla. 

Lisää vinkkejä saa jakaa mieluusi! Voisin ottaa vielä myöhemmin syksyllä syvempään tarkasteluun kaikki ihanat sisustuksellisesti inspiroivat mestat täältä Turusta.

Kulttuuri Ruoka ja juoma Matkat Suosittelen