Lomalta

Minun piti etsimällä etsiä ikkunapaikka, jotta saisin kännykkääni singnaalin. Loma on parhaimmillaan silloin, kun koko kännykkä lagaa ja se täytyy suosiolla jättää pirtin pöydälle lepäilemään.

Olemme äitini kotipaikalla Suomussalmella, joka tuntuu olevan niin kaukana kaikesta. Ihailen himpun verran yksinkertaisempaa elämää täällä, vaikkei se sitä varmastikaan oikeasti ole. Mutta kaupungin hulinoista ei ole tietoakaan. 

IMG_0632.JPG

Täällä minä olen koko lapsuuteni lomat viettänyt ja tiedän täältä monta tarinaa. Tunnen paikan kuin omat taskuni. Muistan kuinka veranta tuoksui voimakkaasti pelargonioilta, vielä kun mummuni asui täällä. Ikkunanpielet olivat kesäisin täynnä itikoiden raatoja, paarmoja ja mäkäräisiä – täällä pohjoisen suunnilla kun ollaan. Talvisin navetta pursusi jäkälää, jota vietiin aitauksen poroille. Miehet kävivät välillä ulkona vanhassa navetassa ja iltapäivällä tulivat sieltä nenät punaisina. Me usein autettiin äitiä ja tätiäni tekemään ruokaa, parasta oli porokeitto tai pottupuuro. Lähellä mummolaa virtaa joki, jonka vesi on niin kirkasta, että pohja näkyy. Kesällä siellä on kiva huristella moottoriveneellä ja kalastella. Särkänrannalla on valkoista hiekkaa, kunnon uimaranta, josta ei monikaan tiedä. Karhujakin täällä liikkuu.

IMG_0634.JPG

 

Ai, että miten ihania muistoja olisi vaikka muille jakaa. Myös surullisia, tai sellaisia joista tietää ettei paluuta ole entiseen. Esimerkiksi, kun sairauden uuvuttama tätini muutama vuosi sitten viimeisillä voimillaan halusi vielä käydä kotipaikallaan, huterin jaloin kolusi tutut mustikkametsät. Kellahti kumoon ja taas jatkoi – meidän äidin suku onkin aika periksiantamatonta sakkia. Viikkoja reissun jälkeen hyvästelimme tätini viimeiselle matkalleen.

Ja täällä minä taas. Tutut hajut ja oven narinat. Kaikki on toisin vaikka niin täysin ennallaan. Jälkikasvuni näkee paikan nyt ensimmäistä kertaa, uteliaana ja ihmeissään. Millaista tarinaa he sitten kertovat? Ollaan jo ehditty syöttämään poroja ja käyty useamman otteeseen moottorikelkalla rundi jos toinenkin. Nyt ollaan tekemässä lähtöä joelle pilkkihommiin. 

Ihanaa viikonloppua! 

x

 

Kauneus Oma elämä Meikki Vanhemmuus

Paras treffipaikka:

 

10.227789b.jpg

Näin turkulaisena koen että on melkein velvollisuus kertoa täällä meneillään olevista jutuista.

 

Viime viikolla kävin Elina Brotheruksen näyttelyn avajaisissa Turun taidemuseossa.Varsinkin valokuvauksesta kiinnostuneille suosittelen näyttelyä lämpimästi. Se oli kaunis ja koskettava. Pidin paljon kuvien värimaailmasta ja kuvauspaikoista Ranskassa. 

Sitten sitä seuraavana päivänä vietin aurinkoisen aamupäivän jokirantaa pitkin kävellen. Kävin Wäinö Aaltosen museossa jossa oli itse Aaltosen kauniita veistoksia esillä. Aleksis Kivi on muuten ollut erityisen komea jäbä.  

Samaan syssyyn samaisessa museossa katsastin myös Tom of Finlandin näyttelyn, jossa kerrottiin itse taiteilijan elämänvaiheista.  Ihan tavalliselta tuntuvan päivän tekee vähän erikoisemmaksi ja hippusen arvokkaamman tuntuiseksi, kun tekee tuollaisia kultturellisia juttuja.

Ja sanonpahan vaan, että taidenäyttelyt, museot ynnä muut ovat ihania treffipaikkoja. 

Kuva: All Over Press

Kulttuuri Suosittelen