Ennejänis!

Edellisessä postauksessa jaksoin vinkua oman elämäni murheita, jotka sitten jälkikäteen ovat kuitenkin aika pieniä (#firstworldproblems) muitten tilanteisiin verrattuna.

Caramel Candy, tuttavallisemmin CC, kun nimittäin myöskin menetti tammikuun lopussa työpaikkansa, jonka piti olla varma. Työpaikka vaihtoi omistajaa, ja uusi omistaja päätti pyyhkiä vanhoilla työntekijöillä pöytää. Heippa hei, kerää kamas ja tuossa on ovi; CC repesi katkeraan nauruun, kun kyselin irtisanomisajoista.

“The term of notice is as long as it takes you to pack your personals and get out of the door.”

CC on siis pakistanilainen, mutta tällä hetkellä töissä – tai siis oli töissä – Emiraateissa. Tekee kovasti töitä, saa kovasti palkkaa (ainakin pakistanilaiseen palkkatasoon verrattuna), ja lähettää perinteisesti leijonaosan palkastaan tunnollisesti sukulaistensa avuksi Pakistaniin.

Työviisumi Emiraatteihin tietysti edellyttää sitä, että tyypillä on siellä oikeasti töitäkin; tammikuun lopun potkut tulivat sikäli kiusalliseen saumaan, että maaliskuussa oli määrä matkustaa kotiin uusimaan viisumia. Mistäs uusit, ellei ole työnantajalta paperia, jossa todistetaan, että olet töissä. Ei itseasiassa ole edes työnantajaa, mikä luultavasti todennäköisesti tarkoittaa sitä, että koko maahan ei enää ole asiaa sen jälkeen, kun edellinen viisumi umpeutuu.

Tai suurin piirtein näin ainakin olen käsittänyt; en viitsinyt hirveästi udella, eikä CC ollut kamalan innokas opettamaan minulle Emiraattien viisumilakeja.

Siinä, missä minä vinguin pihasaunan ja paljun mahdollista menetystä – mikä tietysti on edelleen mahdollisuus; ihmettä ei ole tapahtunut sitten maanantain, ja Ykkönen on edelleen virallisesti kohta työtön – oli CC:n nuoren miehen niskoilla paljon suurempi vastuu: paluu maitojunalla takaisin kotiin Pakistaniin, pettynyt suku ja kasvojen menetys.

Raskas taakka on painanut koko helmikuun ajan. Viisikymmentäkuusi paikan päälle jätettyä, itse henkilökohtaisesti toimitettua työhakemusta tekee aika tasan tarkkaan kaksi työnhakuvisiittiä päivässä, mikäli perjantaipyhät lasketaan mukaan.

Joka ilta raskain mielin nukkumaan, kun kukaan ei soita edes kutsuakseen haastatteluun.

Päivät hupenevat, maaliskuun deadline lähestyy.

Viime perjantaina totaalimurtuminen; kuukaudesta jäljellä vain muutama surkea päivä, eikä vieläkään värähdystäkään puhelimessa.

Kun CC avautui itkuisena, minä istuin ulkona tupakalla. Puhelun päätyttyä suljin silmäni ja – koska en rukoile – pyysin universumilta, että CC saisi töitä. Kuvittelin mielessäni käveleväni tyynen lammen rannalle, katsoin hiljaista vettä ja heitin mielessäni lampeen kuvitteellisen kolikon samalla, kun lausuin toiveeni hitaasti ja rauhallisesti mielessäni.

Kun avasin silmäni, huomasin, etten ole enää yksin. Minua napitti jänis (kiinalaisen horoskooppini sieluneläin, heh), joka seisoi tyynesti paljun vieressä. Siinä se katseli minua aikansa, ja lähti lopulta rauhallisesti hyppelehtien pois. En ole koskaan ennen nähnyt jänistä noin läheltä; yleensä arkoja elukoita, jotka eivät mielellään tule kovin lähelle ihmistä. 

Minä kaivoin kännykkäni esille, ja kerroin CC:lle, ettei enää tarvitse huolehtia. Kerroin, että jänis kertoi juuri, että soittoa sopii odotella lähipäivinä (naurattaa jopa tätä kirjoittaessa, joten ihan huoleti voitte nauraa myös tätä lukiessa).

CC:n kunniaksi on sanottava, että mies suhtautui tilanteeseen vakavasti.

“It’s a sign from God. Now I know I don’t need to worry anymore.”

Eilen, helmikuun viimeisenä päivänä, CC viestitti, että oli saanut töitä ja aloittaa huomenna.

Ennejänis.

janis.jpg

Kuvan jänis ei liity tapahtuneeseen. 

Suhteet Oma elämä

Siipi maassa

Voiko näin helmikuun toiseksi viimeisen päivän kunniaksi pyytää vielä uusintaa kuluneesta kuukaudesta?

