Mihin laumaan kuulut?

Mihin laumaan kuulut?

 Kuinka uskaltaa puuttua työntekijän pukeutumiseen? Tätä asiaa on minulta toistuvasti kysytty. ”No sanomalla, tietty!” tulee ensimmäisenä mieleen. Jep, kuka uskaltaa heittää ensimmäisen kiven?

Todellisuudessa uusien työntekijöiden kohdalla ongelma on helposti ratkaistu. Yritys, joka kantaa vastuun yrityksensä ilmeestä osana markkinointistrategiaa, sisällyttää yrityksen sisäisen pukeutumisetiketin työntekijän perehdyttämiseen. Lyhyt keskustelu, toiveiden esittely ja hyvä perustelu usein riittää. Asian tärkeyttä ja painokkuutta voi korostaa lyhyellä kirjallisella materiaalilla, josta selviää konkreettisesti toivotut ja sallitut asut, ja tarvittaessa myös tiukka kiellettyjen ”aineiden” lista. Toivottavaa tietysti olisi, että ohjeen tekijä itse ymmärtäisi asiakaskuntansa ja työelämänpukeutumisen alati muuttuvat säännöt. Pienissä yrityksissä, asia hoituu varmasti omin voimin, isoimissa saattaa vaatia hieman asiaan perehtymistä, varsinkin jos yritys toimii useammalla sektorilla, kuten esim. teollisuudessa ja taloushallinnossa. Autan mielleläni tässä!

No, entäs ne vanhat työntekijät, jotka itsepäisesti viisveisaavat omasta ulkoisesta viestistään? Tai pahimmillaan ovat täysin sokeita omille ”erikoisuuksilleen”, joista kahvihuoneessa selän takana supistaan? Aivan ensimmäiseksi yrityksen visuaalisesta viestistä pitää käydä yleisluontoinen keskustelu, ilman sormella osoittelua tai yleensä henkilöstöön menevää keskustelua. Yhdessä voi miettiä, mitä meidän yritys haluaa viestiä arvoistaan. Dynaamisuutta? Luonnollisuutta? Terveyttä? Osaamista? Kodikkuutta? Miltä nämä asiat näyttävät ja mitä yrityksen visuaaliseen ilmeeseen sisältyy. Sitten vasta, miltä meidän pitäisi näyttää töissä, jotta viesti menee asiakkaille perille myös sanattomasti. Kun yriyksen respassa istuu seitsemän naamalävistystä omaava nuori herra ja myyntipalvelusta vastaava tassuttelee palaveriin kotoisasti Reinot jalassa, alkaa yrityksen visuaalinen viesti olla aika kateissa.

Jos silmissäsi alkaa tässä vaiheessa vilistä pieniä identtisiä harmaita tinasotilaita, hengitä syvään. Tässä ei ole kyse tasapäistämisestä! Vaan viestin perille menosta. Jokaiseen joukkoon mahtuu paljon persoonia, mutta meille ihmisilläkin on luontainen halu kuulua laumaan, olla ulkoisesti samanlainen. Kysymys kuuluukin, mihin laumaan?  Halu leimaantua esim. tiettyyn musiikki genreen, poliittiseen näkemykseen, elämäntyyliin, ammattikuntaan tai vain ihan yleiseen kapinahenkeen kuuluu olennaisena osana ihmisen elämää. Näin on kautta aikain ollut, johonkin heimoon on aina ollut hyvä kuulua, koska yhdessä on aina selvinnyt helpommin hengissä. Kuitenkin aina on ollut myös niitä, joiden ego ei mahdu laumaan. Onko se merkki kertakaikkisen ainutkertaisesta ja yliälykkäästä ihmisestä vai merkki salatusta heikkoudesta? Usein se on puhtaasti huomiohakuisuutta, joka syö ryhmädynamiikkaa. Ryhmän, jota ilman egolla ei ole yleisöä. Hmmm…

Kannattaa hiukan miettiä asiaa omalta kannalta. Jos teet töitä yrittäjänä, olet todella oman työsi kävelevä käyntikortti, ja silloin kannattaa harkita tarkkaan mihin asiakkaasi oikeasti samaistuvat ja pyrkiä löytämään tie samaan laumaan. Työntekijänä edustat työnantajaasi, et itseäsi ja omaa ideologiaasi. Mihin laumaan työnantajasi haluaa leimaantua? Kuinka omaksi tunnet sen lauman?   Dilbert kiteyttää asian näin:43542.strip_.gif

