Kaunis lepopaikka

IMG_3087.JPG

Edellispäivänä vierailin ensimmäistä kertaa Villa-E1027, jonka on suunnitellut irlantilainen suunnittelija Eileen Gray. Esittelen koko talon myöhemmin ja kerron tarkemmin itse vierailuista käytännössä. Nyt alkuun nämä kuvat tästä ihanasta lepopaikasta, joka oli niin kutsuva ja väritykseltään ajankohtainen – tummansinistä näkee sisustusrintamalla nyt paljon. Talo oli täynnä viimeisteltyjä yksityiskohtia, kuten ovenkahvat, valonkatkaisimet, säilytysratkaisut ja niin edelleen. Monet yksityiskohdat ja pinnat ovat täysin alkuperäisiä ja oli ehdottoman tärkeää ettei mihinkään koskettu.

IMG_3115.JPG

Kauniisti verhoillun sängyn edessä avautui näkymät merelle ja tämä sänky oli kuulema Eileenin lempipaikka oleskella. En yhtään ihmettele. 

IMG_3117.JPG

Arkkitehtuuriin ja huonekalusuunnitteluun keskittynyt Eileenin yksi tunnetuimmista suunnitelmista on tuo sivupöytä, jonka olette ehkä jossain nähneet.

Eipä voinut muuta kuin ihailla noita kaikkia kekseliäitä laatoituksia, värejä, näppäriä yksityiskohtia ja seinänkorkuisia ikkunoita, joista avautui meri. Taloon liittyi monta tarinaa ja se tässä paikassa viehätti suuresti. Legenda kertoo esimerkiksi sen, että tässä yläkerran huoneessa tehtiin raakalaismainen murha vuosikymmeniä sitten. Taloon paljon seinämaalauksia tehnyt Le Courbusier kuoli lähdettyään uimaan ja siinä auringonlaskuun kohti uidessa hänen sydämensä petti ja sille tielle jäi. Villa oli pitkään erittäin huonossa kunnossa ja siellä käyskenteli pitkään kyseenalaista jengiä ja talo päästettiin rappioitumaan. Onneksi sitä on nyt huolella korjattu ja korjataan edelleen. Jos en ihan väärin muista, niin remontti kokonaisuudessaan valmistuu vuoteen 2020 mennessä. Mutta paikka on jo nyt näkemisen arvoinen, jos tämä tyyli vähääkään kiinnostelee. 

<3

Palailen tuota pikaa lisäkuvien kera tästä ihanasta Villasta. 

Koti Sisustus

Monaco

IMG_2894.JPG

 

IMG_2901.JPG

38 asteen kuumeesta huolimatta 30 asteen lämpimät terveiset Monacosta. 

Juhannus ei ole lempijuhliani tai se ei enää ole ja viime vuoden tapaan halusin viettää sen ihan muissa maisemissa. Kun toiset miettivät mitä kaikkea (ihan liikaa) ostaa juhannuspöytään olin minä jo lentokoneessa.

Monaco on kuin elokuva, kaikkialla niin kaunista. Kadut muistuttavat Grand Prix-autopeliä, jota pelasin serkkupoikani kanssa pienenä. Ihanan nostalgista. 

Katri Niskasen veistoksellinen mekko sopi paikkaan täydellisesti.

Hyvää Juhannusyötä!

Muoti Päivän tyyli