Riot Gamesin pelaajailta Buzassa: haastattelua ja hyvää menoa

Taisin mainita edellisen jutun yhteydessä, että osallistuin Riot Gamesin järjestämään pelaajailtaan ravintola Buzassa. Riot on maailman suurimman Moba-pelin, League of Legendsin perustanut yritys. LoLista olen kirjoittanut aiemminkin täällä ja täällä. Riotilla on käynnissä Teemo Tour, jonka aikana Riotin työntekijät käyvät eri Euroopan maissa tapaamassa pelaajakuntaa ja faneja. Buzan tapahtuma 26.4. oli osa tätä kieruetta.

Sain tietää tapahtumasta aivan viime tingassa, saman päivän aamuna. Onneksi ilta oli kuitenkin vapaa, joten suunta otettiin kohti Jätkäsaarta.

dsc_6977.jpg

Jopa mainettaan pelottavampi Teemo

 

Riotin edustajat Soundwave ja Navigator eli Kristoffer Touborg ja Pete McKay saapuivat paikan päälle kahdeksan maissa. Soundwave on nimikkeeltään Euroopan projects manager ja Navigator on vastuussa Iso-Britannian, Irlannin ja Pohjoismaiden pelaajayhteisöistä. Yhdessä tämä kaksikko on siis kiertämässä Eurooppaa mukanaan Teemofiguurit ja tehtävänään tavata ja kuulla pelaajia. Helsingin tapahtuman jälkeen matka jatkui Ruotsiin, Tanskaan ja Norjaan. Pitää sanoa heti alkuun, että herrat onnistuivat Helsingissä tehtävässään loistavasti. Myös tapahtumapaikka oli nappivalinta, Buza mahdollisti pelin katsomisen nettistreamista ja muutenkin ylläpiti pelaajaystävällistä meininkiä.

Pääsin myös haastattelemaan Navigatoria ja Soundwavea pikaisesti ennen kuin ravintola täyttyi innokkaista faneista. Koska tapahtuman varoitusaika oli itselle niin lyhyt, mitään valmiiksi päätettyjä, fiksumpaakin fiksumpia kysymyksiä ei ollut. Päädyimme siis juttelemaan melko vapaasti pelaajakunnasta, sen merkityksestä Riotille ja Esportsin kasvusta.

dsc_6982.jpg

Riot Navigator ja Riot Soundwave. Pelikulttuurissa nimimerkkiä käytetään yhtä paljon, ellei enemmän, kuin oikeaa nimeä.

 

Riotin pitäessä Mobaskenen ykköspaikkaa pelaajamäärältään halusin kysyä millaisilla mielin Riot katsoo tulevaisuuteen. Muut mobat, kuten Dota2 ja Heroes of the Storm, ovat nousseet haastamaan LoLin asemaa. Yllätyin siitä, kuinka positiivisesti sekä Navigator että Soundwave suhtautuivat muiden pelien asemaan markkinoilla. He tähdensivät sitä, että Riot koostuu pelaajista ja on pelaajan edun mukaista, että valinnanvaraa on mahdollisimman paljon. Riot ei halua säilyttää asemaansa puristamalla kilpailijoita pois vaan keskittymällä pelaajalähtöisyyteen. Se tarkoittaa pelaajien toiveiden kuuntelemista: esimerkiksi uusi LoLin pelimuoto ”team builder” tehtiin pelaajien toiveiden vuoksi. Pelaajalähtöisyys tarkoittaa myös sitä, että yrityksen pääasiallinen motivaattori ei ole raha vaan ihmisten pelikokemuksen parantaminen.

Riotin merkitystä esportsin kehitykselle ei voi kiistää. Kun katsoo LoL-ammattilaispeliä, huomaa, että puitteet ovat perinteisen ammattilaisurheilun tasolla. Miksi esportsin kehittäminen on Riotille tärkeää? Jokaisen pelaajan merkitys korostui vastauksessa. Navigator kertoi, kuinka hän haluaisi nähdä kilpailullisen esports-ajatuksen läpäisevän koko pelaajakunnan. Jokaisella tasolla voisi olla oma pieni liigansa, johon osallistumalla pelaaja, pelin sisäisestä asemasta riippumatta, kokisi onnistumisen ja kehityksen itsessään. LCS, eli korkein ammattilaispelaajien kilpailusarja, onkin saanut rinnalleen challenger-sarjan ja yliopistosarjan. Navigator ja Soundwave näkivät vahvan esports-kulttuurin myös elementtinä, joka pitää ihmiset kiinnostuneina pelistä keräämällä faneja yhteen katsomaan ja kokemaan esports-humua. LoL ei silloin ole vain pelaamista, se on myös katsomista ja kannustamista. Näen tässä paljon yhteneväisyyksiä perinteisiin urheilulajeihin kuten jalkapalloon. Eihän jalkapallofanitukseen edes vaadita pelin aktiivista pelaamista, pelien seuraaminen on tarpeeksi.

