la bohème @ kansallisooppera

laboheme4.jpg

Kävin eilen elämäni ensimmäistä kertaa oopperassa. Kahtena edellisenä jouluna olen toivonut lahjaksi lippua Kansallisbaletin näytöksiin ja päässyt katsomaan upeaa, modernia balettia, mutta tällä kertaa halusin kokeilla jotain uutta! 1800-luvun Pariisiin joulun ja alkutalven aikaan sijoittuva rakkaustarina La Bohème kuulosti ihanan tunnelmalliselta ja tarpeeksi helpolta ensimmäiseltä oopperakokemukselta, joten vinkkasin äiskälle joululahjatoiveesta.

Kansallisoopperan toteutus talvisesta Pariisista ja boheemielämästä oli hämmentävän kaunis. Kattohuoneiston kylmyyden melkein tunsi, lumihiutaleiden leijaillessa lavalle olisi tehnyt mieli itsekin hypätä mukaan talviseen maisemaan, ja valojen täyteinen Pariisin yö sai hymyilemään yksin pimeässä katsomossa. Ooppera teki muutenkin jotenkin onnelliseksi, vaikka Mimin ja Rodolfon tarina itsessään varsin traaginen onkin.

laboheme2.jpg

laboheme3.jpg

Eilinen näytös oli tällä erää viimeinen, mutta La Bohème pyörii Kansallisoopperan ohjelmistossa varsin säännöllisesti. Tämäkin versio on nähty ensimmäisen kerran jo vuosi sitten keväällä ja nyt muutaman esityksen verran vuodenvaihteessa, joten se palaa toivottavasti ohjelmistoon myös vuoden kuluttua. Suosittelen – etenkin kaikille oopperaneitsyille ja Pariisia rakastaville!

Kuvat Stefan Bremer, Kansallisoopperan promokuvia

Suhteet Oma elämä Suosittelen

after all this time? always.

aIMG_0723.JPG

Joululoman ensimmäisenä iltana kotikodin kirjahyllyn edessä pohdin, mihin kirjaan tarttuisin, kun kerrankin on ruhtinaallisesti aikaa lukea. Vaistomaisesti tartuin Azkabanin vankiin – lempi-Potteriini ja yhteen kaikkien aikojen suosikkikirjoistani. Luin kirjan vajaassa parissa päivässä ja hyppäsin suoraan Feeniksin kiltaan, jotta voisin sen jälkeen viimeisenä loma-Potterina lukea vielä Liekehtivän pikarin ja muistaa Siriuksen elävänä.

Kahlasin muihin osiin verrattuna pitkäveteistä vitoskirjaa melkein viikon ajan, kunnes sain sen viimein toissailtana loppuun. Vaikka rakastan jokaista Potteria täydestä sydämestäni niin kuin vain koko lapsuutensa niiden kanssa kasvanut lukutoukkalapsi voi, inhoan Feeniksin killan raivostuttavaa teini-Harryä, masentunutta Siriusta sekä yksinkertaista, ahdasmielistä Pimentoa. Killan lukemisen jälkeen en kuitenkaan alkuperäisen suunnitelman mukaan halunnut enää palata tarinassa taaksepäin huispauksen mm-kisoihin ja kolmivelhoturnajaisten labyrinttiin vaan nappasin lukuvuoroon Puoliverisen prinssin.

aIMG_0728.JPG

bIMG_0731.JPG

Puoliverinen prinssi on paljon ihanampi, kamalampi, koukuttavampi ja kaikin puolin parempi kuin muistinkaan. Olin lukenut sen yhdeksän vuoden aikana vain kaksi kertaa, eikä se jostain syystä kummallakaan aiemmalla lukukerralla piirtynyt mieleen Azkabanin vangin veroisena lempikirjana. Olen aiemmin keskittynyt ehkä liikaa Harryn ja Voldemortin ympärillä pyörivään juoneen, sillä kuudes osa oli rakkausteeman ja etenkin taustatarinana kulkevan Ronin ja Hermionen kissa ja hiiri -leikin myötä paljon kevyempi kuin muistin. Tällä kertaa kiinnitin muutenkin huomiota erilaisiin asioihin kuin aiemmilla kierroksilla, ja on hauska huomata miten muutaman lisäikävuoden myötä ihan uudet kohtaukset ja hahmot tuntuivat kiinnostavilta. Rakastuin entistä syvemmin Weasleyn kaksosiin, virkistävän inhimilliseen Roniin ja tietysti Kalkarokseen, jonka tarinan vuoksi joudun heti huomenna hakemaan kirjastosta Kuoleman varjelukset.

Oli kuitenkin virhe ottaa Puoliverinen prinssi eilen matkalukemiseksi junaan. Vaikka Siriuksen kuolema ei enää kaikkien vuosien ja lukukertojen jälkeen jaksanut itkettää, Dumbledoren hautajaiskohtauksessa purin huulta, räpyttelin silmiä ja yritin vaivihkaa tuijotella kattoon kätkeäkseni kyyneleet kanssamatkustajilta. Kun McGarmiva vakuutti Lupinille, että Dumbledorekin olisi halunnut nähdä maailmassa enemmän rakkautta ja lempi-ihmissuteni yhdessä Tonksin kanssa, luovutin ja kaivoin taskusta nenäliinan silmien kuivaamista varten.

Suhteet Oma elämä Kirjat Suosittelen