Saksalainen ”tehokkuus”

Olen ollut sitä mieltä että Saksassa osataan hoitaa asiat vikkelästi ja ilman kauheata byrokratiaketjua. Paikallisessa koulussa on ollut erittäin vähän paperiongelmia ja muutenkin kaikki on sujunut hyvin. Viimeaikoina olen kuitenkin alkanut epäilemään tätä tehokkuutta ja pahasti. Annan esimerkin, internetin saaminen asunnolleni kesti kaksi kuukautta. Kaksi turhauttavan pitkää kuukautta ja liian monta käyntiä Starbucksissa ilmaisen WLANin toivossa. Ja saanen sanoa että nyt Starbucks kyllä kyllästyttää, en nimittäin raaskinut istua siellä ostamatta mitään joten tuli juotua erinäinen määrä teetä ja kaakaota. Kahviin kun en koske pitkällä tikullakaan!

dsc_0258.jpg

Kuitenkin, tämä nettitarina alkoi kun kävin allekirjoittamassa sopimuksen langattomasta verkosta asunnolleni. Myyjä sanoi että viikon sisään joku tulee asentamaan nettiä ja saan ajankohdan tekstiviestillä. Ihmettelin jo tuolloin miksi itse en voi nettiä asentaa, ei kai Suomessa asentajaa nettiyhteyden saamiseksi tarvita? Ajattelin kuitenkin että viikko ei ole pitkä aika ja odottelin viestiä. Kun viikko oli mennyt soitin yritykseen. He pahoittelivat ja sanoivat että on kiirettä ja he lähettävät pian asentajan. Pari päivää kului. Ei kuulunut mitään. Kesti taas viikon niin sain viestin että asentaja tulee seuraavana päivänä. Vihdoin! Odottelin koko päivän ja jätin menemättä luennoilleni koska halusin netin. Mitään ei kuulunut. Soitin taas yritykseen. Pahoittelivat, heillä on aliurakoitsija ja he eivät ole vastuussa aliurakoitsijan töistä. Tässä vaiheessa vetäsin herneet. Miten ei muka vastuussa? Tietenkin on! Jos ei aliurakoitsija hoida hommiaan niin onhan se ongelma! Useiden puhelinsoittojen, sähköpostiviestien ja päivien jälkeen sain uuden ajankohdan kolmen viikon päähän. Tässä vaiheessa en jaksanut enää soittaa yritykseen ja tyydyin odottamaan. Ja arvatkaas mitä tapahtui eilen?

dsc_0267.jpg

 

Ovikello soi! Vihdoin ovikelloa rimpautti todella töykeä vanhempi herra ja kysyi olenko se ongelma-asiakas joka tarvitsee netin? Ei kiitos, en tarvitse, ilokseni vaan olen yritystänne kiusannut. Kymmenisen minuuttia herra sitten tässä hääräsi ja sanoi olevansa valmis. Ajattelin siis täh? Asensit yhden johdon ja olet valmis, miksi en voinut tehdä tuota itse? Herra sitten vielä valaisi minua että eihän asia suinkaan ollut vielä valmis, minun pitää vielä asentaa sellainen telakka-mikä-lie-WLAN-hommeli jotta saan netin toimimaan. Vai niin. Koska en ole tekniikassa mikään ihmetaitaja kysyin herralta apua asiaan ja vastaukseksi sain: ”ei minulla ole aikaa auttaa jokaista tumpeloa netin kanssa, minulla on muitakin asiakkaita. Haluaisitko täyttää kyselylomakkeen ja suositella yritystämme hyvästä palvelusta ennen kun lähden?” Ei, en halunnut.

dsc_0260.jpg

Tämän kokemukseni jälkeen en ymmärrä vieläkään miten koko hommassa on mennyt niin kauan. Miten voi pienen asian tumpeloida noin? Noh. Onneksi nyt on netti toiminassa ja toivon todella että ei tule enenpää ongelmia ja lasku on juuri se sovittu summa. Tiedänpä ainakin mihinkä yritykseen en enää käänny jos tarvitsen jotain. Ja toivon ettei kenelläkään ole vastaavanlaisia kokemuksia? Netittömyys on muuten kamala asia jos ei ole sitä vapaasta tahdostaan esim kesämökillä ;)

Tekstiäni muuten kuvittaa kaupasta mukaan nappaamani balleriinat. Täällä kun vedetään sellaisia +20 asteisia päiviä balleriinoissa on hyvä kävellä. :) Ja huomenna alkaa viikoloppu! Hip hei!

muoti ostokset oma-elama ajattelin-tanaan