Taidetta työkseen

Tuleva näyttely lähestyy taas turhan nopeasti. Juhannus on mennyt maalatessa ja miettiessä työtäni. Minullahan ei ole työvuoroja, lakisääteisiä taukoja tai työkavereita. Voin aloittaa maalaamisen heti kun herään, iltapäivällä kahvin jälkeen tai illalla ennen salkkareita. Nyt kesällä olen kokenut itselleni toimivaksi ratkaisuksi espanjalaisen työtahdin, eli keskipäivällä päikkärit, niin jaksan maalata paremmalla fiiliksellä. Ei monessa työssä saa ottaa ns. kesken työpäivän päikkäreitä? Ainoa ohjaava olento minulla on koirani, joka tökkii kuonollaan minua, kun on päästävä ulos, jos pääsen kunnolla vauhtiin ja maalaan tunteja putkeen. Syksystä kesän alkuun opetan kuvataidetta, mutta nyt kesällä olen töissä itselläni, eli maalaan teoksia tuleviin näyttelyihini. Yksi niistä on valittevasti jo viikon päästä ja teokset kesken. Lohdutan itseäni, ainahan ne ovat kesken. Deadline asettaa niille viimeisen pisteen ja ripustettaessa ne on valmiita halusin tai en. Voisin hinkata töitäni 000-siveltimellä vaikka kuinka paljon. 

Yksi mahtavin asiassa työssäni on reissaaminen ja residenssijaksot maailmalla ja koto-Suomessa. Tällä hetkellä työskentelen Porvoon taiteilijaresidenssissä taiteilija-apurahalla. Anteeksi, mainitsinko jo taiteilija? Tässä työssä ollaan tarkkoja sanoista kuvataiteilija ja taiteilija, ja kuka niitä sanoja käyttää itsestään. Muista on ihan ok sanoa, että on hän taiteilija. Itseäni kuvailisin tällä hetkellä olevani kuvataidetta tekevä, melkein TaM. Se gradu puuttuu, edelleen. Kuulun paikalliseen taiteilijaseuraan, pidän aktiivisesti näyttelyitä ja myyn teoksiani. Jos tekee taidetta työkseen, eikä ole taiteilija, niin hän on? Tällä hetkellä koen nimikkeen taiteilijan olevan vanhahtava, tuoksuu ummehtuneelle sametille, joka on lojunnut 1900-luvun alusta lähtien vintillä. Sametti on tietenkin tummanpunainen, jossa on läikkiä kaatuneesta punaviinistä. Jos oikein tarkkaan asettaa sametin päivänvaloon saattaa huomata muusan takapuolen jäljen pinttyneen keskelle valtaisaa kangasta. Se, miksi en koe taiteilija-sanan koskevan itseäni johtuu siitä, että koen sen etäiseksi. Liitän siihen myös myyttejä, stereotypioita ja aivoissani on suora linja Kultakauden mestareihin. Huomaa sana mestareihin! Kuinka voisin käyttää sanaa taiteilijaa itsestäni, jos rinnastan sen mestareihin. Lisäksi heitähän muistellaan aina keski-ikäisinä tai vanhempina, minähän olen vasta 29 -vuotias! Olenko vielä kisälli, aloitteleva vai mikä olen? Visual artist on ympäripyöreä titteli, jota näkee käyntikorteissä, lisäksi olen sen liittänyt omaan ig-tiliini antamaan osviittaa kuvistani. Käyntikortiin en ole laittanut titteliä, koska en tiedä mikä olen. Oman nimeni sentäs tiedän, mutta työminääni etsin vielä. Haluaisin sille oman lokeron, kiitos.

Työ ja raha Museot ja näyttelyt Työ Ajattelin tänään

Harrastus vain kauneimmille kesäpäiville

Näsinmäen mänty

Keväällä ilmoittauduin Vantaan aikuisopiston saaristomaalauskurssille. Kuulostaa hyvin mummomaiselle, mutta itse asiassa kurssilla oli noin puolet ikäisiäni, eli henkisesti mummoja 😉 Toukokuun helteisenä lauantaina ryhmä lähti Vallisaareen maalaamaan tai piirtämään. Sai valita itselleen sopivamman tai mieleisimmän välineen, jolla tehdä kuvia. Ilmoittauduin kurssille, koska huomasin jälleen kerran tylsistyväni kuvien tekemiseen ja tarvitsin vaihtelua. Mikäpä voisi olla parempaa kuin lauantaina retkeillä Helsingin saaristossa? Kurssilla oli kaveriporukoita, sisaruksia ja meitä, jotka viihtyvät myös yksin tuhertaen maalien parissa. Lähdin Vallisaareen vähin odotusten ja enemmän retkeily mielessä kuin taiteen luominen. 

Vallisaari toukokuun helteissä
Vallisaari

Täällä Porvoossa kävin jo retkeilemässä ja siinä ohella maalaamassa Näsinmäellä. Olin taas herännyt aikaisin ja kapusin kympiksi mäelle maalaamaan. Siihen aikaan ei vielä ollut yhtään lenkkeilijöitä tai turisteja, niin sai aivan rauhassa ihmetellä ja tutkia mäen mäntyjä ja niiden muotoja.  

Välineitä mustemaalaukseen ja kesken oleva maalaus

 

Näissä kuvissa olevat työt on tehty musteella ja alla on nyt siihen tarvittavat välineet:

Asiat tärkeys järjestyksessä: 

  1. Hyvät eväät!
  2. Hyvä mantra, kuten itselläni: ”Olen retkellä, olen retkellä, olen retkellä.” Suorittajaminä iskee välittömästä, kun kaivan esille siveltimet, koska teen kuvia ja opetan  kuvantekemistä myös työkseni. Mantra voi toimia myös niillekin, jotka kuvittelevat olevansa aivan paskoja piirtäjiä tai maalareita. Pääpaino retkeilyllä ja ohessa tehdään kuvia.
  3. Paljon vettä (juomiseen ja maalausnesteeksi, min. 2x 0,5 l)
  4. Kiinalaista mustetta, muutamia erikokoisia siveltimiä, vesikipoiksi vanhoja jogurttipurkkeja, talouspaperia, roskapussi
  5. Maalauspaperi (itselläni oli 300g akvarellipaperi, lioitettu vedessä päiviä) ja maalarinteippiä
  6. Maalausalusta (kevyttä mdf-levyä tai jokin metallinen kansi, kuten värikynäpoksin kansi)

Ehkä itse opin ensimmäisestä retkestäni sen, ettei kannata raahata kaikkea mukaan, koska ei tiedä oikein millä välineellä tekee paikan päällä. Valitse yksi väline. Vie hieman intoa kävellä pitkin rantoja tai korkeita mäkiä reppu viistättäen maata. Yksinkertaisimmin ja kevyiten pääsee, kun valitsee välineeksi perinteisen lyijykynän ja luonnosvihkoisen. Henkilökohtaisesti olen vain niin ihastunut musteella maalaamiseen, että siedän hieman vaivaakin. 

Tuntemattoman taiteilijan teos Porvoon  Näsinmäellä

Löytöretkellä saattaa törmätä mahtaviin teoksiin keskellä mäntymetsää. Saa vinkata taiteilijaa, niin saan lisättyä nimen kuvan alle 🙂

Kulttuuri DIY Matkat Suosittelen