 

Muoti Raha Ajattelin tänään Trendit

Koolla on ehkä sittenkin väliä

 

Miten määritetään vartalon ”oma oikea koko” kun lähdetään tekemään vaatehankintoja? Mitä kokoa olen itse? Olen itse mm. Zaran kokoa 40, Voglian kokoa 36, Karen Miller 12, Lewiksen 28″ ja Pepe Jeansin tuumat eivät veny näihin mittoihin alkuunkaan. Olen kaikkea näitä ja vielä mionesti näiden väliltäkin, riippuen valmistajasta ja valmistajan kotimaasta. US ja UK -koot poikeavat, Italia ja Espanja ovat tunnetusti ihan erikokoluokissa. Jokaisella valmistajalla on olemassa oma mittataulukko, jonka avulla kaavat sarjoitetaan. Kaavoituksessa on jo huomioitu yrityksen tarkaan määrittämä käyttäjä/asiakasprofiili. Siis mitä kokoa, jos tilaan verkkokaupasta?

Miten paljon voi luottaa esim. mittataulukoihin, joita kuluttajienkin hyödyksi on tehty? Nettikaupan kasvaessa räjähdysmäisesti, kaupan sovituskopissa sovittaminen on siirtynyt omakodin autuaaseen rauhaan. Omalle vartalolle mahdollisimman sopivan valitseminen on haaste, kun koon tai mallin vaihtaminen on huomattavasti hankalampaa kuin perinteisessä kaupassa, jossa riittää vain kipaisu notkuville vaatetangoille. Vaihtaminen verkkokaupassa on aikaa vievää puuhaa, lisäksi postikulut saattavat kaatua omaan nilkkaan. Lähes kaikilla verkkokaupoilla on oma kokotaulukko selkeästi esillä. Hyvä! Valitettavasti esim. Stockmannin verkkokaupassa se on lähes sama kuin Finatexin mittataulukko, eli se ei huomio mitenkään kaikkien eri valmistajien todellisuudessa käyttämiä mitoituksia. Aikoinaan kun opiskelin ompelijaksi 90-luvulla, kovasti puuhattiin vaateteollisuudelle yhtä yhtenäistä mittataulukkoa. Sitä edelleen odotellessa!

Tutkin asiaa netissä aikani, tavoitteenani oli löytää jotain apua verkkoshoppailijalle. Löysin loistavan sivuston What Size Am I? (http://sizes.darkgreener.com/) johon voi laittaa omat mitat ja ohjelma määrittää mitä kokoa olet määrätyissä vaatemerkeissä ja myymäläketjuissa. Hajonta on laaja, sivuille on siis käyttöä jatkossakin. Merkit ovat hyvin tunnettuja (etenkin UK/US -akselilla) ja osaa merkeistä ei Suomessa myydä lainkaan, mutta siksipä sivusta onkin suuri apu verkkoshoppaajalle. Useinhan verkkokaupasta ostetaan juuri sitä mitä Suomessa ei ole tarjolla.

Ainoa asia mitä selkeästi jäin nettisivulta kaipaamaan oli esim. housun sisäpituus ja hihan pituus. Valitettavasti kaikki upeat pitkät naiset pettyvät usein juuri lahkeiden ja hihojen pituuteen. Ainahan pois saa, mutta mistä lisää pituutta? Nämä ovat juuri niitä mittoja, joihin valmistajat määrittävät omat standardit. Olisi varmasti hyvä lisä käyttäjille.

what_size_am_i_0.jpg

 

Toinen hieno tuttavuus nettikaupassa on suomalaisnaisten kehittämä ns. virtuualisovituskoppi nimeltä Stylewhile. Palvelusta lisää tietoa Etelä Suomen Sanomat artikkelissa. Palvelussa on tarjolla laadukkaita kansainvälisiä vaihtoehtoja ja sen saa pian ladattua appsina iPadille. Tutustukaa ja ihailkaa suomalaista (nais)osaamista!  www.stylewhile.com

Muoti Ajattelin tänään Trendit