Halusin myös tietää miesten näkemyksen LoL-yhteisöä kiehuttaneeseen keskusteluun Riotista työpaikkana. Mielipiteet linkin keskustelussa jakaantuivat: yhdet näkivät intensiivisen työympäristön hyvänä asiana, toiset työntekijän riistona. Soundwave ja Navigator olivat samaa mieltä siitä, että Riotissa vallitsee ”work hard, play hard”-ajatusmalli. Työ vaatii paljon, mutta myös joustaa tarvittaessa. Kun yritys on täynnä innostuneita ihmisiä, eikä asioita haluta tehdä puolivillaisesti, työtä halutaan tehdä paljon. Toisaalta miehet toivat esiin sen, että Riot kunnioittaa työntekijöitään ja haluaa auttaa heitä työssään.

Oli todella mielenkiintoista kuulla miten kokonaisvaltaisesti Riot tuntuu huomioivan pelaajat suunnittelutyössään. Haastattelua olisi voinut jatkaa vaikka kuinka pitkään, mutta innokkaat pelaajat olivat jo odottamassa jutusteluvuoroaan, joten päästin miehet tekemään sitä, mitä oli heidän tarkoituksenaan: kartoittamaan yhteisön toiveita ja kuulemaan faneja.

dsc_6994.jpg

Kokoon kerääntynyttä porukkaa loppuillan tunnelmissa.

 

Harvoin tulee vietettyä iltaa näin uudessa ja mahtavassa seurassa. Juttelimme Navigatorin ja Soundwaven kanssa paljon myös haastattelutilanteen ulkopuolella ja pitää sanoa, että oikeat tyypit oli Riot valinnut tämän kiertueen vetämiseen. Paikan päälle oli tullut paljon porukkaa, joten samalla pääsi itse juttelemaan myös muiden pelaajien kanssa. Muutama olut tuli siemailtua, mutta hauskaa olisi ollut ilmankin. Niin hyvä fiilis tapahtumassa oli!

 

(TLDR in English: Met Riot Navigator and Riot Soundwave at a community event in Helsinki. We had a nice quick interview covering the topics of LoL esports, the meaning of the player community and Riot as an employee. I had so much fun and these guys are the best choise to conduct the Teemo tour around Europe.)

 

zvonne

(kuvat: omia)

 

 

 

Kulttuuri Suosittelen Työ

MUNKIT

Joistain tavaroista tai asioista syntyy ”pakko saada” fiilis, jota ei voi järkeilemällä ohittaa. Luulen, että useimmalle tunne on hyvinkin tuttu. En ollut kokenut tavarahimoja piiitkään aikaan (varmaan viimeksi joskus teininä, kun oli pakko saada tietynlainen puhelin sosiaalisten paineiden takia), olin melkein unohtanut kyseisen fiiliksen olemassaolon, kunnnes nurkan takaa iski…

munkkipakkomielle. Näin munkkeja ensimmäisen kerran pelistreemaajilla, jolloin ohitin niiden olemassaolon olankohautuksella. Pikku hiljaa munkkihimo kuitenkin hiipi elämääni ja viime Assemblyjen jälkeen aina munkit nähdessäni oli pakko fiilistellä ja parhaimmassa tapauksessa kosketella munkkien pintaa.

dsc_6968.jpg

Ei ole siis kyse pullista tai tisseistä (!) vaan Steelseriesin Siberia v2 headsetistä. Ja ihan rehellisyyden nimissä minulla ei ole mitään suurta tarvetta headsetille. Kotimme pelaamisjärjestelyt ääniosuudeltaan ovat järjestyneet ihan hyvin tähän asti ilman headsettiä. Ainoa oikea tarve headsetille on laneilla, jossa omien kaijuttimien ääni jää kaiken muun hälyn alle ja erillistä mikrofonia ei kannata käyttää saman hälyisyyden takia.

Mutta kaikesta huolimatta munkit oli vaan pakko saada. Ja koska halusin mahdollisimman valkoiset munkit, en kelpuuttanut Siberian v2-perusmallia, vaan ostin reippaasti kalliimman erikoiserän headsetin, Siberia v2 frost bluen. Lompakko itki, mutta nyt on munkit täälläkin.

dsc_6971.jpg

dsc_6973.jpg

dsc_6974.jpg

 

Kuvat otettu paketin avaamisen yhteydessä ruokapöydällämme, satunnaiset leivänmurut kuuluvat asiaan.

Olin muuten eilen tapaamassa League of Legendsin luoneen Riot gamesin työntekijöitä todella mukavassa Buza-ravintolassa Helsingissä. Oli kyllä sen verran hauska meiniki, että vieläkin särkee vähän päätä yltiöpäisestä vedenjuonnista huolimatta. Tapaamisesta, ja siihen sisältyneestä pienestä haastattelusta, hieman myöhemmin!

 

zvonne

(Miksi oi miksi Lilyssä ei ole kategoriaa ”teknologia” tai ”vempaimet”, lähin kategoria oli musiikki.)

Kulttuuri Musiikki