Viimeisen postauksen jälkeen tapahtunutta:

Ykkösmies sai tietää, ettei hänen työsopimustaan jatketa samana päivänä, kun meillä oli date night. Kyllä muuten nosti treffitunnelmaa ja kovasti. Ellei Ykkönen löydä uutta työtä ensi kuun puolella, pitää varovasti alkaa huolestua siitä, että talo menee alta. Mehän heinäsirkkoina (eikä muurahaisina) kun ei olla pistetty mitään säästöön pahan päivän varalle. Ulkona vaan soitellaan viulua nih, kunnes palellutaan hengiltä. Saatana. 

Itseasiassa otettiin date nightkin kostoksi ihan kalliimman kautta, tilattiin extrajuomia ja suunniteltua enemmän ruokalajeja ja skoolattiin XO-konjakilla tyyliin “nautitaan kun vielä pystytään”; rahat loppuu kuitenkin jos ovat loppuakseen, oli ravintolan loppulasku sitten kaksisataa tai kolmesataa euroa. (Tämä on vähän verrattavissa siihen orkesterin loppuun asti soittoon Titanicilla, mutta menköön perkele sitten kaikki kerralla.)

Viime lauantaille suunnitellut treffit Amirin kanssa peruuntuivat, kun PYKÄ tuli kylään noron (?) muodossa viime viikon alussa. En tiedä miten muilla, mutta silloin, kun itse saan vatsaflunssan (mitä ei onneksi tapahdu kovin usein), menee posliinin halimisen loputtua vielä useampi päivä, ennen kuin olen täysin kunnossa. (Ja niinä päivinä keskitytään ensin työhön ja siihen, että ruoka pysyy sisällä, ja sitten vasta blogin päivittämiseen.) Itseasiassa kaipaan seksiä niin, että olisin varmaan ottanut Amirin vastaan vaikka yrjöä pidätellen ja Imodiumien voimalla.

Mutta itseasiassa treffit Amirin kanssa olisivat peruuntuneet joka tapauksessa, sillä Ykkösen suunniteltu kymmenen päivän ulkomaanreissu katkesi kuin kanan lento, kun viisumin kanssa oli jotain häikkää ja Ykkönen oli kymmenen päivän asemesta jo alle kahden päivän päästä taas kotona. Kunhan kävi kaukomailla lentokenttiä ihailemassa (karanteenissa, sillä maahantulo siis evättiin).

Töissä kusee sen verran pahasti, että edes sadetakki, sydvesti ja sateenvarjo eivät pidä pisaroita poissa iholta. Lempiasiakkaalla on nyt itsestään johtuvia ongelmia; tämä ei kuitenkaan estä heitä syyttämästä meitä minua asioiden nykyisestä kulusta. Tämä siis, vaikka varoittelin heitä tämän päivän ongelmista ensi kertaa jo viime vuoden lokakuussa, ja jatkoin varovaista varoittelua kuukausittain siitä eteenpäin.

Tämä asiakkaan puolelta akuutti tilanne on nyt kulminoitunut siihen, että puhelinkonferensseja on vähintään kaksi päivässä; lisäksi excelöin niin, että vasemman käden pikkurilli kramppaa jo jatkuvasta ctrl+c:n ja ctrl+v:n käytöstä. Erityismaininta sissiydestä ja suomalaisesta kärsimysmentaliteetistä, että olin kotikoneella joka päivä sairasloman aikana – kävin vaan välillä vähän oksentelemassa ja varpusparvistelemassa. 

Viime viikonlopun vietin palloksi käpertyneenä sohvalla. Netflix oli näön vuoksi taustalla, mutta lähinnä vain söin ja nukuin. Laskeskelin jälkeenpäin, että arviolta kymmenen tunnin yöunien päälle vetäisin vielä päikkäreitä kolmesta neljään tuntia päivässä. Sunnuntaiaamusta alkoi välittömästi itkettää, kun muistin, että maanantaina pitää taas mennä töihin, eikä tuo itketysolo ole kadonnut vieläkään mihinkään. Pysyvä pala kurkussa siis.

Että josko maaliskuusta tulisi edes vähän, inasen parempi jookosta joo?

Tällä hetkellä tekee mieli lähinnä käpertyä nurkkaan sikiöasentoon vollottamaan. Tai vaihtoehtoisesti mennä nukkumaan ja toivoa, ettei enää koskaan herää. Ensimmäinen vaihtoehto on poissa laskuista, koska olen 40+ enkä nelivuotias; ja toista ei uskalla sanoa ääneen kenellekään.

Ei saa jäädä tuleen makaamaan.

Eteenpäin, sanoi mummo lumessa.

Ja mitä näitä on. 

life-sucks-and-then-you-die-9.png

Suhteet Oma elämä Terveys Työ